BasBQ
Beef en Steak

Middeleeuwse/Romeinse Rookton

helldaddy

Sprokkelaar
Berichten
44
Na een tijdje een metalen rookton gebruikt te hebben, was het tijd voor wat anders. Dit, omdat we ook regelmatig middeleeuwse en Romeinse markten bezoeken. Mijn oog laten vallen op een wijnvat van 200 liter.



Deze opgehaald en er mee aan de slag, deurtje er in, stangen erin en ook een ventilatiegat.



Het enigste wat er niet historisch verantwoord is, de thermometer. Maar goed, soms ........



2 bokken er bij gemaakt, anders is het lastig vullen van de houtlade. Zo staat ie 40 cm hoger.



Krukje er bij, want staan is ook al zowat.



Het totaalplaatje:



Binnenin ligt een halve stoeptegel, daar kan de houtlade op staan. Zo brand ie niet door de bodem.
Als houtlade heb ik een goedkope braadslee van de Blokker genomen. Werkt prima, als ie op is dan halen we weer een nieuwe voor een tientje.
Boven de stooklade is een RVS deksel op draadeinden geplaatst, zodat de vlammen niet bij mijn paling e.d. kunnen.
Ook zijn er draadeinden gebruikt voor de stangen waar je de speten op kunt leggen.

Ik moet zeggen dat het prima gaat, beter als verwacht. Je hebt er best een boel bekijks mee. Wat ook de bedoeling was.
Vragen als : hoe lang gaat dat mee, of brand het niet kapot heb ik al 100 x gehoord .....
Verder heb ik geprobeerd om het zo te maken dat je gemakkelijk ton de ton kunt vervoeren, da's ook gelukt.

Ik heb nog wel wat tips voor als je er ook mee aan de slag wil.
Gebruik geen verf, olie of dat soort troep voor aan de buitenkant. Als je gaat roken wordt de ton warm, dus verlies je vocht.
Dit moet je na gebruik weer terug in het hout brengen, anders valt de ton uit elkaar. (in duigen)
Als je iets op de buitenkant smeert krijg je het water er NIET meer in, en is het zo einde ton. Let wel, je staat nadien je ton een keer of 5 - 6 water te geven.
De spijkers die ik gebruikt heb, zijn middeleeuws, maar je kunt voor jezelf net zo goed schroeven nemen.

Hieronder nog wat sfeerfoto's :





Al met al een zeer geslaagd project, mochten er vragen zijn, stel ze gerust.
Voor nog meer foto's : https://www.facebook.com/wermenkald?ref=hl

Groet,
Henk
 
ik vind dit werkelijk fantastisch
 
Mooi!
 
Gaaf zeg. Petje af!
 
Wat gaaf gedaan zeg! #heldvandeweek
 
Wow, gewoon Wow.
 
Heel mooi!
 
Mooi tonnetje!
 
Thnx all, trouwens bij de deksel heb ik op de ton een henneptouw zitten. Dit om de ton een beetje af te sluiten.
 
Geen woorden voor zoooo mooooi  :D :D :D
 
Geweldig stoer project om het aan te durven met zo'n ton. Chapeau!
 
Terug
Bovenaan Onderaan