BasBQ
Beef en Steak

ook ik heb een zolder..... (met een schroefje) project #02

coelho zei:
Ziet er goed uit! Jij bent dus alleen op het gewichtsverlies afgegaan, niet op het aantal dagen? En hoe lang heb je het in vacuum laten rusten? Doe je dat rusten trouwens in de koelkast of in de droogruimte waar de temperatuur aanzienlijk hoger is?

Ja idd, bij mijn eerste poging vond ik de ham wat aan de zoute kant, een klein stuk en 3 weken laten hangen was iets te veel van het goede. Nu op basis van gewichtsverlies is ie precies zoals ik gehoopt had.

Op aanraden van Bert een paar dagen in de vacuum in de koelkast om het resterende vocht weer wat gelijkmatig in de ham te krijgen.
 
Ondertussen ben ik gestart,....
Ik heb plattebil met zwoerd van 1, 33 kg genomen en de kruidenmengsel van Camiel is naar ratio op gewicht aangepast met toevoeging van 1 gr kruidnagels. Het zwoerd was op aanbeveling van de slager, hier heb ik beetje moeite mee aangezien het zout en kruiden niet door het zwoerd komt. Word vervolgt.
rhn513.jpg

 
Hulde! Wat een prachtige reportage en goed gelukt. Dat van die vacuumzak is een goed idee!
En als ik die ham zie is ie idd geen lang leven beschoren!
 
Dag Camiel, hij hangt (aan een haakje  :-S en geen schroefje of spijkertje), nu nog geduld. Ik heb slechts 5 uur gerookt ipv 12 uur, de temperatuur tijdens het roken liep opeens hard toe, dus halvewege eruit gehaald ivm mogelijke bacterie groei.
js1q3m.jpg


Mijn touwkunsten.........laat maar..... :blush:
 
Ik heb ze gerookt met beukensnippers, een bodemstrooisel voor in de konijnhok, en deze in een naar binnen toe gevouwen zeef gedaan. De eerste 1,5 uur was geen problemen met de temperatuur, daarna liep het langzaam op. De BGE hield te warmte te veel vast en ik weet niet of de CSG ook dezelfde problemen heeft.
Afgelopen weekeinde heb ik een rookapparaat ontworpen waarvan de warmte bron buiten de BGE bevindt. 1e sessie was belovend (behalve het aankrijgen en aan blijven had ik in het begin problemen mee), van de week nog een test om zeker van te zijn.
 
Camiel zei:
ben benieuwd Joop, heb je een foto van jouw eigenbouw rook generator? Die problemen met aankrijgen en houden heb ik ook wel eens, vaak gebruik ik een mix van beuken houtzaagsel en houtmeel. Als het te grof is blijft het niet aan. Ook niet als ik het te hard aan heb gedrukt.

Joop maakt mij nu ook nieuwsgierig :-/ :-/
 
Ik zal zo snel mogelijk een plaatje schieten, nog even geduld a.u.b. (ben nog op mijn werk). Dan krijgen jullie mijn 2 rooktechnieken te zien.

Om houtsnippers aan te krijgen moet je eerst flink stoken zodat het vlam vat. Na een minuut of 2 het vuurtje uitblazen, hiermee breng je het smeul proces op gang. En nu komt het lastige je moet de lucht toevoer en afvoer regelen. Gaat er teveel lucht doorheen wordt het te heet en/of vat weer vlam. Of te weinig dan dooft het. Het regelen van lucht staat bij mij nog in de kinderschoenen. Af en toe snap ik het zelf niet, soms denk ik dat het gewoon aan het weer ligt.


 
Smoke generator 1: Een zeef van de Action (1,89 euries) + beukenstrooisel voor konijnen bij de Boerenbond (Welkoop) ik dacht voor 3,99 euries.

yysrk.jpg


De ring van de zeef naar binnen toe duwen en vullen met strooisel (gewoon los op). Aansteken m.b.v. aanmaakblokje of gasbrandertje en circa 2 minuten laten fikken. Daarna het vuurtje uitblazen en in de bbq of doos leggen. Zorg dat de smoker van de bodem af is, zet iets er onder bijvoorbeeld een blikje.

73gp6d.jpg



Smoke generator 2:
De uitvoering
4uhybk.jpg


De samenstelling: Spagettipannetje op pootjes (slotbouten) onderin rondom 4 gaten aangebracht waarvan 3 afgeplakt (hiermee kun je lucht toevoer regelen. Later blijkt dat 1 gat voldoende is). Deksel met alu-bocht en alu-pijp afgedicht met alu-tape. Uiteinde van de alu-pijp is deels afgeplat zodat het wat "rechthoekiger" wordt, dan past het namelijk in de BGE luchttoevoer. Spagettinetje met fijnmazige netje. Dat netje is weer afkomstig van de Action  ;).
2qvfscg.jpg


Houder voor houtsnippers, met daar onder ruimte voor het plaatsen van aanmaak blokje.
dyx3yr.jpg



Het idee van smoke generator 1 is afgekeken van de csg, alleen het ontwerp is versimpeld. De brandduur is circa 6 tot 8 uur, misschien langer. Nadeel van deze methode is dat de temperatuur gaandeweg op loopt, ook komt er veel damp vrij met als gevolg dat jou vlees ook nat wordt.

Op een gegeven moment wilde ik een externe en een multifunctionele smoke generator. En ik zag ooit op een site een opstelling met mini BGE met aluminium afvoer buis aan de BGE large. Dit bracht mij tot het idee om spaghettipannetje te nemen en zo is de smoke generator 2 geboren. Door het netje (zeef) uit te halen kan ik ook briketten (2 stuks) plaatsen en dikke hout stronken (chuncks?) op leggen.










 
 
Ik vind bbq'en en klussen leuk! Alleen dat stoepje vegen....dan vraag je wel heel veel van me  :p
 
Handig Joop

Die van die zeef gebruik ik ook
Dat spaghetti pannetje is een goed idee
 
Tadaa...zie hier mijn eerste en smakelijke ham! Lekker mals, je proeft tinten van jeneverbessen en een tipje van kruidnagelnin terug. Ondanks de korte rooktijd van 5 uur geeft het toch een mooie aanvulling op het hammetje. Ik was bang dat het te zout zou zijn, maar is reuze meegevallen. Ik heb mijn slager ook laten proeven en hij vond het gewoon lekker. Ik ga deze vorm van charcuterie zeker voortzetten.
r8girm.jpg

313ppb8.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan