BasBQ
Beef en Steak

Maiden run pulled pork op MB Kamado

 
 
 

Rescher

Kooltjesharker
Berichten
130
Hallo allemaal,

Vandaag dan begonnen aan mijn 1e pulled pork sessie op mijn Masterbuilt. Een procureur van 2,6 kg waarbij ik het eenvoudige Noskos recept ga volgen. Als rub gebruik ik Noskos spare rib rub. Dit omdat de pulled pork rub niet op voorraad was bij de lokale BBQ shop en mij verteld werd dat het ook lekker wordt met deze rub. Vol goede moed begonnen met het wegsnijden van wat overtollig vet en goed ingesmeerd met olie en de bovengenoemde rub. Daarna het stukje vlees op het rooster en toen begonnen met het stoeien met de temperatuur. Na wat schommelingen tussen de 112 en 144 graden zit ik nu redelijk stabiel tussen de 115 en 122 graden (ik vraag me wel eens af of ik hier iets verkeerd doe of dat dit schommelen erbij hoort). Nog een paar uurtjes te gaan en dan hopelijk op naar een eerste én geslaagde pulled pork!

8B6FD348-4B82-431D-897F-6316A2306608.jpeg


0F5D9D65-037E-4BB7-9569-4C54D546B760.jpeg


4835A4F1-6742-4AFC-8B0B-C13A6176FF8E.jpeg
 
Nu komt het moeilijke gedeelte, geduld 😉

Rustig laten schommelen, en langzaam wat bijstellen
 
Nu komt het moeilijke gedeelte, geduld 😉

Rustig laten schommelen, en langzaam wat bijstellen
Het blijft schipperen hier. Soms richting 108 en dan weer naar 135. Erg stabiel krijg ik hem niet. In de dome is de temperatuur wel stabiel. Volgens mij toch die margrietschijf vervangen door een rvs topvent van smokeware.
 
Het blijft schipperen hier. Soms richting 108 en dan weer naar 135. Erg stabiel krijg ik hem niet. In de dome is de temperatuur wel stabiel. Volgens mij toch die margrietschijf vervangen door een rvs topvent van smokeware.
Krijg er nu al honger van! Ik heb zelf geen problemen met de margrietschijf.. Met neerslag zou je daar eventueel wat last van kunnen hebben.
Kan van meerdere factoren afhangen. Hoe is het weer, hoe heb je de onderste schuif staan? Hoe is je kamado gevuld met houtskool etc. Wellicht dat een aanschaf van een nieuwe topvent wat drastisch is na 1 keer proberen. Succes en alvast smakelijk!
 
Krijg er nu al honger van! Ik heb zelf geen problemen met de margrietschijf.. Met neerslag zou je daar eventueel wat last van kunnen hebben.
Kan van meerdere factoren afhangen. Hoe is het weer, hoe heb je de onderste schuif staan? Hoe is je kamado gevuld met houtskool etc. Wellicht dat een aanschaf van een nieuwe topvent wat drastisch is na 1 keer proberen. Succes en alvast smakelijk!
Ja die honger herken ik, soms duurt het wachten lang 😉 Ik heb hem aardig vol zitten met houtskool (Black Ranch Marabu) en de onderste schuif staat ongeveer 1,5 cm open, de margrietschijf op 2 mm en de gaatjes dicht. Een mm meer open en ik loop richting de 135 graden en als je dan weer een mm dicht zet loopt hij uiteindelijk naar 108. En ja misschien is die nieuwe topvent wat drastisch inderdaad.
 
Hier nu ook al de hele dag aan het rommelen met de temperatuur. Heb de onderste schuif nu op 1cm staan en heb hem uiteindelijk constant op 118 graden. Wellicht toch wat meer knijpen met de schuif?
 
Succes, dat moet goedkomen! Beetje schommelen had ik ook bij mijn eerste PP op de MB (in Nijmegen, haha ;)) Kan zo'n stuk makkelijk hebben. Spareribs kruiden van Noskos zijn mijn favoriet dus dat gaat zeker bevallen.
 
Hier nu ook al de hele dag aan het rommelen met de temperatuur. Heb de onderste schuif nu op 1cm staan en heb hem uiteindelijk constant op 118 graden. Wellicht toch wat meer knijpen met de schuif?
Hij blijft wat schommelen, maar binnen de perken op dit moment. Af en toe wat draaien met de schijf durf ik wel aan, maar de schuif onder vind ik wel spannend gezien het feit dat het dan ineens wel heel hard kan gaan.
 
Inmiddels door naar het volgende stadium en even een korte tussenstand met foto’s. Het stukje vlees ziet er prima uit, nu verder in het folie.

592A9389-6B9A-436D-A828-88475ABDFE60.jpeg


DAF1C2F9-A949-4CCA-9B01-B5AFDBFE4DEE.jpeg
 
Succes, dat moet goedkomen! Beetje schommelen had ik ook bij mijn eerste PP op de MB (in Nijmegen, haha ;)) Kan zo'n stuk makkelijk hebben. Spareribs kruiden van Noskos zijn mijn favoriet dus dat gaat zeker bevallen.
Goed om te horen van die kruiden. En leuk, weer een Nijmegenaar 😁
De opvolgende PP’s ging het steeds beter neem ik aan?
 
Goed om te horen van die kruiden. En leuk, weer een Nijmegenaar 😁
De opvolgende PP’s ging het steeds beter neem ik aan?
2e keer ging inderdaad veel beter. Neem nu meestal iets meer de tijd voordat ik het vlees op de BBQ leg. Ik heb altijd nog wel wat schommelingen maar oefening baart kunst. Ben nog maar een rookie
 
Het blijft schipperen hier. Soms richting 108 en dan weer naar 135. Erg stabiel krijg ik hem niet. In de dome is de temperatuur wel stabiel. Volgens mij toch die margrietschijf vervangen door een rvs topvent van smokeware.
Heb ook last van onstabiele temperaturen. Ik heb gemerkt dat als het harder begint te waaien de temperatuur ook nog wel wil stijgen.
Verder zijn kleine schommelingen niet desastreus bij pulled pork . Ben benieuwd naar het eindresultaat......
 
2e keer ging inderdaad veel beter. Neem nu meestal iets meer de tijd voordat ik het vlees op de BBQ leg. Ik heb altijd nog wel wat schommelingen maar oefening baart kunst. Ben nog maar een rookie
Dat is mooi om te horen. Normaal doe ik dat ook, later op de BBQ leggen, maar in de video van Noskos gaf hij aan dat het extra goed gerookt als je het meteen na het aansteken erop legt en dan de temperatuur gaat afstellen. Dus die raad heb ik maar ter harte genomen. Een rookie ben ik zeker ook, maar daarom leuk dit forum. Dan kun je dingen van elkaar leren.
 
Heb ook last van onstabiele temperaturen. Ik heb gemerkt dat als het harder begint te waaien de temperatuur ook nog wel wil stijgen.
Verder zijn kleine schommelingen niet desastreus bij pulled pork . Ben benieuwd naar het eindresultaat......
Blij dat ik dus niet de enige ben en dat de schommelingen niet een groot probleem zijn. Ik ben zelf ook erg benieuwd naar het resultaat. Zodra het er is volgen er zeker foto’s 😃
 
Dat is mooi om te horen. Normaal doe ik dat ook, later op de BBQ leggen, maar in de video van Noskos gaf hij aan dat het extra goed gerookt als je het meteen na het aansteken erop legt en dan de temperatuur gaat afstellen. Dus die raad heb ik maar ter harte genomen. Een rookie ben ik zeker ook, maar daarom leuk dit forum. Dan kun je dingen van elkaar leren.
Ik zou er wel voor zorgen dat de temperatuur al goed en stabiel is.. Maar je gooit je rookhout er pas bij wanneer je vlees erop gaat.
 
Eigenlijk logisch, had ik nog niet eens aan gedacht. Dat gaan we de volgende keer dus zo doen inderdaad, bedankt voor de tip!
 
Hierbij het eindresultaat, ondersteund door een paar foto’s. Net heerlijk een paar broodjes naar binnen geschoven. Ben voor de eerste keer pulled pork niet ontevreden. En nog dank aan allen die tijdens de dag een beetje meegedacht hebben hier op dit forum! 😃

67EC2081-CC03-4576-9289-0EB57EA35F6E.jpeg


3998F2E9-160B-4D23-9400-41E675CF8CCE.jpeg


2AF15C79-EFD6-48F1-9725-F7DD3D009432.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan