BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm op de Weber 57 OTP

 

robbierob2005

Tondelzoeker
Berichten
24
Aangezien de temperaturen lekker laag aan het worden zijn heb ik vorige week besloten om uit maar eens een zalmzijde te halen bij Simonis in Den Haag. En ik werk daar nu in de buurt dus dat komt goed uit.

Donderdag avond. Pekelen.

De pekel:

220 gram grof zeezout
60 gram fijn zeezout (grof was op)
185 gram bruine basterdsuiker
Beetje dille en gekneusde jeneverbessen



Eerst een flinke laag pekel in de ovenschaal



Zalmzijde erop




En de rest van de pekel er overheen




Dan afdekken voor 12 uur de koelkast in met een paar pakken sap erop. Ik heb er later nog een derde pak opgelegd.




Vrijdag ochtend na 12 uur pekelen de zalm uit de pekel gehaald en deze goed onder de kraan afgespoeld en droog gedept met een stuk keukenrol.
Dan voor 24 uur onafgedekt terug de koeling in.




Zaterdag ochtend alvast de apparatuur klaarzetten. Zalmpje kan er bijna op.




Toen mega hagelbui op mijn knar, dus maar besloten de Weber in de schuur te zetten.




En roken maar!




Het roken ging een aantal uren volgens het boekje, de beukenmot smeulde gelijkmatig op in de CSG maar na 6 uur ging deze ineens uit  :( Tot 3 keer heb ik deze opnieuw aangestoken. Dan smeult hij weer 10 minuten en gaat vervolgens weer uit.
Ik heb de CSG leeg gegooid en deze opnieuw gevuld met de beukenmot. Nu bleef deze wel de resterende uren smeulen. Geen flauw idee waarom deze halverwege uit ging. Misschien heb ik ergens de mot wat te hard aangedrukt?




Na ongeveer 9 uur roken heb ik de zalm met rooster en al van de Q gehaald. Ik vond de rookgeur erg intens.




Na de zalm in 4 gelijke stukken te hebben verdeeld heb ik deze gelijk ingeseald en in de koeling gelegd.




Gisteren avond 1 pakje opengesneden om te proeven en ......  BAM!!  Smaakexplosie!!!!
We vonden het heeeeeeeeeeerlijk  :D :D :D :D
Eerst was ik bang dat de rooksmaak te sterk zou zijn maar dit viel best mee. Wat een heerlijke zalm is het geworden, voor de vis liefhebber is dit echt een aanrader!

Binnenkort ben ik jarig dus ik weet nu wat ik de visite voor ga schotelen  :p
 
Lekker, staat hier ook nog steeds hoog op de to-do lijst!
 
Ik zeg doen! Hier ga je geen spijt van krijgen  ;)
 
dat ziet er prachtig uit, mooie foto's ook
 
Lekker koud gerookte zalm staat hier hoog op de todo lijst.
 
Dit heb ik voor de kerst ook gemaakt was een groot succes.
Ik had alleen geen gewicht op de zalm gelegd en hem op de huid gelegd. Maakt dat nog veel verschil?
 
Heerlijk die gerookte zalm!! De CSG goed schoon borstelen met een oude tandenborstel wil ook nog wel eens helpen :D
 
Reboot zei:
Dit heb ik voor de kerst ook gemaakt was een groot succes.
Ik had alleen geen gewicht op de zalm gelegd en hem op de huid gelegd. Maakt dat nog veel verschil?
Ik leg er ook nooit een gewicht op, het zout trekt het vocht er toch wel uit. Op z'n hoogst ligt er nog een tweede stuk zalm op.
 
Nosmo zei:
Reboot zei:
Dit heb ik voor de kerst ook gemaakt was een groot succes.
Ik had alleen geen gewicht op de zalm gelegd en hem op de huid gelegd. Maakt dat nog veel verschil?
Ik leg er ook nooit een gewicht op, het zout trekt het vocht er toch wel uit. Op z'n hoogst ligt er nog een tweede stuk zalm op.

Goed plan, want zoals je ziet heb ik nog ruimte op het rooster  ;)

Lig jij de zalm dan met het vel tegen elkaar met ook een flinke laag zout bovenop?
 
Ziet er heerlijk uit! Heb gisteren ook nog een zalm zijde gerookt (oh wacht... Geen foto's niet gebeurd) en heb er een mini snake bij ingelegd om de temperatuur niet te ver te laten zakken. Vanochtend klein stukje geproefd en mmmm heerlijk! Is ook hier een vast nummer geworden. Komend weekend buikspek koud roken en daarna in de garage weghangen. Zal er is een foto reportage van gaan maken.
 
Toppertje !!
Ook hier in huis zeker een blijvertje.
Heerlijk op een salade, voor een dagje met wat minder calorie?n.
 
Heerlijk. Cold smoke generator gaat op te wish to have lijst :)
 
structor zei:
Pssst bij onze forum sponsor :D

Zag het gisteren op facebook en niet tegen mijn vrouw zeggen, maar heb hem net besteld  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan