BasBQ
Beef en Steak

Maiskolf

JEPEDEWE

Tondelzoeker
Berichten
10
Hallo iedereen
Ik heb nig nooit zo een maiskolf gegeten, en ik zie dat hier toch regelmatig passeren als sidedish.
Hoe maken jullie dat klaar?
Waar moet je op letten als je ze koopt?
Dus…. Graag tips
Bedankt
JP


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
In veel supermarkten verkopen ze suikermais geseald in plastic.
Deze gril je tot ze rondom een mooi kleurtje hebben. (10 min ongeveer)

Je zou ook verse suikermaïs kunnen gebruiken maar dat heb ik zelf ook nog nooit gedaan en kan ik je geen advies over geven.

Marcel van Nasq (YouTube) heeft dit volgens mij wel ooit gedaan in een video.
 
Hangt er een beetje vanaf hoe je ze koopt. Meestal heb ik voorgekookte (in plastic verpakt). Puur uit gemak en gewenning. Dit is een kwestie van grillen tot een mooie kleur en dan wat zout er over.
 
Deze vraag hoort thuis in de rookkamer, hier horen de recepten van de bijgerechten.
Zal hem even voor je verplaatsen.
 
Ik gebruik graag rauwe suiker mais. Al het groen eraf halen en dan in folie met honing boter en zout uurtje indirect. Dan uitpakken en eventueel nog even grillstreepje. Heerlijk met meer boter en wat fleur de sel!
 
Deze vraag hoort thuis in de rookkamer, hier horen de recepten van de bijgerechten.
Zal hem even voor je verplaatsen.

Is dat dan geen sidedish??
Ben niet echt van plan dat te roken…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik doe het altijd in folie met vloeibare boterx agavesiroop en zeezout
 
Jepe, je had je vraag gesteld in het het deel waar recepten horen te staan. Vragen over recepten horen in de rookkamer b
 
Je hebt verschillende manieren waarop maïskolven te krijgen zijn. Ik heb een tijdlang bij een verwerker van maïskolven gewerkt welke onveranderde naar de KFC gingen, dus weet wel iets meer ervan.

Mijn inziens de lekkerste manier is verse mais in het blad. Deze moet je echter wel binnen 36uur na oogsten bereiden anders verzuren ze. De lekkerste manier om die te bereiden is ze eerste te laten wellen in water in het blad waarbij je het topje en kontje afknipt. Vervolgens leg je ze in het blad op de bbq tot het blad zwart is. Dan eraf halen pellen beetje roomboter erop, super. Alleen maar korte periode van het jaar beschikbaar.

Diepvries maïskolven van Nederlandse herkomst. Deze zijn zoeter en voller van smaak als de vacuüm. Echter niet makkelijk aan te komen. Deze ontdooien direct grillen hoeven enkel warm te worden en eten maar.

De vacuüm verpakte maïskolven. Makkelijkste aan te komen( elke supermarkt) maar wel het minst van smaak. Uit de verpakking halen en direct grillen. Gaat er enkel om dat ze warm worden, gaar zijn ze al.
 
Terug
Bovenaan Onderaan