Smoke generator 1: Een zeef van de Action (1,89 euries) + beukenstrooisel voor konijnen bij de Boerenbond (Welkoop) ik dacht voor 3,99 euries.
De ring van de zeef naar binnen toe duwen en vullen met strooisel (gewoon los op). Aansteken m.b.v. aanmaakblokje of gasbrandertje en circa 2 minuten laten fikken. Daarna het vuurtje uitblazen en in de bbq of doos leggen. Zorg dat de smoker van de bodem af is, zet iets er onder bijvoorbeeld een blikje.
Smoke generator 2:
De uitvoering
De samenstelling: Spagettipannetje op pootjes (slotbouten) onderin rondom 4 gaten aangebracht waarvan 3 afgeplakt (hiermee kun je lucht toevoer regelen. Later blijkt dat 1 gat voldoende is). Deksel met alu-bocht en alu-pijp afgedicht met alu-tape. Uiteinde van de alu-pijp is deels afgeplat zodat het wat "rechthoekiger" wordt, dan past het namelijk in de BGE luchttoevoer. Spagettinetje met fijnmazige netje. Dat netje is weer afkomstig van de Action
.
Houder voor houtsnippers, met daar onder ruimte voor het plaatsen van aanmaak blokje.
Het idee van smoke generator 1 is afgekeken van de csg, alleen het ontwerp is versimpeld. De brandduur is circa 6 tot 8 uur, misschien langer. Nadeel van deze methode is dat de temperatuur gaandeweg op loopt, ook komt er veel damp vrij met als gevolg dat jou vlees ook nat wordt.
Op een gegeven moment wilde ik een externe en een multifunctionele smoke generator. En ik zag ooit op een site een opstelling met mini BGE met aluminium afvoer buis aan de BGE large. Dit bracht mij tot het idee om spaghettipannetje te nemen en zo is de smoke generator 2 geboren. Door het netje (zeef) uit te halen kan ik ook briketten (2 stuks) plaatsen en dikke hout stronken (chuncks?) op leggen.