BasBQ
Beef en Steak

Low en slow opstarten in kettle bbq.

 

KiaEV6

Tondelzoeker
Berichten
20
Hoe kan ik de bbq opstarten zodat de temp. niet hoger wordt als 80-100 graden ? Heb geprobeerd ca 6 hete kolen tussen een bak koude kolen
te plaatsen en de deksel te sluiten en ventilatie knijpen. Maar er blijft een - verkeerde - rookontwikkeling plaats vinden.
Hoor het graag.
 
Ik zou eens googelen of op dit forum zoeken naar de "minion" methode. Dat zou moeten werken. Bij verkeerde rookontwikkeling zou ik het probleem zoeken in de briketten of aanmaakwokkels.
 
rookontwikkeling kan ook komen door het deksel sluiten voordat de bbq goed op temperatuur is.
 
Wat foto’s zou inderdaad helpen. En het is handig om te weten wat voor brandstof je gebruikt.
 
Ik maak gebruik van Weber briketten . Deze verhit ik ( ca. 6 st.)met een starter en gooi ik op koud houtskool, dat in een charcoal
basket in de bbq. ligt. Onderste en bovenste luchtschuiven open, tot temp. 100 graden is. Dan knijpen. Maar de briketten die nog
heet moeten worden geven veel rook, zodat je niets kunt grillen. Zodra ze op temp. zijn is uiteraard de rook weg maar loopt de
temperatuur in de bbq op tot wel 200 graden, ondanks dat de schuiven echt zijn geknepen (heb Weber MTP met rookstand). Het
duurt minimaal 2 uur tot de temperatuur is gezakt tot ca. 125 graden. Veel lager wordt het niet en intussen raken de briketten ook bijna
opgebrand.
 
Ik zou die Weber briketten weg doen. Roken frequent als een stoomtrein.
Advies ga een kijken met kokosbriketten (bv ecobrasa, of als proef een zak van Welkoop) in bij voorkeur een snake.
Andere optie is om een hardere houtskool (bv marabu) te gebruiken. Steek er een paar aan en bij 80 C. al knijpen.
Vergeet ook niet dat weer, temperatuur en wind van invloed zijn op je Q temperatuur.

Voordeel van een snake op de W57 is dat je het gerecht verder weg kan leggen.
Plaats dan ook een probe thermometer op het rooster, bij het gerecht. Geeft je meer input dan de dome thermometer.

succes
 
@Peter64 +1
Zelfs bij een minimale airflow rookt goede brandstof niet/ nauwelijks.






Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Voor een kettle raad ik je altijd briketten aan, zeker als je een constante low and slow sessie wil.
Gebruik de snake methode zoals Dennis hier uitlegt:


En let op bij briketten, altijd kokos briketten kopen, de slechtste kokosbriket is altijd beter dan de beste houtskoolbriket. Dit is een echte tegeltjes wijsheid 😉.

Bij het knijpen aan de onderkant wil zeggen echt bijna geen lucht erdoor.
 
Ga er vandaag mee aan de slag. Laat de uitkomst weten ! (Met kokosbriketten van de Welkoop).
 
Vandaag aan de slag gegaan. Doel : 45 minuten ca. 100 graden, om een zalmzijde te kunnen roken (moet ik nog kopen :)
Begonnen met Weber briketten die ik nog had. 6 st. in de starter en daarna in coal basquet. Geknepen bij 100 graden. Hield 35
minuten stand. Laatste 10 minuten schuiven open en de 100 graden werd er nog uitgeperst. Dit is dus gelukt !
Daarna zelfde met cocos briketten van Welkoop geprobeerd. Duurde lang in de starter voor er 6 heet waren. Kreeg de temperatuur
in de kettle niet hoger als 75 graden met alle schuiven open.(briketten niet heet genoeg ?). Vervolgens 6 hete briketten toegevoegd. Dat was beter.
Temperatuur ging heel langzaam omhoog tot 120 graden. Schuiven flink geknepen maar zakte niet (of ben in misschien te ongeduldig...).
3 briketten eruit gehaald. Dat was beter. Temp. 100 graden gedurende 15 minuten. Begon te zakken en de 3 briketten weer teruggeplaatst.
Ging weer prima op ca. 100 graden en al met al 1 uur en 10 minuten volgehouden. Het is trial en error maar ben blij met alle tips die
gegeven zijn en die me op weg geholpen hebben ! Ben er bijna aan toe om de zalmzijde echt te gaan kopen en roken :)
 
Goed bezig
Koud roken is ook een optie hè

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
En een paar graden meer of minder Is geen probleem hoor.
Dan Is je gerecht gewoon iets eerder klaar, of later.

Je praat over temperatuur. Waar lees je die af? Op het deksel?
Check dit maar eens
 
Ik meet de temperatuur idd op het deksel. Het verschil van 50 graden is wel heel veel...Ik overweeg een meater
te kopen om dit probleem op te lossen. Meet de kerntemperatuur en de temperatuur bij het rooster.
 
Ik meet de temperatuur idd op het deksel. Het verschil van 50 graden is wel heel veel...Ik overweeg een meater
te kopen om dit probleem op te lossen. Meet de kerntemperatuur en de temperatuur bij het rooster.
Meater in combi met de stalen deksel van de Weber werkt vlgs mij niet.

Bij de Zweedse BBQ winkel heb je een bedrade voor weinig



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Meater in combi met de stalen deksel van de Weber werkt vlgs mij niet.

Bij de Zweedse BBQ winkel heb je een bedrade voor weinig



Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Even Googlen en het kan wel. Het bereik neemt alleen drastisch af. Mocht het echt nodig zijn dan kan ik mijn meater2 in een smokey joe leggen en kijken wat er gebeurt.
 
Even Googlen en het kan wel. Het bereik neemt alleen drastisch af. Mocht het echt nodig zijn dan kan ik mijn meater2 in een smokey joe leggen en kijken wat er gebeurt.
Zou even kijken naar de ervaringen hier op het forum.
Er zijn een aantal draadjes over de Meater

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb geen goeie ervaringen met de meater (eerste model) icm weber ketel. Het bereik neemt inderdaad drastisch af. Ik gebruik hem wel eens maar dan heb ik een iPad vlakbij de barbecue liggen waarmee hij verbonden is. Dan kan ik binnen via mijn telefoon de voortgang vanuit de cloud aflezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan