Haha, ik zou er nog een scrubber met active koolbox en CO2 vanger achterzetten.. mooi man.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Haha, ik zou er nog een scrubber met active koolbox en CO2 vanger achterzetten.. mooi man.
Dan ruiken de buren niet meer dat ik bezig ben en gaan ze zich zorgen maken, moeten we niet hebben.Haha, ik zou er nog een scrubber met active koolbox en CO2 vanger achterzetten.. mooi man.
Tot op heden ben ik wel tevreden met de afzuiging, Ga alleen nog een grotere kap boven de kamado plaatsen. Er gaat nog iets teveel rook langsaf naar mijn idee. Ivm het openen van de kamado zit de kap eigenlijk net te hoog. En als de overkapping gedeeltelijk open staat heeft de wind meer invloed op de rook dan dat de afzuiging weg kan krijgen.@Frans Jansen
Ik ben zeer benieuwd of je tevreden bent met de manier van afzuiging die je hier hebt gepost.
Je hebt daar spirobuis gebruikt 100 mm en ik ga er een beetje vanuit dat je daar een Ruck 100 mm buisventilator in hebt gezet.
Mag ik vragen welk een vermogen die Ruck heeft, en welk type je hebt geplaatst?
Heb ook even geshopt bij https://gemimarket.nl/rookgasventil...BS1CYAnhx1WZcn6oQzuZGQv0Wd-EHcfhoC73wQAvD_BwE
Netjes zo met die buizen die gewoon uit de muur steken!Hallo, ik was ook op zoek naar een oplossing voor de rookvorming van de bbq onder mijn overkapping. Na redelijk wat tijd op dit en andere forums door te hebben gebracht ben ik begonnen met knutselen en afgelopen weekend de boel geïnstalleerd. Omdat ik meer mensen zag die op zoek waren naar een oplossing deel ik mijn ervaring - wellicht heeft iemand er nog wat aan!
De eerste test met het roken van een beenhammetje onder de overkapping (de CO melder die er altijd heeft gehangen voor de veiligheid bleef stil) ging erg goed. Het rookhout zorgde voor flinke rookvorming maar deze werd perfect afgezogen - als dit lukt zullen andere gerechten ook wel goed gaan hoop ik.
De overkapping grenst aan een schuurtje en daar heb ik de buizen (160mm) en buisventilator geïnstalleerd. Met een 160mm gatenzaag gaten gemaakt in de wand van de overkapping voor de afzuiging en daar alles netjes op aangesloten. Geen kap boven de bbq waar de rook langs kan gaan maar de gaten zo hoog mogelijk gemaakt voor maximale afzuiging.
Bekijk bijlage 71401Bekijk bijlage 71406Bekijk bijlage 71402Bekijk bijlage 71403Bekijk bijlage 71404
Thanks!Netjes zo met die buizen die gewoon uit de muur steken!
Je zegt trouwens dat het roken van een beenhammetje goed ging, maar daar komt relatief weinig rook vanaf. Test het eens met een paar hamburgers zou ik zeggen. Als de boel dan niet blauw staat kan hij alles aan denk ik.
Het hangt pas net - kan dus nog even vooruit totdat het weer 35 graden wordt . Maar goed punt uiteraard - afwachten of het zowel de temp van de rook als van de zon kan doorstaan.Mooi gemaakt.
Scheelt toch dat je een plat dak hebt.
Hoe lang heb je deze opstelling al hangen?
Bij mij gaf de Ruck ventilator het tot 2 keer toe op nadat er onder het dak een temperatuur was opgetreden boven de veertig graden door de zon.
Er werd toen niets met de BBQ of rookoven gedaan.
Hou dus de temperatuur boven in je overkapping en je schuur eens in de gaten als de buitentemperatuur weer eens boven de 35 komt.
Waar heb je die mooie 3 standen schakelaar kunnen bemachtigen?
Onder een plat dak kan het erg warm worden en niet alle kunststoffen kunnen daar tegen.De temp van de rook zal mogelijk meevallen, wanneer de afzuiger draait wordt de rook met lucht vermengd.
Bij mij trad er vervorming van de rotorbladen op nadat de temperatuur in de overkapping boven de 35 kwam met als hoogtepunt 42 graden.
Op moment van aankoop van de Ruck werd gesteld dat deze temperaturen van 60 graden aankon, maar tegenwoordig zie ik als max 40 graden staan in de omschrijvingen.
Overigens door Ventilatieland heel goed opgepakt en afgehandeld.