BasBQ
Beef en Steak

Maiden run op Kamado Joe 2

 
 

Smokie

Vuurmaker
Berichten
67
Dag BBQ toppers!

Vandaag voor het eerst de kamado aangeslingerd. In plaats van een stuk vlees te vernielen om eerst eens te experimenteren met het reguleren van de temperatuur.

Heb kamado joe blokken gestrikt en het ding aangestoken met een wokkel.

FFA39C71-FA8A-445B-ADB5-71D4D6E72602.jpeg

vervolgens uitgegaan van de thermometer op de kamado zelf. Het doel: temperatuur beneden de 150 en liefst 125 houden gedurende meerdere uren.

dat ging eigenlijk vrij eenvoudig. Wellicht lag dat aan de hoeveelheid houtskool, maar met het schuifje onder 5mm open en boven ook was het gedurende 5 uur eigenlijk geen probleem. Wel merkte ik dat de thermopen op het rooster 130 aangaf.

Na 3 uur begon het toch te Jeuken. Als ie dan aanstaat, dan kan er ook wel iets op toch? Ik had nog kipfilets liggen dus daar wat mee gedaan (serranoham wikkel en truffelkaas ertussen). Geen recept maar kaas, ham en kip, wil prima. Wat kersenhout erop en 2 uur gaan.

AC1E0E20-9872-485D-B59E-25B5C4EAC45A.jpeg

wat me opviel was dat het rookhout heel snel uitgerookt leek te zijn. Hierdoor ging ik even kijken en idd, de 2 relatief grote chunks waren al weg na een uur. Is dit normaal? Of heb ik ze wellicht niet goed neergelegd?

affin na 2 uurtjes zat de kip op 74 (iets te lang). Meermalen geprikt maar bedacht me later dat je met roken waarschijnlijk beter een digitale meter kunt gebruiken ivm het openen van de dome. iemand die dit kan bevestigen?

In verband met de al gedroogde serranoham was de korst wat droog, maar was goed te doen en de rooksmaak was ook goed te proeven. Nog even oefenen met kruiden maar de kop is er af!

71165164-4B3F-4855-8A35-EE21DCB25A52.jpeg
 
Lijkt niks mis met de kip, persoonlijk vind ik een krokant korstje wel lekker. Succes met oefenen đź‘Ť
 
Ziet er goed uit toch.
Er “moet” meer houtskool in. De gaten aan de zijkant zullen je houtskool van zuurstof voorzien, dit gaat nu boven de kolen langs. Moet tussen””, er moet niets.
Dan de houtskool op 3 plaatsen aansteken zodat de kolen verspreid warm worden, doe ik met wokkel, vandaar 3 plaatsen.
Na je sessie boven en onder de gaten sluiten en de Q laten doven, de houtskool kan je dan weer gebruiken. Een, vind ik, goede assesoires is een ash basket. Die haal je met de kolen uit je komado en kan je de as en kleine stukkies houtskool er gemakkelijk uitschudden
 
Blijft mooi om een maagdelijke KJ2 te zien, moet die van mij binnenkort maar eens een schoonmaakbeurt geven denk ik.

Een digitale thermometer is een must vooral als je met kip aan de gang gaat, de blauw/gele reus uit Zweden heeft een heel mooi instap model. https://www.ikea.com/nl/nl/p/fantast-bakthermometer-timer-digitaal-zwart-20103016/
Om de temperatuur range die jij wou halen (120-150) steek ik maar op Ă©Ă©n plek het houtskool aan, en dan boven en onder open zetten tot 100 graden bereikt is, daarna knijpen naar onder 1 cm ongeveer, en boven tot het eerste streepje links. Dit alles hangt wel van allerlei factoren (buitentemperatuur, wind etc) af, maar tot nu toe gaat dit bij mij het lekkerste.
En ach, zolang je niet zeker bent van je temperatuur beheersing, heb je altijd een excuus naar de rest van het gezin om ze weer wat lekkers van de bbq voor te zetten;)
 
Blijft mooi om een maagdelijke KJ2 te zien, moet die van mij binnenkort maar eens een schoonmaakbeurt geven denk ik.

Een digitale thermometer is een must vooral als je met kip aan de gang gaat, de blauw/gele reus uit Zweden heeft een heel mooi instap model. https://www.ikea.com/nl/nl/p/fantast-bakthermometer-timer-digitaal-zwart-20103016/
Om de temperatuur range die jij wou halen (120-150) steek ik maar op Ă©Ă©n plek het houtskool aan, en dan boven en onder open zetten tot 100 graden bereikt is, daarna knijpen naar onder 1 cm ongeveer, en boven tot het eerste streepje links. Dit alles hangt wel van allerlei factoren (buitentemperatuur, wind etc) af, maar tot nu toe gaat dit bij mij het lekkerste.
En ach, zolang je niet zeker bent van je temperatuur beheersing, heb je altijd een excuus naar de rest van het gezin om ze weer wat lekkers van de bbq voor te zetten;)
die heb ik gehaald idd ;) had alleen nog geen batterijen.

de vraag is alleen een beetje hoe betrouwbaar die KJ thermometer op de dome is. Als je wilt roken moet je m onder de 125 houden toch?
 
Ziet er goed uit toch.
Er “moet” meer houtskool in. De gaten aan de zijkant zullen je houtskool van zuurstof voorzien, dit gaat nu boven de kolen langs. Moet tussen””, er moet niets.
Dan de houtskool op 3 plaatsen aansteken zodat de kolen verspreid warm worden, doe ik met wokkel, vandaar 3 plaatsen.
Na je sessie boven en onder de gaten sluiten en de Q laten doven, de houtskool kan je dan weer gebruiken. Een, vind ik, goede assesoires is een ash basket. Die haal je met de kolen uit je komado en kan je de as en kleine stukkies houtskool er gemakkelijk uitschudden
Dat zou wellicht verklaren waarom de temperatuur zo makkelijk te managen was. Weinig kool = weinig uitschieters lijkt me. Had mog best veel over toen ik vanmorgen keek. Viel me niks tegen.

Is dat gelijkmatig laten branden ook relevant op een kamado dan? Je bent toch met een hear deflector bezig waardoor alle warme lucht er toch omheen stroomt?
 
die heb ik gehaald idd ;) had alleen nog geen batterijen.

de vraag is alleen een beetje hoe betrouwbaar die KJ thermometer op de dome is. Als je wilt roken moet je m onder de 125 houden toch?
Je kan de thermometer makkelijk uit je dome schroeven, zeker nu hij nog zo mooi schoon is, en hem testen door in kokend water te houden (heb het zelf niet gedaan omdat ik met mijn thermometer meerdere probes heb, en er daar altijd 1 van op het rooster heb zitten). Plus het feit dat die thermoter bovenin je dome zit gebruik ik die eigenlijk alleen maar als indicatie, en vertrouw ik meer op mijn digitale thermometer.

Wat betreft de opmerking over het roken en temperatuur; dit hangt er helemaal vanaf wat je wil gaan roken :)
 
Je kan de thermometer makkelijk uit je dome schroeven, zeker nu hij nog zo mooi schoon is, en hem testen door in kokend water te houden (heb het zelf niet gedaan omdat ik met mijn thermometer meerdere probes heb, en er daar altijd 1 van op het rooster heb zitten). Plus het feit dat die thermoter bovenin je dome zit gebruik ik die eigenlijk alleen maar als indicatie, en vertrouw ik meer op mijn digitale thermometer.

Wat betreft de opmerking over het roken en temperatuur; dit hangt er helemaal vanaf wat je wil gaan roken :)
Prik je dan een digitale thermometer op het rooster of in een aardappel ofzo? Ik zie mensen die daar speciale clipjes voor kopen maar zijn daar ook speciale thermometers voor?
 
Bij mijn thermometer zat een speciaal clipje ervoor erbij, maar wen aardappel schijnt inderdaad ook te werken
20200511_180513.jpg


Sent from my SM-G986B using Tapatalk
 
Ipv een clipje of aardappel, kan je eventueel ook een propje aluminiumfolie gebruiken. (Clipje of een krokodillenklemmetje werkt ideaal)
 
Terug
Bovenaan Onderaan