BasBQ
Beef en Steak

Lam tajine met couscous

 
 

Jurian

Vuurmaker
Berichten
59
Eens in het jaar rij ik naar het oosten van het land en haal ik een heel lam. Dat vries ik zelf in delen in en is fantastisch om zo af en toe een lekker stukje van te pakken en op de barbecue te leggen. Vandaag: lamtajine :love:

Beginnen met wat koteletjes grillen en de ui alvast glazig bakken in de bodem

IMG_20210411_174139.jpg


Als de ui al een beetje op weg is, mag daar ook wat ingemaakte citroen bij en wat knoflook:
IMG_20210411_180359.jpg


De couscous wordt ondertussen voorbereid, droge couscous met ras-el-hanout, peper, zout, beetje olijfolie en een afgepaste hoeveelheid water:
IMG_20210411_181333.jpg


Dan ben ik blij dat ik een Large heb! De tajine met bakblik couscous past maar net :LOL: Op de uitjes ondertussen het vlees gelegd, courgette/tomaten bij gedaan. Als vocht voeg ik wat runderbouillon toe (zelf gemaakt, standaard in de vriezer liggen) gemengd met wat tomatenpuree. Uiteraard de ras-el-hanout en peper & zout niet vergeten. Tot slot (niet op de foto) wat rozijnen erbij. Helaas had ik geen abrikozen of pruimen meer op voorraad liggen...
IMG_20210411_181454.jpg


En dan begint het wachten... Maar een gin-tonic klaar gemaakt. Om een beetje in de sferen te blijven, een redelijk standaard gin met elderflower tonic, citroen, munt en (voor de grap, omdat het leuk staat) granaatappelpitjes. En nog verder wachten....
2021_0411_17464200.jpg
 
Ben benieuwd naar het eindresultaat. Hier staan ook vaak diverse tajines op het vuur.
 
Ooh dit moet ik ook nog doen! Wat voor temperatuur hou je aan voor de tajine?
 
Tajine op de Q...... dat klinkt leuk :love:
 
Het resultaat mocht er zeker wezen :)

Tajine nog afgemaakt met geroosterde amandel en wat koriander. De couscous met koriander, munt, granaatappel en citroen:
2021_0411_19080100.jpg


Bordjes waren goed gevuld, het is altijd fijn om een volledige maaltijd van de Q te gebruiken
2021_0411_19081800.jpg


2021_0411_19082100.jpg


Ooh dit moet ik ook nog doen! Wat voor temperatuur hou je aan voor de tajine?
Ja ik had nu wat restje kolen van de winter, die krijg ik niet zo hoog meer (max 150-180). Maar deze zat steady op de 150 en dat was prima! Hij heeft niet zoveel hitte nodig en door de tajine recirculeert het vocht, je hebt niet zoveel aan 180+ eerlijk gezegd.
 
wauw.
wat een heerlijk maal is dat geweest zeg
ziet er schitterend uit
 
Prachtig! Erg leuk voor de afwisseling, werken met een tajine. 🔥
 
Ziet er lekker uit op het bordje
En het wachten nuttig besteed 😉
 
Dit is een mooie complete maaltijd geworden zeg. Thnx voor't delen. Dit zetten we in de to do list.
 
Terug
Bovenaan Onderaan