BasBQ
Beef en Steak

Ofyr zelf maken

Dit lijkt me een leuk toestel om te hebben maar wel verschrikkelijk duur voor een "veredelde vuurkorf"...
Zou dit zo moeilijk zijn om zelf te maken?? Iemand ervaring mee?

Heeft er iemand een idee van welk materiaal de bovenste rand (bakplaat) van gemaakt is? Inox? Gietijzer?

a1118172f16df5aedba5335030e80f34.jpg
62e86ef1b2a2a5cabc17918cb777d9bd.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik sprak maandag mijn zwager die Ofyr's wil gaan verkopen. De plaat is gemaakt van Cortenstaal, dit is een wat duurder staal soort, maar corrodeert niet snel.
Ik heb een tijdje geleden een offerte gevraagd voor zo'n plaat, kwam uit op 300 eur (rond ca 60cm met 40cm gat erin).
Het moet ongetwijfeld goedkoper kunnen, zie ook voorbeeld hier op het forum. Maar ga voor materiaal wel uit van ca. 800 - 1000 eur.
 
Heb je ook een idee van de dikte van de plaat?
Denk je dat de bovenste bakplaat ook van datzelfde staal is? Cortenstaal lijkt me niet ideaal om vlees op te leggen? Kan me natuurlijk vergissen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Geweldig. Heb direct gereageerd. Meer moet dat eigenlijk niet zijn :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
hoi allemaal

ik ben vandaag ook begonnen met mijn Ofyr te maken
ben in afwachting van de prijs van de plaat (zou volgens de leverencier gewoon plaatstaal moeten zijn en geen cortenstaal)

ik wil me graag een buitenkeuken hiermee maken, gecombineerd met mijn weber BBQ
 
Een Ofyr lijkt me ook een leuke manier om je hapjes te bereiden.
Mooi weer, in de tuin, sapje erbij lekkere stukjes vlees of vis, zie ik wel zitten. ;)
 
roel van de schoor zei:
(zou volgens de leverencier gewoon plaatstaal moeten zijn en geen cortenstaal)

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit klopt; ik zou niet weten waarom je de bakplaat ?berhaupt van cortenstaal zou willen hebben.
 
gewoon plaatstaal en gebruiken  en niet schoonmaken , ik werk met arachide olie , en zie nooit roest
 
Jowi zei:
Ik sprak maandag mijn zwager die Ofyr's wil gaan verkopen. De plaat is gemaakt van Cortenstaal, dit is een wat duurder staal soort, maar corrodeert niet snel.
Ik heb een tijdje geleden een offerte gevraagd voor zo'n plaat, kwam uit op 300 eur (rond ca 60cm met 40cm gat erin).
Het moet ongetwijfeld goedkoper kunnen, zie ook voorbeeld hier op het forum. Maar ga voor materiaal wel uit van ca. 800 - 1000 eur.

De sokkel van de Ofyr word gemaakt van cortenstaal 2mm dik, dit gaat juist wel snel roesten maar roest niet door net als gewoon staal .
Dit is puur voor het uiterlijk .
De bakplaat word van gewoon staal gemaakt 10 -12 mm dik ( zonder walshuid ).
Ik weet niet of er in het conische deel een luchtschuif in zit of een luikje om het as makkelijk te kunnen verwijderen ?
Wellicht dat er hier iemand is die dit al eens heeft gemaakt of tekeningen/foto's heeft ?
 

Gerrit78

Tondelzoeker
Berichten
4
jazeker wel haha.ben nu mee bezig om 1 te maken.
heb bij een metaal bedrijf een ring laten snijden (850 rond gat van 350 erin en 10 mm dik)
en heb ergens anders de corten vuurschaal vandaan.
en laat ergens via marktplaats een sokkel maken.
alles bij elkaar zon 400 euro.(nogal verschil met de ofyr haha.)
misschien nog wel een leuk handeltje ;-)
 
Ook al willen merken dat ze duur zijn.
Zelf pas de eerste keer leren kennen in 2016 bij een etentje bij Roger van Damme thuis. Hij heeft daar toen op gebakken.

Nu zie je ze heel veel, maar zelf heb ik er geen nood aan. In mijn ogen is dat meer voor de show naar de visite toe, want het is bijna hetzelfde als in de pan bakken :ROFLMAO:
Met de goedkopere kamado zijn er toch wel meer mogelijkheden :p

Moest ik een gigantisch huis hebben zoals Roger van Damme en eveneens zijn bankrekening, dan zou ik dat er wel nog ergens bij zetten.
 
Ik ben er zelf ook mee bezig, die van mij is op basis van een 200 l dekselvat, een UDG dus. Heb alleen weinig tijd momenteel dus kan er maar af en toe iets aan doen. Door het grote gewicht van de stalen bakring wil ik hem wel gemakkelijk kunnen verplaatsen dus momenteel beugels met geremde zwenkwielen aan het monteren. Ik heb boven het gat waar je de houtblokken stookt een afneembare verhoging met een rooster zo kan je dus zowel op de stalen plaat bakken als rechtstreeks boven het vuur grillen.

Moet het nog bekijken maar ga van het losse deksel dat bij het vat was misschien een tafeltje maken dat ik aan het vat bevestig.

Als het af geraakt plaats ik de foto's hier wel.
 
Ik sprak maandag mijn zwager die Ofyr's wil gaan verkopen. De plaat is gemaakt van Cortenstaal, dit is een wat duurder staal soort, maar corrodeert niet snel.
Ik heb een tijdje geleden een offerte gevraagd voor zo'n plaat, kwam uit op 300 eur (rond ca 60cm met 40cm gat erin).
Het moet ongetwijfeld goedkoper kunnen, zie ook voorbeeld hier op het forum. Maar ga voor materiaal wel uit van ca. 800 - 1000 eur.


de plaat is gemaakt van a365 staal en 10 a 12 mm dik. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden was 300 euro laser gesneden. De vuurkegel is corten staal van 3 mm dik. Bij mij is die in 2 delen gesneden, en daarna gelast en vervolgens in zijn vorm gezet. Walsen was ie te dik voor. De sokkel heb ik zelf van een olie ton gedaan, maar dat kun je in alle vormen en maten bepalen.

al met al toch nog een investering van een 600 euro geweest,

20190615_125730.jpg


20190615_184131.jpg
 
Kan nu geen foto maken van het geheel want ton ligt neer voor montage van de wielen maar bij mij is het ook anders, heb een stookbak met haken in de ton hangen, op de rand van de ton zitten 3 afstandhouders voor toevoer lucht en hier ligt de plaat dan op.
 
Goed bezig. Mooi project
 
Terug
Bovenaan Onderaan