Beef en Steak

Nare rooksmaak

Naish

Tondelzoeker
Berichten
8
Ik weet even niet in welke dit thuis hoort, maar dit lijkt de meest logische.
Sinds kort heb ik een Kamado Joe Junior, prachtig ding. Maar heb er nu 3 keer iets op klaargemaakt en dat gaat helemaal goed. Alleen vind ik de rooksmaak te veel. Het is te "vettig", zeg maar. Eigenlijk proef je het product te weinig. Ik vind het net of je voor eerst een sigaar gerookt hebt.
Op de camping gebruik ik een WGA met briketten en daar heb ik er geen last van
Ik gebruik Dammers restaurant kwaliteit.

Iemand een idee? Andere houtskool misschien?
 
Lijkt me sterk dat het aan de houtskool ligt. Welke soort hout wordt vermeld op de zak? Bij wat jij beschrijft denk ik aan Acacia maar die ruikt niet zo sterk.

Kan het zijn dat bij de WGA vlees weg ligt van de briketten en hier erboven? Meestal is zo'n vieze rooksmaak vet wat in de kolen druipt en vieze rook geeft.
 
Dammers is ook doorgaans prima.
- check of er geen vet echt ligt te verbranden.
- enige luchtstroom, hoe klein ook, is wel gewenst om een gezonde verbranding opgang te houden. In een geheel afgesloten kamado blijft een vieze rook hangen dus met vlees erop niet helemaal dicht doen. Is hij echt te heet dan eerst terug regelen en daarna vlees er weer op als je ook wat trek mag houden. Sommige kamado`s zijn daarin te efficient als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de normale kettles en je WGA.
 
De eerste 2 keer was met plate setter en gisteren heb ik een dorade gemaakt zonder plate setter.
De schuif onder en boven staan wel een beetje open. Temperatuur is goed te regelen.
Ik doe ergens wat nog niet goed.

IMG_1878.jpeg
 
Gebruik je een lekbakje ?
 
Ik gebruik (nog) geen lekbakje.

Ik steek de de kolen met wokkels aan. Als het helpt kan ik boel ook ee keer aansteken met de grote brander. die gebruik ook altijd om de pizza over aan te steken.
 
Als je wokkels gebruikt, houd je uw dome best lang genoeg open zodat de rook van de wokkels weg kan.
De wokkels een beetje open draaien zodat er lucht door kan helpt ook.
 
Mogelijk is de platesetter het probleem. Deze ligt recht boven de kolen en wordt erg heet. Zonder lekbakje druipt vet of marinade op de platesetter en verbrandt.
 
Alle houtskool kunnen in meer of mindere mate last hebben van een vervelende geur/smaak afgeven.
Dit komt doordat sommige stukken hout niet goed tot houtskool zijn gepyroliseerd waardoor er reststoffen zoals teer achterblijven.
Dammers heeft daar normaal gesproken maar weining last van, maar zeker als de vraag groot is en de productiesnelheid omhoog moet komt het wel voor.
Oplossing: Wacht met het product op de BBQ te leggen totdat je geen rook meer ziet, ruik ook aan de schoorsteen of je geen nare luchten ruikt.
Gele vlammen van het houtskool duidt op slechte verbranding, haal die kolen uit de BBQ, evenals houtskool dat blijft roken.
op een gegeven moment zijn de nare luchten wel verdwenen en kun je je product op de BBQ leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan