Beef en Steak

Koudgerookte kaas

De machine van Lidl doet hier al een paar jaar prima dienst.

Hebben al heel wat rollen ermee versleten.

Ennnnnn ik ben ook begonnen met kaas roken mijn eerste x dus ben heel benieuwd 🙊🙊🙊

1000035664.jpg

1000035658.jpg

Na 2 uurtjes ziet hij er iets donkerder uit. Wel nog een vraagje, kan ik ze ook samen vacuüm trekken of toch beter apart? Heb het nu apart gedaan, maar is wel prijzig 😅..

1000035681.jpg

1000035679.jpg

KAN prima samen hoor. De vraag is of je ze allemaal tegelijkertijd wilt opeten?

Ik zou het per portie verpakken.

Mooie productie!

Je kunt ook kijken voor een rol. Dan kun je zelf kleinere zakken maken. Als je dan om 01:08 trek krijgt trek je gewoon zo'n kaas zakje uit de koelkast... Happy Days!

Lekker bezig Arie, dat zal vast goed gaan smaken. Heb het zelf vorig jaar ook gemaakt, was verrassend lekker.
Hoe lang roken jullie de producten? Heb het vorig jaar een uur of 6 op de BBQ gehad, is dat te lang?

Ik rook mijn kaas, volgens mij als een van de weinigen hier, gewoon full pull. Net als zalm, dus de hele csg leeg laten smeulen.

Dan rookt die ongeveer 8 uur toch? Laat je hem dan ook een week liggen of langer dan een week? Wellicht kan het wel maar is de smaak intenser, ik ga beide manieren eens proberen en dan proeven hoe groot het verschil is. Is ook kwestie van wat je zelf lekker vindt.

Ik laat hem dan sowieso 2 weken liggen.

Het is eigenlijk uit gemak geboren. Zalm doe ik altijd 's nachts en heb er kaas bij gedaan. De volgende ochtend eraf, vacumeren, en 2 weken gewacht, en was heerlijk. Dus de methode/duur zo gelaten.

Ziet er mooi uit 👍

Vacuüm verpakken of stevig in de vershoudfolie en dan een tijd laten rijpen is idd een must.

Ik heb een maand geleden wat zachte gatenkaas en een hardere Zwitserse gerookt, met appel/hickory pellets.
Afgelopen week geproefd, maar ik vond de smaak na een maand nog steeds te sterk #asbak Dus dat laat ik gewoon nog even liggen 😅

Dit is trouwens ongeveer 4 uur gerookt, grote kans dat dat eigenlijk al te veel was, je kan het daadwerkelijk te lang roken.
Volgende keer doe ik 2 uurtjes, lijkt me zat.

DSC05400.JPG

Gewoon voor de lol laatst ook nog gewone jonge gouda van de Lidl gerookt op de nieuwe kettle.
Ik laat trouwens de luchtinlaat en uitlaat zelf liever helemaal open. Een goede flow is wel belangrijk, er is toch wel rook genoeg.

DSC05419.JPG

zooooo die Gouda heeft wel een intens rookkleurtje gekregen 😃.
Die heeft ongeveer 3,5 uur gerookt.
Maar ik ben bang dat dat nog steeds te veel was, die appel/hickory pallets zijn eigenlijk wel heel intens 😬

Ik heb 2 stukjes naturel verpakt, verder eentje met gemalen mosterdzaad erop, en eentje met gemalen peper #experimentje
Laat het voor de zekerheid nog maar een maandje liggen denk ik, kan sowieso geen kwaad.

Ik pruts ook maar wat aan hoor, gewoon van alles uitproberen 😅

DSC05423.JPG

Terug
Bovenaan Onderaan