BasBQ
Beef en Steak

Kamado in de regen

Alex32123

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik ben aan het twijfelen om een kamado te kopen (wellicht een bastard). Ik vroeg me echter af of ik deze gewoon buiten in de regen kan laten staan. Gaat de bbq roesten? Of dien ik een speciale cover of afdekdop aan te schaffen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ik ben aan het twijfelen om een kamado te kopen (wellicht een bastard). Ik vroeg me echter af of ik deze gewoon buiten in de regen kan laten staan. Gaat de bbq roesten? Of dien ik een speciale cover of afdekdop aan te schaffen?
Ik zou wel een cover kopen. Lijkt me niet echt best voor je gietijzeren precision top om steeds in de regen te staan

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
En zijn er geen accessoires om dit op te lossen zonder cover? Ik zag dit voor de BGE: https://www.greeneggtotaal.nl/produ...yzr6rPEVtED4s1cWxmplH4vcdAA2HeRAaAjeJEALw_wcB

Vind echter niet hetzelfde voor een Bastard.

inderdaad, BGE was de enige die dit had.

Deze worden tegenwoordig ook niet meer meegeleverd.
Vind ik persoonlijk toch een handig item.
Als ik klaar ben gaat bij mij steevast de daisywheel in de Q en de keramische dop er op.

Vind ik optisch trouwens ook mooier :).
 
Mijn ei staat al jaren in weer en wind buiten. Er zit geen cover overheen. Bij een cover ontstaat condens aan de binnenkant wat moeilijker weggaat dan het vocht van de regen.
wel heb ik eerst een rvs dop gebruikt en nu de nieuwe bge regeldop die gewoon tegen regen kan.
 
Mijn ei staat al jaren in weer en wind buiten. Er zit geen cover overheen. Bij een cover ontstaat condens aan de binnenkant wat moeilijker weggaat dan het vocht van de regen.
wel heb ik eerst een rvs dop gebruikt en nu de nieuwe bge regeldop die gewoon tegen regen kan.
Ik heb echt nooit condens aan de binnenkant

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ik heb een aantal barbecues waar een cover overheen moet omdat anders water in de bbq loopt. Daar komt kondens in door de temperatuurschommelingen de luchtvochtigheid in de bbq steeds wisselt dat slaat dan neer als condens. Die condens komt er sneller dan dat het weggaat. Dit geeft schimmelvorming.
 
Mijn ei staat al jaren in weer en wind buiten. Er zit geen cover overheen. Bij een cover ontstaat condens aan de binnenkant wat moeilijker weggaat dan het vocht van de regen.
wel heb ik eerst een rvs dop gebruikt en nu de nieuwe bge regeldop die gewoon tegen regen kan.

Mijne KJC staat overdekt onder een afdak, maar ik had ook meteen de hoes van KJ gekocht. Deze heeft bovenaan wel verluchting. Als hij afgekoeld is, zet ik de kamado onder helemaal open en zet ik alle gaatjes van de margrietschijf open. Dan de cover erover. Mss omdat hij geen rechtstreekse regen krijgt, maar bij mij totaal geen condensvorming. Mss ook wel omdat ik hem boven en onder open zet en de cover ook verluchting heeft?
 
Mijne KJC staat overdekt onder een afdak, maar ik had ook meteen de hoes van KJ gekocht. Deze heeft bovenaan wel verluchting. Als hij afgekoeld is, zet ik de kamado onder helemaal open en zet ik alle gaatjes van de margrietschijf open. Dan de cover erover. Mss omdat hij geen rechtstreekse regen krijgt, maar bij mij totaal geen condensvorming. Mss ook wel omdat ik hem boven en onder open zet en de cover ook verluchting heeft?
Ik zet het ook boven en onder open. Zijkant van de hoes geeft ook lucht. En als je een bbq een paar x per week gebuikt is de kans op schimmelvorming vrijwel nihil

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ik zet het ook boven en onder open. Zijkant van de hoes geeft ook lucht. En als je een bbq een paar x per week gebuikt is de kans op schimmelvorming vrijwel nihil

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Ik zit ocharme maar aan 1 x per week :(
 
Denk zelfs met 1x per week dat je niet snel schimmel krijgt

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Geen idee. Tot nu toe geen last van, maar ga het eens in de gaten houden. Ik heb nog geen enkele keer de indruk gehad dat er ook maar iets van vocht in het toestel zit.
 
Je kan je kamado in principe gewoon buiten laten staan. Af en toe regen is helemaal niet erg, maar in de herfst/winter is een regenhoes wel aan te raden. Ik doe mijn KJC1 met dit weer altijd onder de hoes als kan en laat hem luchten zodra het weer een paar dagen droog is. Ik heb gehoord dat een bastard nog wel eens kan gaan schimmelen op de side tables, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
 
Mijn ei staat al jaren in weer en wind buiten. Er zit geen cover overheen. Bij een cover ontstaat condens aan de binnenkant wat moeilijker weggaat dan het vocht van de regen.
wel heb ik eerst een rvs dop gebruikt en nu de nieuwe bge regeldop die gewoon tegen regen kan.
Ik denk dat Frits hier bedoeld dat er vocht tussen de buitenkant van kamado en de regenhoes ontstaat.op die manier blijft het geheel langer vochtig dan in de open lucht.

vocht in de kamado zal wel meevallen.
 
Je kan je kamado in principe gewoon buiten laten staan. Af en toe regen is helemaal niet erg, maar in de herfst/winter is een regenhoes wel aan te raden. Ik doe mijn KJC1 met dit weer altijd onder de hoes als kan en laat hem luchten zodra het weer een paar dagen droog is. Ik heb gehoord dat een bastard nog wel eens kan gaan schimmelen op de side tables, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Daarom zijn ze ook afneembaar 😉
 
Je kan je kamado in principe gewoon buiten laten staan. Af en toe regen is helemaal niet erg, maar in de herfst/winter is een regenhoes wel aan te raden. Ik doe mijn KJC1 met dit weer altijd onder de hoes als kan en laat hem luchten zodra het weer een paar dagen droog is. Ik heb gehoord dat een bastard nog wel eens kan gaan schimmelen op de side tables, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Side tables haal ik er sowieso altijd af

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Ik denk dat Frits hier bedoeld dat er vocht tussen de buitenkant van kamado en de regenhoes ontstaat.op die manier blijft het geheel langer vochtig dan in de open lucht.

vocht in de kamado zal wel meevallen.

Ik had voor mijn bge een hoes van bge gekocht, maar die is niet waterdicht kwam ik later achter. Vorig jaar toen ik de Q na een paar weken met regen weer gebruikte, zat er schimmel in het ei.
Met schoonbranden en wat poetsen was ie zo weer schoon, maar de hoes gebruik ik niet meer. Nadeel is wel dat het hout er erg verweerd uit ziet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan