BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte eendenborst vraag

MichielW

Sprokkelaar
Berichten
36
Als ik eendenborst koud wil roken, hoe lang moet ik die dan pekelen en drogen? En op het rooster vel onder of boven? Dank!
 
hoe ga je pekelen? Nat, droog of vacuum?

Vacuum: 2,5% colorozo 0 à 1% keukenzout, kruiden naar keuze 1week per cm dikte.
 
hoe ga je pekelen? Nat, droog of vacuum?

Vacuum: 2,5% colorozo 0 à 1% keukenzout, kruiden naar keuze 1week per cm dikte.
Ik dacht meer aan uren...net zoals de zalm dus maar dan korter pekelen (droog). Het gaat om roken, niet om eendenham (ook erg lekker)
 
Ik pekel ze altijd 1 dag

 
Ik pekel ze altijd 1 dag

OK dank. Ik heb een niet zo dikke (wordt onderdeel van een voorgerechtje) en dacht het te proberen met 10 uur pekelen, 12 uur drogen en 5 uur roken
 
hoe ga je pekelen? Nat, droog of vacuum?

Vacuum: 2,5% colorozo 0 à 1% keukenzout, kruiden naar keuze 1week per cm dikte.

Chinees voor mij, maar hoe moet ik dat voor me zien? Dat is zonder vocht? Gewoon het vlees inwrijven, in het zakje, vacuum trekken en laten liggen in de koelkast om daarna uit te pakken en koud te roken?
Ik ga eerstdaags ook eens wat experimenteren met koud roken.
 
Chinees voor mij, maar hoe moet ik dat voor me zien? Dat is zonder vocht? Gewoon het vlees inwrijven, in het zakje, vacuum trekken en laten liggen in de koelkast om daarna uit te pakken en koud te roken?
Ik ga eerstdaags ook eens wat experimenteren met koud roken.

Vacuum:
ongeveer ja, je neemt je je vleesje en weegt dat, gooi het in een vacuumzak, weeg het zout en kruiden minitieus af, strooi dat over het vleesje in de vacuumzak (beetje verspreid over ganse stuk), trek vacuum en leg in de koelkast en neem een goeie pint tijdens het wachten. (per cm vlees 1 week)

Nat:
Maak een wateroplossing met kruiden en zout gooi daar je vleesje in

Droog:
laagje zout vlees terug laagje zout zodat het vlees volledig is ingepakt

met vacuum pekelen heb je het meeste controle en is eigenlijk het makkelijkste om een goed resultaat te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan