BasBQ
Beef en Steak

Low en slow spareribs temperatuur kamado

fearlessbastard

Tondelzoeker
Berichten
17
Hallo mede levens genieters :)

Inmiddels een half jaar een bastard tot mijn beschikking en enkele keren spare ribbs gemaakt volgens de 321 methode.

Helaas was het op het begin even zoeken qua temperatuur afstellingen, maar nu gaat dat steeds beter.
Helaas merk ik toch nog wel dat mijn kamado de neiging heeft snel op te lopen qua temp.
Low en slow ribs heb ik 3x geprobeerd en helaas de bastard nog geen 1x constant op 110c gebleven, hij loopt toch steeds wat op.
Ik gooi er ook redelijk wat kool in, nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jullie dit doen? Ook redelijk veel kool erin, of voor low en slow toch iets minder?

Misschien handig om te vermelden, als ik de kolen aansteek, leg ik op 2 plekken aansteekwokkels neer en bouw ik daar omheen een piramide. De kolen die ik gebruik zijn van dammers
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Kamado Joe Classic 1. In het begin was het ook wat zoeken, maar ondertussen krijg ik hem redelijk stabiel. Maar uren er helemaal niets aan doen, is me ook nog niet gelukt, tenzij met de controller.

Maar wel heb ik gemerkt toen ik een kolenman gebruikte dat de temperatuur veel stabieler is. Kan ondertussen wel een half uurtje of uurtje gaan joggen en daarna is hij dan pakweg 2 à 3 graden gestegen of gedaald. En dan gewoon ff een millimetertje draaien aan de topvent.

Tegenwoordig gebruik ik wel voor de sessies langer dan 3u een controller.

Denk dat het vooral wat zoeken is, maar verwacht niet dat hij effectief 6 uur op 110° gaat blijven staan. Het schommelt sowizo wel eens een paar graden, maar dan mag je niet in paniek slaan en overal wild aan gaan regelen. Ook doe je hem regelmatig open om te sprayen, inpakken, aflakken. Dan vangt hij telkens veel zuurstof.
 
Hallo mede levens genieters :)

Inmiddels een half jaar een bastard tot mijn beschikking en enkele keren spare ribbs gemaakt volgens de 321 methode.

Helaas was het op het begin even zoeken qua temperatuur afstellingen, maar nu gaat dat steeds beter.
Helaas merk ik toch nog wel dat mijn kamado de neiging heeft snel op te lopen qua temp.
Low en slow ribs heb ik 3x geprobeerd en helaas de bastard nog geen 1x constant op 110c gebleven, hij loopt toch steeds wat op.
Ik gooi er ook redelijk wat kool in, nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jullie dit doen? Ook redelijk veel kool erin, of voor low en slow toch iets minder?

Misschien handig om te vermelden, als ik de kolen aansteek, leg ik op 2 plekken aansteekwokkels neer en bouw ik daar omheen een piramide. De kolen die ik gebruik zijn van dammers
Bij low en slow maar op een plek aansteken. Kijk ook of de Q nergens anders lucht vandaan haalt.
 
Bij low en slow maar op een plek aansteken. Kijk ook of de Q nergens anders lucht vandaan haalt.
Hier ook een Bastard en ik krijg hem altijd wel stabiel maar inderdaad maar op 1 plaats aansteken.
Neem de tijd om hem op temperatuur te laten komen en dan stabiliseren.
de temperatuur naar beneden brengen is lastiger dan omhoog.
 
Hier ook een Bastard en ik krijg hem altijd wel stabiel maar inderdaad maar op 1 plaats aansteken.
Neem de tijd om hem op temperatuur te laten komen en dan stabiliseren.
de temperatuur naar beneden brengen is lastiger dan omhoog.
Ik zal het dan proberen op 1 plek. Gooi je het kolenmandje wel helemaal vol?
 
Ik heb een Weber Summit Charcoal (is misschien niet helemaal hetzelfde) en bij een low en slow sessie voor ribbetjes ligt deze nu niet echt overvol en hou ik deze eenvoudig vrij constant doorheen heel de sessie. Ongeveer elk uurtje doe ik wel iets aan mijn vlees waardoor de temperatuur terug een uur de tijd heeft om bvb van 113 naar 116 te klimmen.

Heb wel gemerkt dat sinds ik iets kwalitatiever houtskool gebruik de temperaturen eenvoudiger lager te houden zijn en het verbruik ook lager is. Er zijn nl. vrij veel grote stukken. Bij het aanmaken van het vuur gebruik ik 3 wokkels en in een driehoek geplaatst.

- Heb je al getest met een ander soort houtskool?
- Als je de kamado sluit na het bakken, dooft het vuur dan?
 
Jazekers, elke keer vul ik hem aan tot de rand.
wel van te voren de mand goed uitschudden en vervolgens de asbak leegmaken zodat de zuurstof toevoer ook stabiel blijft.
 
Heb een Kamado Joe Classic 1 en deze is makkelijk voor langere tijd op een constante temperatuur te houden.
Gebruik verschillende soorten kolen en deze geven allemaal een constante temperatuur als ik hem instel.
Is wel even zoeken maar gewoon goed spelen met je margrietschijf voor de juiste afstelling
 
Ik heb een Weber Summit Charcoal (is misschien niet helemaal hetzelfde) en bij een low en slow sessie voor ribbetjes ligt deze nu niet echt overvol en hou ik deze eenvoudig vrij constant doorheen heel de sessie. Ongeveer elk uurtje doe ik wel iets aan mijn vlees waardoor de temperatuur terug een uur de tijd heeft om bvb van 113 naar 116 te klimmen.

Heb wel gemerkt dat sinds ik iets kwalitatiever houtskool gebruik de temperaturen eenvoudiger lager te houden zijn en het verbruik ook lager is. Er zijn nl. vrij veel grote stukken. Bij het aanmaken van het vuur gebruik ik 3 wokkels en in een driehoek geplaatst.

- Heb je al getest met een ander soort houtskool?
- Als je de kamado sluit na het bakken, dooft het vuur dan?
Wat Bookie zegt is ook 100& waar.
Zelf gebruik ik BestCharcoal witte eik. veel grote stukken en dit is één van de betere van BestCharcoal voor low&slow
 
Ik heb een Weber Summit Charcoal (is misschien niet helemaal hetzelfde) en bij een low en slow sessie voor ribbetjes ligt deze nu niet echt overvol en hou ik deze eenvoudig vrij constant doorheen heel de sessie. Ongeveer elk uurtje doe ik wel iets aan mijn vlees waardoor de temperatuur terug een uur de tijd heeft om bvb van 113 naar 116 te klimmen.

Heb wel gemerkt dat sinds ik iets kwalitatiever houtskool gebruik de temperaturen eenvoudiger lager te houden zijn en het verbruik ook lager is. Er zijn nl. vrij veel grote stukken. Bij het aanmaken van het vuur gebruik ik 3 wokkels en in een driehoek geplaatst.

- Heb je al getest met een ander soort houtskool?
- Als je de kamado sluit na het bakken, dooft het vuur dan?
Dammers restaurant kwaliteit is oook goed toch dacht ik?
Ja hiervoor had ik.een ander soort houtskool, vind dammers wel makkelijk controleerbaar
 
Wat al boven geschreven staat, bij low and slow maar op 1 plek aansteken.
Voor 180C op twee plekken en voor tering hitte op drie plekken.
Maak je ook niet te druk over een iets oplopende temperatuur. 107 of 120C maakt niet zoveel uit 😉
 
Persoonlijk vind ik deze methode van aansteken het beste resultaat geven
Hierbij warm je dus gelijk je platesetters en rooster mee op zodat je niet onwijs veel in temperatuur daalt wanneer je koud materiaal in je barbecue zet. Je kunt ook prima een volle kolen mand gebruiken, zeker als je vooraf niet weet hoeveel houtskool je barbecue gebruikt.

Maar wat de meesten al zeggen; 1 plek aansteken is al het beste vertrekpunt voor l&s.
 
Persoonlijk vind ik deze methode van aansteken het beste resultaat geven
Hierbij warm je dus gelijk je platesetters en rooster mee op zodat je niet onwijs veel in temperatuur daalt wanneer je koud materiaal in je barbecue zet. Je kunt ook prima een volle kolen mand gebruiken, zeker als je vooraf niet weet hoeveel houtskool je barbecue gebruikt.

Maar wat de meesten al zeggen; 1 plek aansteken is al het beste vertrekpunt voor l&s.
Heel interessant filmpje! Ik deed echt veel te veel kolen in me bastard zie ik😅 en stak hem nog eens op 2 plaatsen aan...
 
Eigenlijk is alles al gezegd. Goede kwaliteit houtskool( een wat hardere soort). Op 1 plaats aansteken en zorgen dat de houtskool luchtig blijft met geotere stukken.
 
Echt urenlang stabiel (binnen een paar graden) is mij ook nog niet vaak gelukt.
Maar met grote stukken houtskool is hij wel een heel stuk beter te regelen is mijn ervaring. En de hoeveelheid brandstof maakt dan niet zoveel uit.
 
Grappig te lezen dat over het algemeen de tendens is om maar op 1 plek aan te steken. Bij low en slow en high and fast gebruik ik standaard 3 of 4 aanmaakblokjes, leg ze zelfs ook nog wat “bedekt” in de kolen. Gebruik altijd Cubaans of zuid Afrikaans hardhout als kool en is bij mijn KJ 3 echt om het juiste moment de schuif dichter doen. Heb hem uren lang stipt op temperatuur. Daarna merk ik dat ik controle begin te verliezen (denk dat er dan te veel kolen aan gaan oid). Ik vul de mand altijd helemaal als ik langer dan 4 uur sessie heb.

Vooral proberen denk ik dus


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Had deze vraag, ook niet, in een ander topic gemoeten?
 
Ik had in het begin ook moeite met m’n Bastard stabiel te houden, het lukte wel maar moest wel vaak bijregelen. Tegenwoordig geen last meer van. Wat het grootste verschil maakte was het rustig op temperatuur laten komen. In het begin had in hem binnen 20min op 200C nu neem ik daar meer tijd voor. Bij het aansteken haal ik de topvent er niet meer af zet hem enkel maximaal open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan