BasBQ
Beef en Steak

Marokkaanse Kip tajine met ingemaakte citroen, groene olijven en tijm

Dkpcslv.jpg

Beste BBQ-Vrienden!

Omdat het vandaag eindelijk weer eens een beetje behoorlijk en zelfs zonnig weer was zonder al te veel wind had ik enorme zin om de tuin in te gaan om daar mijn twee favoriete dingen te doen... BBQ en bier drinken.

Om mijn schuldgevoel daarbij af te kopen en te compenseren besloot ik daar een uitgebreide post in het receptendeel van te maken. We kennen elkaar nu lang genoeg, jullie mogen best het lekkerste Marokkaanse kip gerecht van mij krijgen. Dit moet je echt een keer maken, het is zalig!

Voor de marinade:

X1LlR55.jpg


2 uien, geraspt
3 tenen knoflook fijn geraspt of uitgeperst
ca. 40 gram verse gember, geschild en fijn geraspt
klein bosje verse koriander, fijngehakt (geen koriander fan? neem bladpeterselie)
rasp en sap van 1 citroen of limoen (pak een biologische of was de schil eerst onder heet water)
1 tl grof zeezout
3-4 el olijfolie

Voor de kip tajine:

YbbECqX.jpg


4 tot 6 kippenbouten
2 el olijfolie
2 ingemaakte citroenen, zonder vruchtvlees, in repen
ca. 175 g groene olijven, zonder pit en gehalveerd
1-2 tl verse citroen tijm (desnoods gedroogde tijm)
zeezout en vers gemalen peper

Voor een completere maaltijd heb ik de tajine aangevuld met schijfjes winterpeen en wat gele en groene paprika.

Iumjk01.jpg


glAd4lw.jpg


8Z5vAr1.jpg


toZGAcg.jpg


1ZVxdjw.jpg


Meng in een kom alle ingredi?nten voor de marinade: leg de kippendijen in een schaal en kerf de huid een paar keer in zodat je de marinade er goed in kan wrijven. Dek de kip af en zet deze minimaal 2 uur in de koelkast, langer is lekkerder.

RZP2Jzg.jpg


wpuo9mx.jpg


Rs8Udz9.jpg


gR5tgGh.jpg


W64v3XA.jpg


Voordat we verder gaan, even een puntje van orde, hydratatie is erg belangrijk!

212BAWN.jpg


Grill de kip op hoog vuur op het rooster tot een mooi kleurtje (de kip is dan nog lang niet gaar) en breng de kipstukken over in een tajine. Heb je die niet, dan kan een grote DO ook prima werken!

snMoV30.jpg


Zorg voor een indirecte zone in je kamado / barbecue door de kooltjes naar de zijkant te schuiven of de platesetter te plaatsen. Giet de marinade uit de schaal bij de kip en voeg water toe tot de kip voor de helft onder staat. Breng aan de kook sluit je Tajine nu af of plaats de deksel op de DO. Laat de kip ca. 45 minuten zachtjes stoven en keer de kip af en toe.

jmJL46B.jpg


xLvuM96.jpg


Voeg de ingemaakte citroen, olijven en de helft van de citroen tijm toe. Laat alles afgedekt ruim 20 minuten meestoven. Breng de tajine op smaak met zout en peper en bestrooi hem met de rest van de tijm en wat verse koriander (of peterselie) serveer de schotel in de tajine en bak er lekker een Turks brood of een lekker robuust stokbrood bij om de saus mee te dopen...

rZ5khIB.jpg


Dkpcslv.jpg


31CH3OA.jpg


Geniet en eet smakelijk!

Ik trakteerde mijzelf nog met een heerlijk toetje:



Bedankt voor het kijken en tot de volgende!
 
Lekker man! Das gewoon een feestje ;)
 
Pffff man man.  Dat ziet er lekker uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Denk dat dat er wel in gaat ziet er heerlijk uit, dank voor het delen van 't recept.
En zo'n biertje zou ik ook niet laten verschralen denk ik  :D
 
Mooi recept Sander, bedankt voor het delen, gaan we onthouden ;) dat je bier lust weten we maar drink je ook weleens een mooie lekker wijn erbij?
 
Ha Jet,

Bij steak drink ik graag rood en bij visjes wit.

Carmenere en Sauvignon blanc, soms een Pinot.

Ben minder bekend in die wereld moet ik zeggen... maar leer graag!  :p
 
Dat ziet er weer prima uit bedankt voor het recept


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Heerlijk kip gerecht  B-)
 
 
 

El Mariachi

Kooltjesharker
Berichten
145
Aanrader, deze ook gemaakt dit weekend. Twee dagen, ik heb maar een kleine tajine, wel een originele uit Marrokko😉 Leuk om de tajine weer eens te gebruiken, lang geleden... (dus eerst een dagdeel laten weken in water) Hierbij wat foto's

20200802_173540.jpg


20200802_173859.jpg


20200802_174651.jpg


20200802_175050.jpg
 
Zalig zeg, ziet er goed uit!

En die mooie tripel van Bernardus om het af te maken, wat een eer!
 
Zalig receptje!
 
Dat voelde voor mij als Influencert als een pure noodzaak. Met het snel groeiende aantal volgers moet je soms terug grijpen op eerdere ongekende successen!
 
Laatst bewerkt:
Dat voelde voor mij als Influencert als een pure noodzaak. Met het snel groeiende aantal volgers moet je soms terug grijpen op eerdere ongekende successen!
Niemand zegt dat het leven als influencert makkelijk is .... De druk om te produceren is torenhoog, nieuwe content moet er komen en de socials bijhouden is bijna een dagtaak. Jij hebt een zwaar leven. Heel zwaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan