BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste poging droge worst.

Jca Donkers

Tondelzoeker
Berichten
9
Vier weken mijn eerste worst gemaakt. Met natuur darm. 750 gram Varkensschouder,250 gram buikspek. kruidenmix en nitrietzout.
Nu na vier weken drogen op ongeveer 17 C de eerste proeverij. Heerlijk! ga ik zeker nog eens doen maar dan met bv walnoot of parmezaan erin.

worst1.jpg


worst2.jpg


worst3.jpg
 
Dat lijkt me super gaaf om te maken, ziet er heerlijk uit.
 
Gaaf! Lijkt me erg lekker.

Moet ik ook eens aan gaan beginnen.
 
Lekker hoor!
 
Dankje allen. Ik maak alleen in het vervolg recht worsten. Hoefijzer vorm is minder geschikt om te drogen omdat dan het vocht van twee kanten komt en zich verzameld in de bocht onderaan. Komt wel goed maar duurt wat langer.
 
Zien er heerlijk uit 👌🏾
 
Prachtig geworden, ze zien er zalig uit!
 
Ik maak alleen in het vervolg recht worsten. Hoefijzer vorm is minder geschikt om te drogen omdat dan het vocht van twee kanten komt en zich verzameld in de bocht onderaan.

Misschien praat ik nu onzin maar als je ze omgekeerd ophangt over een stuk rondhout dus met en dichtgeknoopte kanten naar onder?
 
Zien er mooi en lekker uit!
Maar wat je ook kan doen is onder in de kast warmte van +- 20 graden en een ventilator er op zetten.
Dan heb je ze in een week droog.
Zo droogde ik droge worst in een houten kast en daar zaten 250 tot 300 verse worsten in.
Van de 250 gram verse worst bleef er ong 180 droge worst over.
Je kunt dan gewoon ronde worsten blijven maken en drogen veel sneller door de fan en temperatuur.
Maar nogmaals , ze zien er lekker uit!
Gr. Ron
 
ziet er goed uit zeg.
heb je ze gewoon in een houten kastje gedroogd of een "speciale geprepareerde" (droog) kast?
 
Terug
Bovenaan Onderaan