BasBQ
Beef en Steak

(My first) Pulled Pork met recepten van het forum

 

DeeJens

Tondelzoeker
Berichten
13
Afgelopen donderdag voor de eerste keer aan de slag met Pulled Pork. Bij de Sligro heb ik een stuk procureur gekocht van een goede 2400 gram.
De Pulled Pork wil ik gaan bereiden volgens het wedstrijdrecept van Noskos.

De bedoeling was om de volgende gerechten hiervan te gaan maken:
- Brioche Broodje Pulled Pork met coleslaw van Dominique
- Bitterbalkjes uit een boek van Jord Althuizen
- Pulled Pork kroketten van Noskos.

Zoals geschreven op donderdagavond het vlees uit de koeling gehaald.

IMG_4204.jpeg


Ik kon weinig grote stukken vet vinden, de randjes die je ziet waren heel dun en heb ik er dus op laten zitten.
Daarna de injectiemix gemaakt en de Southern Succor Pork Rub.

Met kerst heb ik een injectiespuit cadeau gekregen en nu dus mee aan de slag. Om de 5 centimeter het vlees voorzien van de injectiemix. Opletten om niet al te hard het vocht erin te spuiten, dan kan het uit eerdere gaatjes weer eruit spuiten.

IMG_4211.jpeg


Na het inspuiten van het vlees heb ik de rub aangebracht. Daarna ingepakt in de folie en weer terug de koelkast in.

Toen werd het vrijdagochtend, de Kamado Joe aangestoken met Dammers hout nadat ik eerst de boel even goed schoon had gemaakt. De afgelopen weken veel bereidingen gemaakt en dan is het wel fijn om met een schone Joe te beginnen.

IMG_4216.jpeg


Toen de temperatuur op het juiste niveau was en ook even stabiel bleef was het tijd om het vlees erop te leggen. Belangrijk voor mij: er is een foto van. Bij mijn vorige post van Runder Shortribs was ik vergeten een foto hiervan te maken...

IMG_4215.jpeg


En toen kon het wachten beginnen. Wachten op de thermometer die 74 graden aan zou geven of wachten op het afgaan van de wekker (na 5 uur). Het werd het laatste. Rond de 70 graden ging het vlees in de stall. Dus de 5 uur waren eerder bereikt dan de 74 graden.

Volgende stap: het vlees insmeren met de Glaze en dan weer 2 uur wachten.

IMG_4220.jpeg


Twee uurtjes later het vlees eraf. De Kamado Joe ging langzaam zakken in temperatuur, maar door de luchttoevoer iets meer open te zetten kon ik dit compenseren.
Het vlees ingepakt in alufolie en weer terug op het vuur.

IMG_4223.jpeg


Thermometer ingesteld op 92 graden. Het vlees zat op zo'n 73 graden toen ik het eraf haalde dus de verwachting was dat het nog wel even ging duren. Maar uiteindelijk kostte het nog een goede 1 1/2 uur voordat het alarm afging.

Met een prikker in het vlees geprikt (door de folie heen, opletten dat het vocht er niet uitloopt) en het voelde super mals. Tijd om het vlees mee naar binnen te nemen.

Daar het vlees uitgepakt en het vocht uit de folie opgevangen en toegevoegd aan de Eindsaus. Het vlees in een vers stukje folie ingepakt om het een uur te laten rusten.

IMG_4228.jpeg


De laatste stappen voor de vrijdag waren:

Het vlees pullen en portioneren. Voor de Bitterbalkjes van Jord had ik 600 gram nodig, voor de Kroketten van Noskos 400 gram en wat er overblijft is voor op het broodje. Ter info: van de oorspronkelijke 2400 gram vlees had ik op dit moment 1400 gram over. Dit varkentje is dus een kilo kwijt geraakt in de keramische sauna.

IMG_4229.jpeg

IMG_4234.jpeg


Het vlees in vacuumzakken ingepakt en in de koelkast. Het is inmiddels 21:00 uur, we hadden al gegeten en de overige ingrediënten moeten wachten tot zaterdag.

Het is inmiddels zaterdagochtend. De brioche broodjes voor de pulled pork maak ik in de oven. Deeg gemaakt en een aantal uur laten rijzen.

Voor de bitterbalkjes pak ik de portie van 600 gram en doe deze in een cake-blik. Vershoudfolie eroverheen en met een pak melk erop in de koelkast. Het pak melk zorgt ervoor dat het een stevige klomp wordt.

Voor de kroketten is het tijd om bouillon te maken en ragout.

IMG_4239.jpeg


Hier heb ik de pulled pork doorheen geroerd en in een bak gestort. De bak is weer even de koeling in gegaan om op te stijven.

IMG_4240.jpeg


Ondertussen de Coleslaw gemaakt. En het deeg voor de briochebroodjes gevormd zodat ze de oven in kunnen. 18 minuten op 175 graden.

IMG_4241.jpeg


We naderen bijna het einde.

Voor de bitterbalkjes de vulling uit het cakeblik gehaald en in blokken gesneden.

IMG_4245.jpeg


Daarna door de bloem gerold, door losgeklopt eiwit en vervolgens door de Panko.

IMG_4249.jpeg


Deze ga ik invriezen. Ik hoop jullie binnenkort te kunnen vertellen hoe ze smaken.

Voor de kroketten van Noskos heb ik kroketjes gerold van 40 gram per stuk.
IMG_4250.jpeg


Deze door de fijne broodkruimels, beetje eiwit met bloem en daarna door de Panko.

IMG_4251.jpeg


Helaas gaan ook deze de vriezer in. Hopelijk komend weekend tijd om de frituur aan te zetten en jullie te vertellen hoe ze smaken.

En dan... er moet toch gegeten gaan worden... de broodjes pulled pork met coleslaw!

Broodjes zijn gaar, de coleslaw was ook al gemaakt. Nu de portie pulled pork opwarmen in de magnetron (nog in de vacuumzak) en het broodje opmaken.
BTW: opwarmen in de magnetron gaat supergoed als je het vlees in een vacuumzak hebt zitten. Let wel op dat je zakken geschikt zijn voor de magnetron.

Nog klein beetje extra saus erop. En dit was het resultaat:

IMG_4243.jpeg


Wat is dit ongelooflijk lekker!!!!!! We hadden 400 gram om met z'n tweeën te verdelen. Fantastisch!

Later meer over de kroketten en de bitterbalkjes. Even afhankelijk van de smaak ga ik binnenkort twee stukken vlees kopen (of 1 heel groot stuk) en maak ik een voorraadje. In ieder geval Pulled Pork voor op een broodje... en misschien wel bitterbalkjes en/of kroketten.

IMG_4215.jpeg
 
Zo je hebt een drukke dag achter de rug! Mooi gedaan hoor!
 
wat goed verslag is dit ! ik ben wel erg benieuwd hoe de kroketten zullen smaken ! maar ziet er erg goed uit ! bedankt voor het delen !
💪 ;) (y)
 
Mooie rapportage! Ziet er allemaal fantastisch uit! Vooral die kroketten lijken me echt verukkelijk:love:

Ik heb ook een stukje van 2.8kg procureur liggen van de sligro. Ik wil deze zaterdag klaarmaken. En ik heb vrienden beloofd dat ze portie aan de deur kunnen afhalen. Enig idee hoe laat je precies het vlees erop legde en het moment dat je het uit elkaar trok? Geeft me misschien een beter beeld ;) alvast bedankt.
 
Mooi verslag hoor! Lekker aan de gang geweest. Ziet er ook nog eens top uit😋
 
Mooie rapportage! Ziet er allemaal fantastisch uit! Vooral die kroketten lijken me echt verukkelijk:love:

Ik heb ook een stukje van 2.8kg procureur liggen van de sligro. Ik wil deze zaterdag klaarmaken. En ik heb vrienden beloofd dat ze portie aan de deur kunnen afhalen. Enig idee hoe laat je precies het vlees erop legde en het moment dat je het uit elkaar trok? Geeft me misschien een beter beeld ;) alvast bedankt.
ik reken voor dat gewicht zelf toch al gauw op 9 à 10 uur inclusief inpakken. Dan laat ik het tegenwoordig ook nog een uurtje rusten door het in een handdoek in te pakken en te bewaren in een koelbox.
 
Enig idee hoe laat je precies het vlees erop legde en het moment dat je het uit elkaar trok? Geeft me misschien een beter beeld ;) alvast bedankt.

Bij mij ging om ongeveer 10:15 het vuur aan (had een online afspraak waardoor ik wist dat ik niet eerder het vlees kon glazen dus heb rustig aan gedaan 's ochtends). Om iets voor 11:00 uur is het vlees erop gegaan (had al een nacht in de injectiemix en rub gelegen) en rond 20:45 was het vlees uitgerust genoeg om gepulled te worden. Dus tja... neem je tijd ervoor.
 
Dat is nog eens een mooie sessie en mooie vooruitzichten.
Gefeliciteerd met je Knorretje.

Tip voor je kroketten: wel drie blaadjes gelatine in water en voeg die toe als je de ragout laat afkoelen. hierdoor kan je de ballen en kroketten beter vormen en behouden ze die ook. Bij het verwarmen verdwijnt de gelatine weer
 
Het boek van de bitterbalkjes is BBQ Feast on fire. En eigenlijk moet je ze met Pulled Beef maken. Maar dat is voor de volgende keer.
 
wauw, indrukwekkend dagje koken zeg
en allemaal heerlijke gerechten
leuke reportage, dank voor het delen
en natuurlijk gefeliciteerd met je knor
 
Er mag wel wat meer koolsla op dat broodje hoor 😂
 
Lekker bezig geweest en nog niet klaar met smullen
 
Dat was nog eens een drukke vrijdag zo. Mooi dat je eea kon combineren met het thuis werken. Heb je mooi gedaan. Jullie hebben lekker zitten smullen, en nog wat lekkers in het verschiet
Gefeliciteerd met je knorrie.

Ps. Als ik PP ga maken begin ik altijd om 6u in de ochtend. En dan zet ik vaak de avond van te voren de BBQ ingericht klaar. Dat ik hem enkel buiten hoef te zetten en aan te steken. Je kunt PP niet heel veel sneller klaar maken. Maar een uurtje langer ingepakt laten rusten is geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan