BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

 

Robske79

Tondelzoeker
Berichten
18
Zo alles is besteld of gekocht voor de bouw van mijn eerste UDS. Ik heb via marktplaats een 200l vat besteld welke gebruikt zijn voor het transport voor lijm. Dit heeft in een zak gezeten dus er zit geen liner/coating in. Het is een dikwandig vat zonder ribbels met deksel.
De bedoeling is dat deze mat zwart wordt met het logo van Jack Daniel's er op welke in aluminium kleur gespoten wordt.
Als kolen mand wordt er een RVS wasmachine trommel gebruikt.
Het liefst wil ik er 2 werkplanken aan bevestigen en voorop een houder voor de thermometers. Dit zijn er 3 in totaal.
In de toekomst wil ik ook nog een CAC gang monteren, maar eerst maar eens de UDS zelf maken en uitproberen. Daarna zien we wel weer verder.

Als ik het vat binnen heb zal ik ook wat foto's plaatsen.
 
Ok ik ben begonnen met het bouwen van mijn UDS. Ik heb een mooi vat en wasmachine trommel gekocht via marktplaats. De kogelkranen en gegalvaniseerde schroefkoppelingen heb ik bij van Cranenbroek gekocht. Om de kogelkranen wat hoger te zetten heb ik bij toolstation pijpnippels besteld van 800mm.

Van het kaalschuren heb ik helaas geen foto's. Ik heb dit gewoon gedaan met een mooie centrische schuur machine van Festo. Deze kon ik lenen van mijn buurman. Als je geen liner hebt in je vat is dit zeker een aanrader. Het heeft mij ongeveer 45 min geduurd.
Nadat ik het vat helemaal blank had geschuurd is de hittebestendige zwarte lak erop gegaan. Uiteraard had ik voor het schuren al alle gaten afgetekend en (voor)geboord.

In mijn eerste post sprak ik over een Jack Daniels logo. Daar ben ik van afgestapt. Ik wil de stiekem toch zelf iets ontwerpen. De tekst die erbij staat is misschien niet origineel, maar wel van toepassing.

BbmwTVP.jpg


i3CG2cl.jpg


mbML7yz.jpg


3GSnPVH.jpg


XpxQjil.jpg


wXupyEA.jpg
 
Dat ziet er super uit, netjes en mooi ontwerp van het logo  :D
 
Leuk
 
En met logo. Nu is het wachten op mijn trappenboor die ik heb besteld, dan kan ik hem afmaken  ;)

Vd7v5OEl.jpg
 
Gaaf
 
Wat een mooie, daar ga je heel veel plezier aan hebben!
 
Dankjewel allemaal, maar hijs nog niet af  ;). Denk dat we al die mooie UDS'en maar om moeten dopen naar NUDS (Not Ugly Drum Smoker)
 
Robske79 zei:
Dankjewel allemaal, maar hijs nog niet af  ;). Denk dat we al die mooie UDS'en maar om moeten dopen naar NUDS (Not Ugly Drum Smoker)
=)) =)) =)) =))
 
En hij is klaar. Meteen maar even aansteken dan maar. Had er ongeveer 1kg aan houtskool in gedaan. De temperatuur kwam niet boven de 130?C, maar ja wat wil je met zo'n klein beetje brandstof.
Na een uurtje alle kranen dicht, want ik moest even weg. Dat even werd 1,5 uur. Toen ik terug kwam was de temperatuur nog maar 44?C. Alle kranen open en hij liep weer op tot 111?C.
Al met al heeft hij nu 3,5 uur gebrand op een kleine hoeveelheid kolen. Morgen wordt de mand nog even aangepast en ga ik een half volle mand aansteken. Ik namelijk kijken of ik hem mooi stabiel kan houden rond de 110?C.
Zondag wordt er PP op gemaakt. Twee stukken van 3.5 kg. Iemand een idee hoe lang het ongeveer nodig heeft?

Oh ja en natuurlijk nog even een foto

IExrYhF.jpg
 
Gisteren heb ik mijn UDS voor het eerst echt ingewijd. Wat een genot om te gebruiken. Het is voor het eerst dat ik echt sta te kijken hoe zuinig dat mijn uds is qua brandstof.
Ik had de kolenmand gevuld met 10kg greekfire briketten. Deze paste er mooi rechtop in. Ik ben begonnen met 4 staven aan te steken en heb deze terug in de kolenmand gezet. Doordat er een tussenschot in de mand zit krijg je een grote snake als het ware.
Ik had geen flauw idee hoe snel of hoe veel kolen er verbruikt zouden worden. Ik had 2 alu pakketjes gemaakt met rooksnippers en een stuk kersen hout ertussen gedaan.
Uiteindelijk is er nog geen kwart van de kolen gebruikt. De meeste die gebrand hebben zijn ook nog eens niet volledig opgebrand dus die kan ik hergebruiken.

Ik heb de briketten om 05.15 aangestoken. Om 06.00 was de uds op 120?C. Ik heb mijn UDS tot 20.00 uur zonde problemen rond de 115?C kunnen houden.
Doordat je de zuurstof toevoer beperkt, moet je inderdaad wel oppassen als je de deksel er af haalt. Als je hem weer dicht maakt zie je de temperatuur meteen omhoog schieten. Kwestie van aanpassen aan de manier van werken. Als je eerst de toevoer volledig sluit, wacht totdat de temperatuur een paar graden is gedaald en dan pas de uds open maakt is ook dit redelijk te controleren. De temperatuur liep bij mij hierdoor op tot Max 127?C.

Alles bij elkaar ben ik heel erg happy met mijn UDS. Veel positieve reacties gehad van mijn gasten. Zowel over mijn UDS als over de PP. Hier zal ik ook nog een verslag van maken.

En nu boeken lezen en nieuwe recepten uitproberen.
 
Gratz!
 
Wat een supervette UDS, schitterend gemaakt en idd niets uggly aan! Zo'n knap apparaat zou ik graag nog aan de collectie willen toevoegen.

Gr. Mike
 
Terug
Bovenaan Onderaan