Beef en Steak

Limburgs Zoervleisj

Peter64

BBQ Junkie
Limburgs Zoervleisj wordt overal volgens een ander recept gemaakt.
Als limburgse jong, opgegroeid tussen de klei langs de Roer en de asperges van de zandgrond, ben ik jaren terug begonnen aan een eigen invulling van dit gerecht.
Gisteren dit voor de eerste keer geheel op de Q's gemaakt.

Vrijdagavond in blokken van 2x3x4 cm gesneden runderriblappen in het "zoer" gezet. Tezamen met 1 ui, laurier, jeneverbes en kruidnagel.
Dit gistermorgen uit laten lekken. Vlees gescheiden van marinade. Ui, laurier, etc. uitgezeefd.

IMG_4221.JPG

Twee Q's klaar gemaakt. 1 voor het op temperatuur brengen van mijn nieuwe speeltje, en 1 voor het aanzetten van de ingrediënten

IMG_4222.JPG
IMG_4226.jpg
IMG_4227.jpg

IMG_4228.JPG

Daarna lekker laten stoven. Erg handig dat er een probe in deze ketel kan. Helaas vergeten om een probe op het rooster te zetten. Kookt in het begin te hard.
Probe geplaatst. Kolen onder de ketel uit gezet en en rustig verder laten pruttelen.

IMG_4234.JPG
IMG_4231.jpg

Aansluitend uiteraard proeven, stukje vlees proberen, peperkoek erbij en weer verder laten pruttelen.. en dan is het klaar.

IMG_4237.jpg

Ff wat frietjes in de AF, lekkere salade erbij en smullen maar.
Zoervleisj afwerken met een topping van zilveruitjes en gehakte peterselie. Helaas is de foto, ivm flits niet scherp. Doorsnede van het vlees is niet zichtbaar.

IMG_4238.JPG

Bedankt voor het lezen.
Indien er belangstelling voor is wil ik het recept wel delen.

Dat ziet er heerlijk uit! Als je het recept wilt delen, graag!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lekker! Hier ook benieuwd naar het recept. Altijd goed om eens iemand anders zn variant te proberen!

Ziet er goed uit Peter, mooie stoof. Is het niet erg zoet met de ontbijtkoek en appelstroop?

Heerlijk. Staat hier al jaren op de planning, maar komt er niet van. Dat het vlees een tijd in azijn ligt, doet de wenkbrauwen van mijn vrouw fronsen.

Voor me zelf zal dat al snel 30 jaar geleden zijn dat ik het nog gegeten heb. Mijn moeder maakt het nog 2 à 3 x per jaar, maar ik ben toevallig nooit in de buurt en zie haar maar een keer of 3 per jaar.

Dus gaat het er toch eens van moeten komen.

Hoelang heb je het laten stoven?
Lijkt mij meer een gerecht voor los en slow dan high and fast.

Hoelang heb je het laten stoven?
Lijkt mij meer een gerecht voor los en slow dan high and fast.

Nee hoor, Peter heeft dit in het juiste topic geplaatst, in High & Fast dus.
Low & Slow is voor lage en trage bereidingen waarbij de temperatuur tijdens de hele bereiding onder de 150 graden blijft.
Het is Laag en Traag en niet Laag of Traag (Low & Slow geen Low or Slow)

Regel L&S:
Laat hier je op lage temperatuur gegaarde creaties zien. Ribs, pulled pork, brisket etc. (Onder de 150°C / 300°F, BBQ foto verplicht.)

Daarom is een reversed sear Picanha bijvoorbeeld geen Low & Slow al duurt het 8 uur totdat je hem afgrilt, het afgrillen is H&F (boven de 150 graden C.) dus is de hele bereiding geen L&S meer. ;)

Heerlijke stoofpot staat hier deze tijd van't jaar (als het wat kouder wordt) ook wel op het programma.

Heerlijk. Zeker met frietjes of rijst Is dit zo lekker

Ziet er goed uit Peter, mooie stoof. Is het niet erg zoet met de ontbijtkoek en appelstroop?
Dat is altijd weer een uitdaging. Geveel zuur in de marinade en je blijft aanzoeten, en omgekeerd. Is ook de reden dat ik de peperkoek er pas laat bij doe. Daarom doe ik veelvuldig proeven 😋. Kost wel een portie, maar ja.😉
Ik zal, op verzoek van collega's op dit draadje het recept "forum proof" maken.

Ziet er goed uit Peter. Ik kijk nu al uit naar het recept. Ik had NasQ ook al uitgedaagd. Maar die heeft nog geen Limburgs recept gepost
Water loopt me iig in de mond. Doet me terug denken aan de vakanties in Arcen TOP

Volgens mij is dit echt zo'n gerecht die alleen maar plaatselijk helemaal top smaakt, net als dat je heerlijke Franse wijn meeneemt naar Nederland en het daar net slootwater lijkt.

Ziet er super uit zeg, ik hoop het ooit eens te mogen proeven. (Liefst in het zuiden dus)

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Nee hoor, Peter heeft dit in het juiste topic geplaatst, in High & Fast dus.
Low & Slow is voor lage en trage bereidingen waarbij de temperatuur tijdens de hele bereiding onder de 150 graden blijft.
Het is Laag en Traag en niet Laag of Traag (Low & Slow geen Low or Slow)

Regel L&S:
Laat hier je op lage temperatuur gegaarde creaties zien. Ribs, pulled pork, brisket etc. (Onder de 150°C / 300°F, BBQ foto verplicht.)

Daarom is een reversed sear Picanha bijvoorbeeld geen Low & Slow al duurt het 8 uur totdat je hem afgrilt, het afgrillen is H&F (boven de 150 graden C.) dus is de hele bereiding geen L&S meer. ;)

[sarcasm]

In dezelfde logica die jij stelt, is het geen H&F geweest ;)

" Om je gegrilde en op hoge temperatuur gegaarde gerechten te laten bewonderen. (150°C / 300°F en hoger, BBQ foto verplicht.) "
"Laat hier je op lage temperatuur gegaarde creaties zien. Ribs, pulled pork, brisket etc. (Onder de 150°C / 300°F, BBQ foto verplicht.)"

Dan zou het dus totally low of totally high moeten zijn, er is bij beiden geen tijd specificatie in de grenzen gesteld ;)
Voor een mix van de 2 is geen apart forum gemaakt? :p

[/end sarcasm]

In mijn beeld is het aanbakken voor 5 minuten of afgrillen niet de kern van wat een gerecht is.
Hoe je daar dan mee omgaat, potato potato...

Als je dit wel eens eet in Limburg dan merk je dat iedere streek of dorp zijn eigen smaak heeft. Maar een goed frietje zoervleisj is niet te versmaden.

Dat ziet er heerlijk uit! Als je het recept wilt delen, graag!
Mooi gevuld pannetje, Peter. Laat dat recept maar komen :)
Heerlijk. Staat hier al jaren op de planning, maar komt er niet van. Dat het vlees een tijd in azijn ligt, doet de wenkbrauwen van mijn vrouw fronsen.
Dus gaat het er toch eens van moeten komen.

Het recept staat in het forum. Opgenomen in het topic. "Nederlandse Ovens".

Mooie stoof geworden, ik heb het nog nooit gemaakt want ik ben een beetje huiverig voor appelstroop en peperkoek/ontbijtkoek in een stoof🤔 en heb zoveel andere lekkere stoofrecepten maar je hebt mij wel heel nieuwsgierig gemaakt met deze reportage(y)

Mooie stoof geworden, ik heb het nog nooit gemaakt want ik ben een beetje huiverig voor appelstroop en peperkoek/ontbijtkoek in een stoof🤔 en heb zoveel andere lekkere stoofrecepten maar je hebt mij wel heel nieuwsgierig gemaakt met deze reportage(y)
Ha Jet, gewoon maken. Ingredienten weg laten behoort ook tot de kookkunst. Met peperkoek binden is iets van de laatste jaren.

Terug
Bovenaan Onderaan