BasBQ
Beef en Steak

Kamados onder overkapping afzuiging

@Frans Jansen

Ik ben zeer benieuwd of je tevreden bent met de manier van afzuiging die je hier hebt gepost.
Je hebt daar spirobuis gebruikt 100 mm en ik ga er een beetje vanuit dat je daar een Ruck 100 mm buisventilator in hebt gezet.
Mag ik vragen welk een vermogen die Ruck heeft, en welk type je hebt geplaatst?
 

@Frans Jansen

Ik ben zeer benieuwd of je tevreden bent met de manier van afzuiging die je hier hebt gepost.
Je hebt daar spirobuis gebruikt 100 mm en ik ga er een beetje vanuit dat je daar een Ruck 100 mm buisventilator in hebt gezet.
Mag ik vragen welk een vermogen die Ruck heeft, en welk type je hebt geplaatst?
Tot op heden ben ik wel tevreden met de afzuiging, Ga alleen nog een grotere kap boven de kamado plaatsen. Er gaat nog iets teveel rook langsaf naar mijn idee. Ivm het openen van de kamado zit de kap eigenlijk net te hoog. En als de overkapping gedeeltelijk open staat heeft de wind meer invloed op de rook dan dat de afzuiging weg kan krijgen.
Ik heb deze ventilator gebruikt, Ventilator
Er hoort ook een 3 standen schakelaar bij. Schakelaar
 
Dank voor je antwoord en uitleg.
Ik weet nu aan de hand van wat je aangeeft ik in ieder geval voor meer capaciteit moet gaan.
Wordt soms wel heel erg rokerig met een door mezelf samengestelde WSM, een 57WMT een rookkast en een rookkast voor vis en worst.
Tja moet af en toe kiezen of delen, of alles tegelijk of weken niet lekker smullen.

Ik ga het denk ik zoeken in 150 mm materiaal.
 
Heb ook even geshopt bij https://gemimarket.nl/rookgasventil...BS1CYAnhx1WZcn6oQzuZGQv0Wd-EHcfhoC73wQAvD_BwE
Alleen dan bij
gemimarket.it/dati-personali , scheelt zo'n €135.--, dan wel €49.-- verzendingskosten.
Beetje "overkil" is niet erg, in ieder geval bij het roken geen "mist". Spiro materiaal ook besteld voor de afzuiging van de bbq's die in de nog te bouwen "buitenkeuken" , komen te staan. Schets hiervan is gereed........
092c843a9eaa7a07a5838238dc760182.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk
 
Afgelopen driekwart jaar hier ook mee bezig geweest, en evenals @Frans Jansen gebruik gemaakt van de Ruck afzuigmotor.
Specifiek Deze buisventilator
Volgens specificaties zou deze bestand zijn tegen temperaturen van 60 °C
Bij mij hoopt de rook zich op in het hoogste punt van de overkapping, en heb ik daar dus de doorvoer door het dak.
Daaronder zat de Ruck, en daaraan horizontaal buizen voor de afzuiging.
Helaas geen foto's van gemaakt.
De eerste ventilator hield er mee op, werkte totaal niet meer.
Via Ventilatieland nieuwe onder garantie.
Volgens fabrikant zou deze te heet zijn geweest, wat ik me niet kan voorstellen, want ik had hem nog niet eens gebruikt tijdens warme sessie.

De tweede produceerde na een paar dagen een ratelend geluid.
Ik was bedacht op de temperaturen, ook de omgevingstemperatuur, en de hoogst gemeten temp was 47 °C.
Toch bleek ook hier het kunststof vervormd te zijn en werkte de ventilator niet meer naar behoren.

Heb me vanaf september weinig tot niet bezig gehouden met andere zaken dan zorg, overlijdens en herstel, kom daardoor wat later met mijn reactie.

Ben nu nog steeds zoekende naar een passende oplossing, en neig steeds meer naar een ventilator op het dak.
Nadeel is dat dak uit polyester golfplaat bestaat, en niet vlak maar licht hellend is.

In het hele verhaal alleen maar pluspunten voor https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/ wat service en retourneren betreft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan