BasBQ
Beef en Steak

Minion Methode

sjdehaan zei:
Afgelopen weekend voor het eerst mijn WSM gebruikt. Ik heb de minionmethode gebruikt, nu ligt er nig een groot gedeelte niet ontstoken ecobrasa briketten in en een gedeelte al gedeeltelijk ontstoken briketten. Nu mijn vraag, kan ik dit gewoon laten liggen eventueel wat aanvullen met nieuwe briketten en hier dan de volgende keer weer ontstoken briketten over heen.
d978792a-62c9-5149.jpg

Hoeveel ecobrasa's worden er ong bij deze methode gebruikt? Ik zoek geen exact aantal, meer een richting. Ik mik op sessies waarbij ik niet hoef bij te vullen om een pulled pork van 2-3 kg te kunnen maken.
 
Gewoon die bak vullen en de schuiven dichtzetten na afloop. Je houdt dan kolen over maar je komt zeker niet te kort ;)

De ring met koperdraad vastzetten aan je rooster en je kunt als een soort grote zeef even de as eraf schudden, dan aanvullen en je bent klaar voor de volgende sessie.
 
kan ik voor deze minion methode ook de half ronde briketten houder van weber gebruiken

deze vullen met koude en dan afvullen met 12 hete briketten..>????????

ik ga een procureur van 4 kilo maken ( pulled pork )
dus heb een temp van 110/120 graden nodig voor zo'n 10 tot 12 uur 
 
Stifler zei:
kan ik voor deze minion methode ook de half ronde briketten houder van weber gebruiken

deze vullen met koude en dan afvullen met 12 hete briketten..>????????

ik ga een procureur van 4 kilo maken ( pulled pork )
dus heb een temp van 110/120 graden nodig voor zo'n 10 tot 12 uur 
Ik denk dat dat wel zou kunnen werken.
 
Ik heb ook een vraagje. Als de briketten bijna op zijn mag je dan koude briketten erbij doen? Of is het het beste dat je er opnieuw aansteekt
 
lollie-be zei:
Ik heb ook een vraagje. Als de briketten bijna op zijn mag je dan koude briketten erbij doen? Of is het het beste dat je er opnieuw aansteekt

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de kolen op waren gebrand met de minion methode. Toch sessies van 15 uur gedraaid
 
maroc zei:
lollie-be zei:
Ik heb ook een vraagje. Als de briketten bijna op zijn mag je dan koude briketten erbij doen? Of is het het beste dat je er opnieuw aansteekt

Ik heb nog nooit meegemaakt dat de kolen op waren gebrand met de minion methode. Toch sessies van 15 uur gedraaid
Ik heb het ook nog niet mee gemaakt dat de kolen op raken. Zelfs niet met sessies langer dan 12 uur.
Mocht het toch zo zijn, os bijvullen met koude kolen geen probleem, mits er nog genoeg warme kolen over zijn.
 
Ramsteen + 1.

Als je er maar genoeg briketten in stopt.  ;) !
 
Ik snap het volgende niet:
Enerzijds wordt er gewaarschuwd (ook om gezondheidsreden) dat briketten pas gebruikt mogen worden voor het grillen wanneer ze , na het aansteken, grijs zijn en anderzijds bij slow cooking proces wordt het principe gehanteerd dat enkele briketten , aangestoken vanuit de starter, de andere briketten in de kolenmand langzaam aansteken.
Contradictie?
Hoe wordt hierover gedacht door jullie?
 
Als je goede briketten gebruikt zit er niet of nauwelijks vulmiddel in en kun ze prima voor de minion methode gebruiken.
 
Ik gebruik al sinds enige tijd de Minion methode met kokosbriketten en wat appel chunks om te rolen in de UDS. Prima resultaten met het vlees.
Het enige wat ik me afvraag: telkens na de bereiding is het rooster, opvangbak en de probes van de temperatuurmeting gitzwart. Aanslag van roet.
Krijg het wel makkelijk schoongemaakt, maar is dit nou wel gezond?
Krijg ook een mooie donkere bark op Boston Butt, short ribs e.d. maar komt dit nou van de rub (met suikers) of is dit ook (deels) roet.
 
Heb je boven een grotere uitlaat dan onder? Als dat niet zo is kunnen de rookgassen niet weg en krijg je een slechte verbranding met creosoot. Dat is het zwarte, bittere dat ook op je vlees neerslaat.
 
De uitlaat is net zo groot als de inlaat.
Onder 1 luchtschuif en bovenop het deksel.
Dien je de luchtschuif boven altijd (geheel) open of meer open dan onder te zetten?
Onderin staat de luchtschuif altijd op een kiertje voor het verkrijgen van 110 gr. Bovenin houd ik dan dezelfde kier aan.
Moet ik de luchtschuif bovenin verder openzetten?
 
Jeff Hunter zei:
De uitlaat is net zo groot als de inlaat.
Onder 1 luchtschuif en bovenop het deksel.
Dien je de luchtschuif boven altijd (geheel) open of meer open dan onder te zetten?
Onderin staat de luchtschuif altijd op een kiertje voor het verkrijgen van 110 gr. Bovenin houd ik dan dezelfde kier aan.
Moet ik de luchtschuif bovenin verder openzetten?

In principe zet ik de bovenste schuif helemaal open en regel met de onderste.
Meestal staat die dan nagenoeg bijna of helemaal dicht voor het verkrijgen van ?110 gr. C
Wordt de temperatuur dan nog te hoog naar m'n zin regel ik wat bij met de bovenste schuif.
 
Recent wilde ik low 'n slow proberen op de Weber Master Touch premium. Een stukje buikspek als eerste poging. Na wat informatie ingewonnen te hebben, ging ik de minion methode proberen. Ik had kokos briketten van het merk FireUp. Had er goede reviews over gelezen. In 1 basket had ik een aantal (koude) briketten gedaan en had er een stuk of 10-12 aangemaakt. Die er een beetje over verspreid en 1 chunk appelhout. De temperatuur liep langzaam naar de 120-130gr, precies wat ik wilde. Dus het buikspek er op. Echter begon de temp op te lopen en ik zag dat de briketten elkaar al flink aan het aanzetten waren. De onderste schuif had ik overigens op minimale luchttoevoer en de bovenste klep helemaal open. Ik zag wel iets rook ontsnappen vanuit de deksel. De temp liep ondertussen op naar 160-180, dus uiteindelijk maar wat briketten er uit gehaald. Later waren ze bijna op, waardoor er eigenlijk weer nieuwe bij moesten. Al met al veel gehannes, maar het buikspek lag er uiteindelijk wel zo'n 3 uur op. Kerntemperatuur moest volgens mijn recept 75gr zijn, maar was 72. Het vlees smaakte erg lekker, maar over de manier hoe het tot stand kwam, was ik niet tevreden. Later nog eens gekeken naar niet goed sluitende deksel(volgens mij veel gehoord probleem bij de Weber Master Touch premium). Schijnt dat je die een flinke 'knuffel' moet geven, omdat die uit de fabriek nogal stijfjes komt. Laatst gedaan en heb het idee dat die wel beter afsluit. Verder nog geen nieuwe poging gewaagd, maar verbaasde me over het snelle ontbranden van die koude briketten. Binnen no time stonden ze bijna allemaal aan. Zoals ik overal lees, zou je met de minion methode een vrij lange sessie moeten kunnen doen. Zo heb ik ook een rookring met warmteverdeler er bij, die wil ik ook nog eens proberen. Wellicht dat dat beter gaat. Maar zou het ook niet op de manier moeten werken zoals ik bij het buikspek probeerde?

IMG-20220123-WA0003.jpeg
 
In een weber kettle kan je beter met een ‘snake’ werken om de temperatuur laag te houden.

 
Ik gebruik eigenlijk nooit de Snake methode. Ik zou Minion zeker niet afschrijven want het moet gewoon kunnen op een Kettle. De Fire Up briketten heb ik nooit gebruikt maar met bijvoorbeeld de Kokosbriketten van Welkoop en Hornbach lukt het prima. Je uitgangspunt met 10 ontstoken briketten is prima. Ik zou nog wat oefenen met wat simpele gerechten en als de onderste luchtschuif knijpen niet voldoende is mag je boven ook gerust knijpen. Het is geen rocket science en oefening baart kunst. Nogmaals, het moet gewoon lukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan