Tijdens het bereiden van een picanha direct boven de kolen op hoogste stand kwam er waarschijnlijk veel sappen vrij op de kolen, er ontstond inwendig brand gevolgd door een plof waardoor zelf het zware deksel iets oplichtte. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt. Ik was er best van geschrokken omdat dat deksel hartstikke zwaar is. Een ding heb ik geleerd om geen grote stukken vlees direct te bereiden. 
Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk

Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk

Laatst bewerkt: 

Als ik je verhaal zo lees kan het haast niet anders. Vergelijk het met waarom je bij een ontruimingsoefening altijd leert dat je nooit zomaar een deur open kan trekken/duwen bij brand, maar eerst een deurprocedure moet doen. Als er plotseling een enorme toename aan brandstof is, en in dit geval lijkt dat duidelijk het geval met vet en zuurstof, kaboem. En vergis je niet hoe sterk een flashover (zoals ze het in brandweertermen noemen) is. Dat kan een volwassen vent van 100kg flink kwaad doen.
Als ik je verhaal zo lees kan het haast niet anders. Vergelijk het met waarom je bij een ontruimingsoefening altijd leert dat je nooit zomaar een deur open kan trekken/duwen bij brand, maar eerst een deurprocedure moet doen. Als er plotseling een enorme toename aan brandstof is, en in dit geval lijkt dat duidelijk het geval met vet en zuurstof, kaboem. En vergis je niet hoe sterk een flashover (zoals ze het in brandweertermen noemen) is. Dat kan een volwassen vent van 100kg flink kwaad doen.