BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Het warme weer is vertrokken dus...zalmpie roken.
Had ik mijn dochter al heel lang beloofd, dus daar gaan we.

Eerst maar eens de zalm laten ontdooien, dat heeft bijna 2 dagen geduurd. Het bleek zo'n 2 kg te zijn (Makro).

Helemaal droog gedept



Zout/basterd/riet suiker mengsel gemaakt en de zalm op en onder een bed van het mengsel:




Na ongeveer 16 uur uit het mengsel gehaald en snel op de BBQ. De CSG gevuld met rookmot.
...en toen zag ik dat de foto's van de zalm op de BBQ er niet bij zitten...komen misschien nog.  :blush:
Anyways ik heb walnoot rookmot van BBQ King gebruikt.

De zalm heeft 11 a 12 uur in de rook liggen kwalmen  B-)






Daarna nog 1,5 dag in de koelkast laten rusten...en toen:
smikkelen;
Snijden;
en vacumeeren.




Wat vinden jullie trouwens van mijn vacumeermachine? :D :D :D :D :D
Werkte verrekte goed.

De zalm is wederom H E E R L I J K.

Maar...wederom komt er erg veel vocht uit! Ik heb de zalm gesneden en in een bakje gedaan. 's Morgens stond de onderste zalm in een laagje vocht. De vorige keer had ik dat ook al. De 3 keren daarvoor niet...voor zover ik me kan herinneren. Iemand enig idee hoe dat kan :-/ :-/ :-/

 
Dat ziet er heerlijk uit.

Je kunt ipv een rietje (mooi gevonden!) ook een ziplock zak met de zalm erin onderdompelen in water.
Het water duwt de lucht eruit, zak sluiten en klaar!
 
Lekker!
 
Ben je hem meteen na het afspoelen gaan roken?
Ik laat mijn vis na het afspoelen minstens 16 uur drogen in de koelkast.
 
Het koud roken seizoen is weer geopend :) ziet er heerlijk uit en idd ik laat hem ook altijd een dag drogen.
 
Hoi.

Even een paar vraagjes n.a.v. het koud roken van de zalm.
Graag de verhouding van je pekel en wat voor soort zout heb je gebruikt?

B.v.d.

Hans.
 
Hans zei:
Hoi.

Even een paar vraagjes n.a.v. het koud roken van de zalm.
Graag de verhouding van je pekel en wat voor soort zout heb je gebruikt?

B.v.d.

Hans.

Hoi,

Ik heb 'normaal' grof zeezout gebruikt. Verhouding 2:1 (2 delen zout, 1 deel suiker).

Succes!
 
Ceriel zei:
Dat ziet er heerlijk uit.

Je kunt ipv een rietje (mooi gevonden!) ook een ziplock zak met de zalm erin onderdompelen in water.
Het water duwt de lucht eruit, zak sluiten en klaar!

Die techniek krijg ik niet fatsoenlijk werkend...maar ik heb ook geen ziplock zak gebruikt. wellicht is het dat??
 
groundhog667 zei:
Hans zei:
Hoi.

Even een paar vraagjes n.a.v. het koud roken van de zalm.
Graag de verhouding van je pekel en wat voor soort zout heb je gebruikt?

B.v.d.

Hans.

Hoi,

Ik heb 'normaal' grof zeezout gebruikt. Verhouding 2:1 (2 delen zout, 1 deel suiker).

Succes!


Dank voor de info.

Vr.gr.    Hans.
 
Plaats je als je de zalm hebt gepekeld iets zwaars op je zalm? Hierdoor trekt je pekel extra goed in ?n komt er behoorlijk veel vocht uit. Ik heb een flinke bodem nattigheid in m'n schaal staan na 24 uur pekelen. Goed afspoelen en ik droog vervolgens minimaal een halve dag (meestal 24 u) zodat de bovenkant een beetje "rubberachtig" aanvoelt, dit zorgt dat de rook goed pakt aan je zalm.
Ik gebruik eigenlijk altijd het recept van NOSKOS koud zalm roken (Google), werkt perfect en de gebruikte kruiden kan je aanpassen aan je eigen smaak. Was de walnoot lekker? Zondag eerste x met olijfmot gerookt, lekker. Kers en beuken mot is ook super. Suc6

Verstuurd vanaf mijn SHIELD Tablet met Tapatalk

 
Eefje zei:
Plaats je als je de zalm hebt gepekeld iets zwaars op je zalm? Hierdoor trekt je pekel extra goed in ?n komt er behoorlijk veel vocht uit. Ik heb een flinke bodem nattigheid in m'n schaal staan na 24 uur pekelen. Goed afspoelen en ik droog vervolgens minimaal een halve dag (meestal 24 u) zodat de bovenkant een beetje "rubberachtig" aanvoelt, dit zorgt dat de rook goed pakt aan je zalm.
Ik gebruik eigenlijk altijd het recept van NOSKOS koud zalm roken (Google), werkt perfect en de gebruikte kruiden kan je aanpassen aan je eigen smaak. Was de walnoot lekker? Zondag eerste x met olijfmot gerookt, lekker. Kers en beuken mot is ook super. Suc6

Verstuurd vanaf mijn SHIELD Tablet met Tapatalk

Hee bedankt. Nee ik leg er niets op! Nu je het zegt....de andere keren was het zoutmengsel inderdaad veel natter.
Is zeker het proberen waard!

De zalm was verder heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan