BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste sparerib op de Kamado

Ik heb gisteren met ander kolen gewerkt namelijk de Marabu en dat was een wereld van verschil. Smaak was veel beter en idd niet dat pittige soort van petroleum. We hebben genoten.
Kijk gelijk weer in het zadel
Mooi dat dit beter bevallen is

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hartstikke goed voor de 1e keer!
 
De temperatuur is wat moeilijker. Ondervind ik ook. Maar ziet er zeker niet verkeerd uit. Goeie tips naar houtskool toe. Heb hier van beide soorten nog een zak. Benieuwd wat dat gaat geven.
Je gaat het echt wel merken. Ik wist wel iets van de soorten houtskool maar dat het zo groot verschil zou zijn? Tijdens de sessie rook het ook gewoon lekker wat met die andere houtskool niet zo was. Het aankrijgen van de kool ging wel iets lastiger. Daar heb je echt wel 3 wokkels voor nodig ;)
 
Ik snap niet waarom de laatste tijd mensen dingen op 90°C maken? Waar heb je dat opgedaan als ik vragen mag?

Low & slow is tussen de 107 en 121°C. Maar ribs kun je ook op 160°C doen en alles dat er tussen zit 😁

Wat de rooksmaak betreft. Quebracho kan van zichzelf heel rokerig zijn. Dat is de reden dat het hier er niet inkomt. Die smaak bepaal ik graag zelf 😜
 
Dank je! Zal het ze een keer vragen als ik er ben hoe zij daarbij komen. Is echt iets van de laatste tijd. Maar om het vet te renderen uit je ribs heb je toch wat warmte nodig.
 
Zou het verschil kunnen zitten in temperatuur van de bbq (in de dome) vs de temperatuur boven het hitteschild?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nee, meestal is het bovenin heter dan op het rooster. En eigenlijk geeft iedereen zijn temperatuur op het rooster op omdat dat meetbaar en voor iedereen dan hetzelfde zou moeten zijn.
 
Ik snap niet waarom de laatste tijd mensen dingen op 90°C maken? Waar heb je dat opgedaan als ik vragen mag?

Low & slow is tussen de 107 en 121°C. Maar ribs kun je ook op 160°C doen en alles dat er tussen zit 😁

Wat de rooksmaak betreft. Quebracho kan van zichzelf heel rokerig zijn. Dat is de reden dat het hier er niet inkomt. Die smaak bepaal ik graag zelf 😜
Ik heb die zak ook aan mijn zoon meegegeven ;). Hem maakt het niet uit gelukkig.
 
Ik snap niet waarom de laatste tijd mensen dingen op 90°C maken? Waar heb je dat opgedaan als ik vragen mag?

Low & slow is tussen de 107 en 121°C. Maar ribs kun je ook op 160°C doen en alles dat er tussen zit 😁

Wat de rooksmaak betreft. Quebracho kan van zichzelf heel rokerig zijn. Dat is de reden dat het hier er niet inkomt. Die smaak bepaal ik graag zelf 😜
Sorry @noskos maar 107? 121? Welke idiote waardes zijn dat.
Is gewoon de exacte conversie van Fahrenheit.
Als het omgekeerd was geweest had de 107, 100 of 110 geweest en de 121, 120 of 125...

We moeten de Amerikaan toch niet klakkeloos volgen.
 
Het low&slow barbecueën zoals we met ribs doen komt uit de VS en daar gebruik je een temperatuur tussen de 225 en 250° Fahrenheit voor. Dat kun je idioot vinden maar in Celsius is dat tussen de 107 en 121°.

Van mij hoef je dat niet klakkeloos te volgen hoor. Maar het gaat daar al ruim een eeuw heel goed met die temperaturen.

Ribs, PP, Beefribs, Brisket, allemaal dingen die rond de 95°C pas gaar zijn en soms zelfs boven de 100°C. Dus als je die op 90°C gaat maken dan komen ze daar nooit.
En ook met 100°C is het verschil tegen het einde zo klein dat het heel lang gaat duren.

En als je Amerikaanse stijl BBQ maakt waarom zou je dan niet hun temperaturen aanhouden? Waarom is dat idioot? Weten wij het zoveel beter? Eigen temperaturen eerst of zo?
 
Net een bestelling gedaan van wat ribs en nog wat lekkere dingen. Dit weekend maar proberen met wat Black Wattle en dan rond de 110. Ook een lekker kippetje besteld die op een blikje 7up gaat. Voor mij een BBQ weekendje :)
 
Het low&slow barbecueën zoals we met ribs doen komt uit de VS en daar gebruik je een temperatuur tussen de 225 en 250° Fahrenheit voor. Dat kun je idioot vinden maar in Celsius is dat tussen de 107 en 121°.

Van mij hoef je dat niet klakkeloos te volgen hoor. Maar het gaat daar al ruim een eeuw heel goed met die temperaturen.

Ribs, PP, Beefribs, Brisket, allemaal dingen die rond de 95°C pas gaar zijn en soms zelfs boven de 100°C. Dus als je die op 90°C gaat maken dan komen ze daar nooit.
En ook met 100°C is het verschil tegen het einde zo klein dat het heel lang gaat duren.

En als je Amerikaanse stijl BBQ maakt waarom zou je dan niet hun temperaturen aanhouden? Waarom is dat idioot? Weten wij het zoveel beter? Eigen temperaturen eerst of zo?
Ik bedoel gewoon dat de 107 en 121 idioot is.
Gewoon afronden. Het klinkt gewoon belachelijk. Alsof je altijd exact die waarde moet gaat aanhouden en het anders mislukt.
Je zit trouwens sowieso al met een meetfout.

Als het dan toch zo belangrijk is doe het dan correct, 't is 107,222°c en 121,111°c.

Ik hou gewoon 110 en 120 aan.

Je begrijpt gerust wel wat ik hiermee bedoel.
Het gaat niet over 90° wat ik zeg.
 
Stijn sorry, hier sla je de plank toch mis.

Behalve door temperaturen te gaan gebruiken met drie getallen achter de komma, wat mugfenziften is want zo’n thermometer heeft niemand.

Dennis heeft ook nog nooit beweerd dat iets mislukt als je het niet op precies 107 of 121 C doet.

In de tijd dat Dennis begon te bloggen over barbecue waren er eigenlijk alleen Amerikaanse boeken, die zijn nou eenmaal in Fahrenheit.

Een nadeel voor ons Europeanen want wij zijn C gewend. Een simpele omrekening geeft nu eenmaal 107 of 121

Dat iets in jou ogen belachelijk klinkt maakt het natuurlijk niet belachelijk.

Zeker niet als Dennis het uitlegt. Een stuk vlees dat pas gaar is bij een kern van 96C zal dat nooit halen in een barbecue van 90C.

Wij zien hier dan ook het liefste de letterlijke vertaling van een recept niet de interpretatie.

Het is gewoon zonde als iemand het dan probeert na te maken en het mislukt.

Kan nog steeds giftig worden als ik in een Nederlands boek lees dat Pulled Pork bij 85 C gaar is. In principe klopt het, dat was het al bij 69C maar je kan het niet Pullen.
 
Tussen 110 (230 F) en 120 (248 F) is toch ook gewoon tussen 107 en 121? Dat 90 graden verhaal zegt Stijn ook, dat is niet handig.
Die Amerikanen hebben het ook gewoon in Fahrenheit mooie getallen genomen, en niet 223 en 251 F? Die paar graden verschil maakt het hem niet volgens mij.
 
En dat is nu precies de reden waarom we op de 90C uitkomen.

Een temperatuur die te laag is om je pulled pork te kunnen pullen fen om je Brisket boterzacht te krijgen.

Door een recept aan te passen omdat iemand dat een mooier getal vond. Of denkt het is toch low and slow barbecue, dat durf ik op nog lagere temperaturen, vergetende dat het vlees wel een bepaalde temperatuur moet halen om te kunnen pullen of echt boterzacht te zijn.

Zelf maak ik veel gebak, daar zijn tijden en temperaturen super belangrijk en dat moet vaak op de graad precies anders wordt iets niet hard of juist wel hard waar het dat niet moet zijn.

Laat mij zelf bepalen of ik me aan het originele recept houd. Want als na het bakken niet klopt weet ik niet waar ik fout ben gegaan of wat ik moet aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Of je zet de thermometer op Fahrenheit, dat doe ik als ik een Amerikaans recept van internet geplukt heb, hoef je jn zijn geheel niet om te rekenen of af te ronden

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
 
Ik vind het mooi dat de temperaturen correct omgerekend worden in recepten.
Ook hier op het forum en dergelijke.
Als je begint af te ronden keer op keer dat een recept overgenomen word zal op na enkele keren zeker niet correct meer zijn.
Zelf ga ik er wel niet zo nauwkeurig mee om tijden een bbq sessie.
Straks bvb spareribs maken.
Ik stel dan mijn temp in op 110°C maar weet dat die bij momenten zal stijgen tot 130°C.
Zeker nadat de Q open is geweest voor inpakken en uitpakken van de ribben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan