BasBQ
Beef en Steak

Ofyr zelf maken

Goed gedaan.. ik heb wel iets meer betaald, maarja ik moet zeggen geen spijt van, al veel plezier gehad van dit toestel

IMG_20210424_172253844_HDR.jpg
 
@ Roel, kan je misschien eens een foto plaatsen van gans uw toestel? Je brengt mij wel al op een idee met dat spit.
 
Ik zal als het weer ff toe laat een foto maken wat ik heb gemaakt, ik heb een vuurschaal tafel zelf gemaakt.
De grillringen heb ik besteld, en die moet ik er nog op monteren.

Ik heb wel een vraagje, ik heb 2 grillringen besteld van beide 1cm dik, in eerste instantie wilde ik beide aan elkaar laten lassen.
Meeste grillringen zijn te dun, maar deze zijn al 1cm dik, bijna net zo dik als die van Ofyr, is 2cm overkill of juist beter?

Ik hoor graag jullie meningen :)
 
Inderdaad overkill en als je die 2 platen aan elkaar gaat lassen gaat mogelijk de werking van het toestel niet goed meer zijn.

Mijn plaat is ook 1 cm dik en dat is perfect, best is dat je op de site van Ofyr eerst goed de instructies leest voor het eerste gebruik, je moet namelijk de eerste keer (zonder eten erop) een zacht houtvuur stoken zodat de plaat geleidelijk opwarmt, dit gedurende een half uur - drie kwartier, de plaat gaat dan kromtrekken naar de opening toe, nadien mag je het vuur opdrijven, tijdens deze vuurdoop de plaat af en toe insmeren met olijfolie. Als je van in het begin het vuur te hevig stookt dan gaat de plaat te hard kromtrekken want je moet er rekening mee houden dat de plaat bij elk gebruik in dezelfde positie gaat kromtrekken als bij de vuurdoop.

Om die reden mag je dus geen twee platen aan elkaar lassen, je moet er ook rekening mee houden dat als je gaat koken je eerst minstens een half uur moet stoken voor je begint te bakken om de plaat op de gewenste temperatuur te krijgen, als je dus 2 platen opeen hebt zal dit vermoedelijk nog langer duren.

Bij de vuurdoop dus de plaat insmeren met olijfolie maar als je kookt een olie gebruiken die tegen hoge hitte kan, bv maisolie.
 
Bedankt voor deze feedback heren, hier kan ik wat mee!
Ja, ik kwam hiermee omdat ik las dat hoe dikker de plaat hoe beter, en het leek altijd op de filmpjes van Ofyr dat er telkens 2 platen gebruikt werden. Maar het is er idd maar 1.

Bedankt, als de plaat binnen is, zal ik de instructiefilmpje erbij pakken, ik zag dat er soms ook nog wat afgeschraapt moest worden.
En olie die ik wil gebruiken is: Arachideolie
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor deze feedback heren, hier kan ik wat mee!
Ja, ik kwam hiermee omdat ik las dat hoe dikker de plaat hoe beter, en het leeft altijd op de filmpjes van Ofyr dat er telkens 2 platen gebruikt werden. Maar het is er idd maar 1.

Bedankt, als de plaat binnen is, zal ik de instructiefilmpje erbij pakken, ik zag dat er soms ook nog wat afgeschraapt moest worden.
En olie die ik wil gebruiken is: Arachideolie
ivm dat afschrapen, als je gedaan hebt met koken met een spatel over de plaat gaan als ze nog warm is, gewoon alles in het stookgat en dan kan je het samen met de as leegmaken.
Ik heb de gewoonte om de plaat als ze terug koud is telkens lichtjes in de olie te zetten om roest tegen te gaan en dan gaat er een zeiltje over want anders gaat alles in de olie kleven.
Mijn zelfbouw toestel blijft ook niet buiten staan, heb wieltjes gemonteerd en gaat telkens terug in de garage.
 
Ja hij ziet er goed uit, ik heb ook wieltjes gemonteerd alleen past hij niet in de schuur, dus ik moet nog even een afdekzeil kopen, die ik op maat gehaald had blijkt niet waterdicht te zijn.....

Ik hoop deze week de ringplaat te ontvangen (had eigenlijk allang binnen moeten zijn), zodat ik hem kan afronden en dan deel ik hem met jullie.

Onderstaande zag ik op internet, en ik heb deze een beetje nagemaakt, komt dan alleen nog een vuurring bovenop. Mijn idee is trouwens, ik moet de situatie nog bekijken als de vuurring binnen is, om hem misschien een paar cm'ers te verhogen, wat denken jullie?
Door het kromtrekken weet ik niet of dit dan nog zo handig is.

1635325820466.png
 
Is die op de foto niet heel laag? bedoeling is toch dat je rechtstaat aan het toestel om te bakken, denk dat je bij deze moet bukken en bij zo'n Ofyr ben je echt wel intensief bezig, het is niet dat je zoals bij low and slow effe een uurtje iets anders kan gaan doen.

Van dat kromtrekken moet je je ook niet teveel voorstellen hoor en het is eigenlijk een voordeel dat de olie waarmee je bakt richting het stookgat loopt en dus niet over de buitenrand van uw bakplaat en dus ook niet op uw klinkers of terras terechtkomt.
 
Ik snap idd je punt. Mijn eerst bedoeling was een vuurschaaftafel te maken met een grillrooster erop.
En toen ik me verder ging verdiepen vond ik de grillring. Deze komt dus te staan bij een loungebank en zo kan iedereen omheen zelf zittend grillen\bakken.
 
ivm dat afschrapen, als je gedaan hebt met koken met een spatel over de plaat gaan als ze nog warm is, gewoon alles in het stookgat en dan kan je het samen met de as leegmaken.
Ik heb de gewoonte om de plaat als ze terug koud is telkens lichtjes in de olie te zetten om roest tegen te gaan en dan gaat er een zeiltje over want anders gaat alles in de olie kleven.
Mijn zelfbouw toestel blijft ook niet buiten staan, heb wieltjes gemonteerd en gaat telkens terug in de garage.
Wel even wachten tot de brandstof goed uit is dan want ik denk dat het anders wat mistig gaat worden.
 
ik weet niet of je hier linkjs mag delen van youtube maar dit bedoel ik eigenlijk, de beschermlaag eraf te schrapen. Maar ik weet natuurlijk niet of mijn grillring dat ook heeft, maar dat zie ik dan wel.
 
Ja inderdaad, mijn plaat was ook toegekomen met een beschermlaag en die er eerst afgeschraapt. Nu hoe meer je de plaat gebruikt hoe meer roestbestendig die is maar toch best goed verzorgen na gebruik, ik zie op 2dehands of marktplaats al eens zo'n toestellen passeren met een plaat die goed verroest is en dat kan niet de bedoeling zijn, krijg je er natuurlijk wel af met wat werk.
 
Wel even wachten tot de brandstof goed uit is dan want ik denk dat het anders wat mistig gaat worden.
Tja, maar dan kan je lang wachten, als de houtblokken opgebrand zijn hou je een mooie hoeveelheid houtskool over en die blijft nog lang zeer heet. Wat ik al eens gedaan heb is een gietijzer rooster over de stookopening gelegd en dan nog wat "gewoon" barbecueën.
 
Wat is jullie ervaring trouwens in de herfst en in de winter periode.. Geef de vuurschaal voldoende warmte om er omheen uren buiten te zitten (met jas aan)? Ik snap dat het voor iedereen verschillend is, maar laten we een koukleum als voorbeeld nemen. Iemand ervaring die uren lang buiten gezeten heeft met Ofyr of een vuurschaaltje aan, wanneer het echt koud was?

Lijkt mij straks echt ideaal, om de bakplaat te gebruiken in de herfst en winter en om lekker te gaan bakken met een kampvuurtje in het midden.
 
Wat is jullie ervaring trouwens in de herfst en in de winter periode.. Geef de vuurschaal voldoende warmte om er omheen uren buiten te zitten (met jas aan)? Ik snap dat het voor iedereen verschillend is, maar laten we een koukleum als voorbeeld nemen. Iemand ervaring die uren lang buiten gezeten heeft met Ofyr of een vuurschaaltje aan, wanneer het echt koud was?

Lijkt mij straks echt ideaal, om de bakplaat te gebruiken in de herfst en winter en om lekker te gaan bakken met een kampvuurtje in het midden.
Als je ernaast staat geeft hij uiteraard heel veel hitte af en zal je het wel warm genoeg hebben maar op een beetje afstand is dat te verwaarlozen, denk dat je daarvoor beter af bent met een grote open vuurschaal die op de grond staat.

Hou er rekening mee dat als je het uren gaat gebruiken er redelijk wat hout doorheen gaat en ik gebruik altijd eiken.
 
Ik zag gisteren bij de intratuin in Zevenhuizen een huismerk vuurtafel met grill rand staan (een nep-Ofyr dus), was afgeprijsd naar een eurootje of 380.. Best een goede deal denk ik als je naar zoiets op zoek bent!

Edit: Even op de website gekeken, maar daar staat ie volgens mij niet op
 
Laatst bewerkt:
Ik zag gisteren bij de intratuin in Zevenhuizen een huismerk vuurtafel met grill rand staan (een nep-Ofyr dus), was afgeprijsd naar een eurootje of 380.. Best een goede deal denk ik als je naar zoiets op zoek bent!

Edit: Even op de website gekeken, maar daar staat ie volgens mij niet op
Misschien goede prijs maar moeilijk te beoordelen zo, heb ook al van die goedkope gezien die dan niet zon grote stalen bakring hebben en de ring maar een dun plaatje is.
 
Dat is netjes, ga je plezier aan beleven, de uwe is mooier en veel beter afgewerkt ook dan degene op uw voorbeeldfoto
 
Terug
Bovenaan Onderaan