BasBQ
Beef en Steak

Nette Lette of Witkamp design

svda

Vuurmaker
Berichten
84
Ik ben me aan het orienteren op wat groters aangezien er op het moment meer vlees op de bbq gaat. Als ik al 8 ribben met een boston butt moet maken kom ik in de problemen op de kamado  :p, de Rosle is niet stabiel genoeg daarvoor en verbruikt ook een hoop houtskool.
Het 2e punt is dat ik ook mobiel moet kunnen zijn en eerlijk gezegd een smoker er erg gaaf uitziet.

Nu zit ik van alles te lezen op diverse forums en kom er niet echt uit. Het moet een 20 inch long worden met 2 grillroosters erin sowieso. Het liefste een model waar de schoorsteen eraf kan ivm vervoer.  Witkamp is 4mm dik en de Nette Lette 6mm. Zal hier zoveel verschil inzitten met warmte vast houden? En welke zou ik het beste kunnen nemen?
 
Nette lette, mooi materiaal voot de prijs die je betaald.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
svda zei:
Rosle is niet stabiel genoeg daarvoor en verbruikt ook een hoop houtskool.

Let wel dat een Offset smoker heel veel brandstof lust, een echte kalorieen vreter.
Daar is jouw Rosle in vergelijking een zeer zuinige smoker bij.
 
Hout vind ik niet zo spannend wat hij vebruikt daar is makkelijk en redelijk goedkoop aan te komen. De rosle moet ik zeker om de 2 uur bijvullen met houtskool en dat is een gedoe omdat je het stuk voor stuk erin moet gooien.  Daarbij vind ik de Rosle een gammel ding om eerlijk te zijn met een hoop kwaliteits problemen.
 
Misschien is een reversflow smoker wat voor je, zuinig er kan veel vlees op en verplaatsbaar.
 
Wat Mike zegt, voor grote capaciteit, stabiel, zuinig en oerdegelijk is een reverse flow vault een betere keuze.
 
Misschien een domme vraag maar wat heeft het voor voordelen als ik een reverseflow neem? Als ik zo zoek kom ik ze nu alleen bij nette lette tegen.
 
Temperatuur is gelijkmatiger over het rooster bij reverse flow, doordat de warmte eerst onder een plaat onder de roosters gaat en daarna over het vlees naar de uitlaat.
Bij een gewone smoker is de kant van de firebox warmer dan de kant van de schoorsteen.

Mike en Dennis bedoelen een vault smoker, een geisoleerde kast met meerdere roosters. Deze worden veel op wedstrijden gebruikt. Grote capaciteit en erg zuinig in gebruik.
Geen eye-catcher zoals een oklahoma oid voor catering  :blush:
 
Bij een reverse smoker krijg je vaak wel meer rooksmaak. Bij een offset kan je volgens mij hetzelfde bereiken qua temperatuur door een heatmanagement plaat als optie te nemen. Of heb ik dit verkeerd?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Een vault smoker is dan ook wel het neusje van de zalm op gebied van smokers vind ik, maar het oog niet zo stoer als een oklahoma type smoker. Maar indien mooi gemaakt kan dit toch ook wel een eye-catcher zijn. Ik vind het in ieder geval een knap staaltje techniek, veel ingenieuzer gemaakt dan een oklahoma.
 
Vault smokers ken ik wel van wedstrijden alleen is dat voor nu nog erg prijzig en te groot denk ik.

Reverse Flow, aan welke merken moet ik denken binnen nederland?
 
svda zei:
Vault smokers ken ik wel van wedstrijden alleen is dat voor nu nog erg prijzig en te groot denk ik.

Reverse Flow, aan welke merken moet ik denken binnen nederland?

Je zou eens op mijn site kunnen kijken, of daar wat tussen staat.
 
Wij zijn sinds kort eigenaar (en dealer) van de BBQ locomotief. 2 kamers worden vanuit de achterkant gevoed met warmte, de andere is meer meer directe warmte. Een echte eye catcher
9e0ac0d55da5bdf09212b154206ec672.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Wel wat groter toch dan een nette lette of bestaat dit ook in een kleiner model.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan