BasBQ
Beef en Steak

My first picanha (but not my last)

 
 

Ragnarok

Sprokkelaar
Berichten
48
Dit weekend eens los gegaan met een picanha, voor de eerste maal. Basic pezo en look poeder. Opwarmen tot 47 graden (105gr gemiddeld in de dome en zeer stabiel kunnen houden). Daarna de hitte omhoog naar ong 250 en onder gesloten deksel boven het vuur. Bij het openen echt een prachtig schouwspel!

Positief waren de smaak en zachtheid van het vlees
Negatief waren het overvloed aan vocht (misschien is 10min rusten net te weinig) en een mes dat dringend gescherpt moet worden (vetkap was nog te dik omdat ik het niet weggesneden kreeg)
9ea18a875ba7b1e8e5ba54a07dcaf0ef.jpg
a07fbba25bef0626173d92106edc3199.jpg
844f767018d51aaabad8e4f3d17b7815.jpg
476373778ae7065e949bfec5831aa5a2.jpg
bf1eb943bedfbeb7cc8a7d0641b4662f.jpg
ee956091f8add4af33342abd992e445d.jpg


Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Mooie picanha! Inderdaad jammer van de vetkap, dus nu heb je een mooi excuus voor een nieuw mes ;)
 
Mooi man!
 
Vlees ziet er goed uit. Kan ook je slager vragen om de vetkap alvast weg te snijden.
 
Lekker hoor. Picanha is echt een heel lekker stukje vlees.
Het is niet erg als de vetkap wat dikker is. Je kan het tenslotte altijd nog afsnijden als het op je bordje ligt.
Juist het smeltende vet dat over je vlees druipt tijdens het garen is oh zo lekker
Dus laten wegsnijden door je slager: nooit doen. Stel je voor dat ie de hele vetkap eraf snijdt :oops:
 
Mij kan je ook wel blij maken met zo'n resultaat.
Wat het mes betreft. Een goed fileermes is het afschaffen meer dan waard is. Deze hoeft niet eens duur te zijn. Van Victorinox heb hele mooie scherpe varianten die qua prijs rond de 20€ zijn.

Afschaffen?😅
 
Ziet er mooi uit
Volgende langer laten rusten dan. Als het lukt 😉
 
Mij kan je ook wel blij maken met zo'n resultaat.
Wat het mes betreft. Een goed fileermes is het aanschaffen meer dan waard is. Deze hoeft niet eens duur te zijn. Van Victorinox heb hele mooie scherpe varianten die qua prijs rond de 20€ zijn.

Ik heb de zondag voor de eerste keer het lange fileermes van Victorinox gebruikt dat ik onlangs had aangeschaft en dat doet zijn werk wel :)
 
Hele mooie garing, een prins Vlad garing;)
De vetkap is best wel dik zie ik, ik ben absoluut geen voorstander van vet wegsnijden, maar soms mag de vetlaag iets uitgedund worden.

Overigens is een Picanha geen L&S bereiding, het afgrillen is direct hoge temperatuur vandaar dat ik hem naar H&F verplaats
L&S is echt alleen voor lage en trage bereidingen over de volle bereiding, van A tot Z dus
 
Mooi stukje vlees hoor. En mooie cuisson hoor. Dat lust ik wel.
Vetrandje lijkt mij niks mis mee. en zo als eerder vermeld niet weg snijden maar iets trimmen misschien.
Met reverse sear is dat hele lange rusten niet nodig, het is immers al heel langzaam op temperatuur gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje vlees geworden. Had ik graag ff wat van geproefd.
Vetkap inderdaad wat wegtrimmen tot pakweg 5 mm.
Ik doe normaliter de picanha op 48 - 49 C brengen, dan 15 min' laten rusten en vervolgens op hoge temp. affakkelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan