BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Pulled Pork op een Weber OTP47

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Afgelopen zaterdag wilde ik vervroegd vaderdag vieren, samen met ooms en tantes. Met een gezelschap van 11 man, wilde ik iets bijzonders voorschotelen. Vandaar de keuze voor heerlijk tortilla's pulled pork, aangevuld met krieltjes en gekruide champignons van de BBQ en voor de grote eters nog een stapel kippevleugeltjes. Ik heb het recept van Noskos gevolgd, zonder de injecties.
Het forum lag er die dag helaas uit, dus vandaar deze verlate post.

Dankzij de vele tips uit mijn vorige topic, ben ik die ochtend om 9:00 begonnen met het aansteken van de BBQ en heb de 3 stukken van in totaal zo'n 3.2KG erop gelegd (662, 1054 en 1464 gram omdat de slager de bestelling op juli had gezet ipv juni). De kleinste 2 waren nog stijf bevroren en heb ik vrijdag in koud water laten ontdooien. Nogmaals dank voor de tip Frits! :)
Voor het roken heb ik Axtschlag Cherry chunks gekocht en ik probeer nu voor het eerst kokos briketten van Flam-Up. Helaas vatte het hout direct te vlam, maar na blussen onder de kraan en een dicht deksel ging het verder goed.

De temperatuur bleef de hele dag vrij constant tussen 110-125 graden (heb wel de hele dag met de onderste schuif moeten spelen). Ik heb de Weber thermometer met dubbele sonde en 1 daarvan heb ik eerst in het kleinste stuk gedaan en de tweede net boven het rooster gefixeerd. Ik hoefde die dag maar 1x 8 briketten bij te gooien.

Rond 17:00 had al het vlees de 88 graden bereikt en heeft het nog een uur in folie gerust. Man... die jus die er bij het ompakken vanaf kwam was al waan-zinnig! Moeilijk om niet stiekem te proeven  :-O
En toen het moment: het pullen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat het niet zo makkelijk los kwam als ik had gedacht.
Vooral de kleinste leek wat te droog en de middelste gelukkig beter. Dit waren dan ook de bevroren stukken geweest. Kan het daar ook gelegen hebben?

Daarna de saus aangemaakt en er doorheen gedaan en moet zeggen: wat een smaaksensatie! Het was in totaal absoluut mals genoegen en de hele schaal is dan ook opgegaan. De vleugeltjes hebben we niet meer nodig gehad.

Mijn eerste ervaring met PP is absoluut de moeite waard geweest. Je bent er even mee bezig, maar dan heb je ook iets geweldigs. Mijn vriendin zit me nu eigenlijk al lekker te maken met een Big Green Egg. Kans is groot dat we er een gaan aanschaffen om het samenwonen te vieren. Dus nee, ik heb absoluut geen last van de "vrouw factor"  B-)

Hierbij de foto's:








 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Het water loopt mij in de mond.
 
Lekker hoor!!
 
dat ziet er prima uit, gefeliciteerd met je knor
 
Zo zeg, lekker hoor zo'n wrappie!
 
goed gedaan, op otp is wel wat lastiger dan een smoker of keramische bbq heb ik zelf mogen ervaren. 
 
Bedankt voor de leuke reacties  :D

Even een vraag: hoe zou het komen dat de eerste minder sappig waren en dat het pullen best wel wat effort nodig had?
Door het snelle ontdooien of toch te lang in de zone, terwijl ik niet ge?njecteerd heb?
 
Heerlijk , heb nog een paar kilo PP in de vriezer liggen maar krijg nu al weer zin in zo'n zinvolle dagbesteding :)
 
Dat ziet er goed uit. Lust ik ook wel
 
Kwijl kwijl....Lekker hoor.
Gefeliciteerd met je stickertje :D
 
Mooie reportage.  :) !
Dit ga ik zeker een keer proberen.
Het grootste probleem is denk ik het constanter houden van de temperatuur.
Misschien ga ik deze vraag eens op het forum zetten. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan