Beef en Steak

Koudgerookte kaas

Je Gouda lijkt ook wat warm geworden te zijn?
Bij kaas en rook is langer laten liggen de enige oplossing als je hem te sterk vindt.
Volgende run wat minder rook is de volgende stap.
Maar ik wacht sowieso 2 weken.

Je Gouda lijkt ook wat warm geworden te zijn?
Ja 't was een warme dag, en in het begin had ik het rookbuisje eronder, dat bleek ook veel warmer te worden dan ik had verwacht.
Dus de kaas begon aan de onderkant te "bakken". Dat heb ik eraf gesneden en toen de rest verder gerookt met de flow er bijlangs ipv er overheen.

Die Gouda is al met al een beetje een ruig experiment 😅

Laatst bewerkt:
Ben wel benieuwd naar die mosterdzaad en peper, laat zeker ff iets weten, experimenteren is alleen maar goed toch! Als je nooit probeert kom je er ook niet achter. Sterk bezig!

Wat wellicht ook scheel is de hardheid van de kaas. Een heel jonge kaas zal makkelijker rook opnemen als een extra belegen die wij meestal hebben.

Je kunt ook kijken voor een rol. Dan kun je zelf kleinere zakken maken. Als je dan om 01:08 trek krijgt trek je gewoon zo'n kaas zakje uit de koelkast... Happy Days!
Ik heb rollen en zakjes, maar gebruik vooral de zakjes. Kan je zelf het formaat bepalen.

En ik maak steeds 3 a 4 van die partjes kaas dat ik in reepjes snij. Daarna per 6 reepjes vacumeren. Steeds een mooie portie voor 2 bij het borrelen.

Ik rook mijn kaas, volgens mij als een van de weinigen hier, gewoon full pull. Net als zalm, dus de hele csg leeg laten smeulen.
Dat doe ik eigenlijk ook. Barbecue ligt dan vol met kaas, zalm en knoflook.

Lekker bezig Arie, dat zal vast goed gaan smaken. Heb het zelf vorig jaar ook gemaakt, was verrassend lekker.
Hoe lang roken jullie de producten? Heb het vorig jaar een uur of 6 op de BBQ gehad, is dat te lang?
Twee tot drie uur, dat is voor mij genoeg. Ik denk dat als ik het langer doe mensen het hier niet meer willen. Maar misschien ga ik dat wel een keer doen, met een oude kaas ofzo met zware rook. Ik weet niet of dat goed gaat werken, maar er is maar één manier om daar achter te komen :geek:

Ik zag dit draadje en ging vanavond sws zalm koud roken. Dus vanmiddag maar even een goedkoop (minder duur) stuk kaas bij de supermarkt gehaald en voor 2 uurtjes naast de zalm gelegd.

IMG_9089.jpeg

Na 2 uurtjes ziet hij er iets donkerder uit. Wel nog een vraagje, kan ik ze ook samen vacuüm trekken of toch beter apart? Heb het nu apart gedaan, maar is wel prijzig 😅..
Ik doe het gewoon bij elkaar in een grote zak. En als ik die zak over twee weken open snijdt, haal ik er een stuk uit en seal hem opnieuw dicht. Omdat die zak zo groot is, blijft er genoeg ruimte over om hem opnieuw te sealen.
IMG_9087.jpeg

mijn sweetspot ligt op 4 uur, met belegen kaas. en dan minstens 3 weken laten liggen.

meestal maak ik ze dan per 4 kilo zodat je meteen een voorraadje hebt.
denk er aan dat als je b.v. jonge kaas gebruikt, de rook veel makkelijker intrekt en dus ook sneller overrookt is.
dit geld ook voor je hout.. ik rook met beuk.. maar zou je dit met eik of hickory doen, dan ligt overroken ook op de loer

wat zakken betreft, koop ik altijd op rol (in duitsland) ik maak ook onderschijd tussen vacum zakken en souvide zakken die zijn iets duurder

mijn sweetspot ligt op 4 uur, met belegen kaas. en dan minstens 3 weken laten liggen.

meestal maak ik ze dan per 4 kilo zodat je meteen een voorraadje hebt.
denk er aan dat als je b.v. jonge kaas gebruikt, de rook veel makkelijker intrekt en dus ook sneller overrookt is.
dit geld ook voor je hout.. ik rook met beuk.. maar zou je dit met eik of hickory doen, dan ligt overroken ook op de loer

wat zakken betreft, koop ik altijd op rol (in duitsland) ik maak ook onderschijd tussen vacum zakken en souvide zakken die zijn iets duurder
Ik heb nu ook gewoon een belegen blok van de Appie gekocht (900 gr +/-). Volgende week op de verjaardag van mijn dochter gaat ie open heeft ie 10 dagen gehad.

Maar hoe zit dat dan met houdbaarheid ?
Kan je die kaas dan 3 weken in de koelkast laten liggen of moet dat in de vriezer ?

Kaas wordt volgens mij niet snel slecht, als die al slecht wordt gaat hij schimmelen en dan nog snijd ik die stukken er af en de rest eet ik gewoon op. Als je hem vacuüm trekt blijft hij uiteraard ook langer goed, maar ik vermoed dat hij sowieso wel 3 weken goed blijft ook in zip lock zak. Ik had de tip ook gelezen dat je in zip lock met rietje wat lucht eruit kan zuigen, dan is het natuurlijk nog niet vacuüm, maar wel beter dan dat je niets doet. Je kan kaas ook invriezen maar ik weet niet goed of hij dan ook nog de kans krijgt om milder te worden.

Kleine bijdrage: diegenen die met pellets kaas koud roken is 1u meer dan voldoende
Kwam ik ook achter, al mn eerste-poging-kaas is te ver doorgerookt 😅
Maar gelukkig kan ik het er altijd nog afsnijden, 't hoeft niet gelijk in de kliko 🤷‍♂️

Maar al doende leert men. Volgende keer minder lang en met milder hout 🤓

• Leuk
Waarderingen: Kev
Kleine bijdrage: diegenen die met pellets kaas koud roken is 1u meer dan voldoende
ik rook indd met een CSG houtmot dus

Maar hoe zit dat dan met houdbaarheid ?
Kan je die kaas dan 3 weken in de koelkast laten liggen of moet dat in de vriezer ?
houdbaarheid is volgens mij iets van 2 of 3 maand, hiervoor houd ik gewoon de THT aan die op de verpakking staat.
roken gebruikte men om voedsel langer goed te houden, dus als je rooster schoon is moet dit geen probleem zijn.
invriezen lijkt me niet de beste oplossing.

Kaas wordt volgens mij niet snel slecht, als die al slecht wordt gaat hij schimmelen en dan nog snijd ik die stukken er af en de rest eet ik gewoon op. Als je hem vacuüm trekt blijft hij uiteraard ook langer goed, maar ik vermoed dat hij sowieso wel 3 weken goed blijft ook in zip lock zak. Ik had de tip ook gelezen dat je in zip lock met rietje wat lucht eruit kan zuigen, dan is het natuurlijk nog niet vacuüm, maar wel beter dan dat je niets doet. Je kan kaas ook invriezen maar ik weet niet goed of hij dan ook nog de kans krijgt om milder te worden.
als je met zipp lock zakjes wil werken:
kun je het beste je kaas in de zak doen: gootsteen vol water zetten, zakje tot net aan de rand in het water.. door het water word de lucht er ook uitgedrukt en heb je een soort van vacum

Hier gaat komende week ook een kg de rook in voor de "kille december maand".

Terug
Bovenaan Onderaan