BasBQ
Beef en Steak

Lamsschenkels Italiaans?

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.838
Het is alweer 18 jaar geleden dat ik mijn vrouw leerde kennen. Ik herinneren me nog goed onze eerste vakantie op Tenerife, Los Christianos. Daar aan de boulevard zat een leuk Italiaans restaurant, de plek voor een romantisch diner bij zonsondergang.

Maar goed, voordat ik geheel afdwaal. Daar in dat Italiaans restaurant heb ik echt de meest waanzinnige lamsschouder gegeten, botermals, goed op smaak. En wellicht romantiseer ik het te veel (zou je denken 😂?) en ben ik culinair 18 jaar ervaring rijker, maar het feit blijft dat ik sindsdien niet meer het gevoel heb gehad dat dit gerecht kon evenaren.

En nu hoor ik jullie al denken, in de titel staat schenkel, geen schouder 😁. Ja klopt, deze heb ik in de vriezer zitten, gekocht met de gedachten hier dat geweldige Italiaanse gerecht mee te kunnen evenaren. En ze waren in de aanbieding 😉.

Dus, wie kan mij helpen met een toprecept dat mij even terug brengt naar 18 jaar geleden 👀?
 
Deze ga ik even volgen. Ik heb ooit een schouder botermals gekregen door er eerst bakpapier en daarna alu folie om heen te doen (tip van mijn schoonzus). De eerste keer met alleen alu folie was die namelijk aan de droge kant.
 
Zou een lamsbout recept ook lukken?
Daarmee heb ik zeer goede resultaten gehad in het verleden.
Volgens recept uit boek "hete kolen compleet"
Dan ga ik eerst aan 100gr indirect tot 52 gr kerntemp.
Dan opstellen naar direct met gietijzeren rooster 200 gr, dan afgrillen tot een kern van 57 gr.
 
Remco, hoe was het lam toen bereid?
Gestoofd in een bouillon/saus?
Aan het spit of droog uit de oven?
Als er een saus bijzat was dit op tomatenbasis of iets anders?
 
Remco, hoe was het lam toen bereid?
Gestoofd in een bouillon/saus?
Aan het spit of droog uit de oven?
Als er een saus bijzat was dit op tomatenbasis of iets anders?

Gestoofd in saus op tomatenbasis dacht ik.
 
Schenkel zou ik op lage temp lang laten stoven. Ik maak het bijna altijd klaar als stoofvlees.
Heb het ook ooit een keer op mijn redegg eerst ‘aangebraad’, vervolgens een uurtje in rookhout en daarna lang op lage temp laten sudderen in een dichte pan. Maar of het daarmee Italiaans wordt betwijfel ik. Gaf wel een lichte rooksmaak aan het verder superzachte malse vlees.
 
Ik heb de lamsschouder wel eens bereid a la pulled pork.
Dus l&s tot 75 graden. En daarna ingepakt doorgaren.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Remco vraagt volgens mij naar een toprecept, niet naar de bereiding. Denk dat hij wel weet hoe je Lamsvlees L&S moet bereiden;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan