BasBQ
Beef en Steak

Kamado gekocht

 

Chrisje72

Sprokkelaar
Berichten
46
Goedemorgen,
Ik wilde een nieuwe barbecue.
De oude kogelbarbecue deed het nog wel maar viel steeds verder uit elkaar.
Ik had al een paar hele mooie zijn staan maar na het lezen van het boek 'het vuur de baas' werd me duidelijk dat het een kamado moest worden, de 'alleskunner' zoals hij omschreven wordt.
Het is een Boretti geworden, en ik heb er een draaispit en een pizzasteen bij gekocht.
Morgen wordt hij geleverd, helaas niet maandag wat eerst de bedoeling was. Nou ja, het zal toch nog wel een keer droog worden?
Ik heb er geen hoes bijgekocht, dat haalde ik uit het boek dat dat niet per se nodig is ofwel beter is zonder maar nu het heerlijk zo nat is vraag ik me wel af of dat inderdaad de juiste keuze is.
Maar goed, zeer binnenkort hoop ik toch mijn eerste kamado producten te kunnen eten.
Groetjes, Chrisje72
 
Welkom en alvast sterkte met afwachten tot de nieuwe bbq geleverd is.
Veel leerplezier!
 
Welkom en veel plezier met je nieuwe bbq.
 
Hallo Chrisje, een hoes heeft voor- en nadelen. Je bbq blijft schoner met maar is minder gevoelig voor roest en schimmel binnenin zonder. Mij bevalt het erg goed zonder maar ik ben heel gelukkig met een ruim afdak achterin de tuin. Dan kun je goed ventileren.

Heel veel plezier met je Ceramica! Veel plezier en inspiratie hier!
 
Chris, welkom en veel plezier met je kamado.
 
Welkom Chris. Die van mij staat onder een afdak, maar toch heb ik er een hoes bij. Dat is persoonlijk. Hij kan tegen de weersomstandigheden maar ik wil graag dat deze mooi blijft.
 
Heb zelf een bastard xl maar wilde ook een hoes
Omdat het een aardige uitgaven is wilde ik geen risico
 
Bedankt allemaal.
Hij is vanmorgen geleverd, heb hem zelf in anderhalf uur in elkaar gezet. Gelukkig was mijn zoon in de buurt om te helpen tillen, maar voor de rest lukte het helemaal zelf.
Nu staat hij dus klaar... En heb ik koudwatervrees :)
Denk dat dat zo wel over gaat als mijn man thuis komt want die wil vast wel dat hij gelijk aan gaat.
Ben heel benieuwd, in vind het een mooi ding.
Heb de beginners tips gelezen en ook nog maar een extra boek gekocht, hete kolen compleet (= nieuwe uitgave, incl veel recepten) en zie dat ik naast de pizzasteen beter ook een pizzaschep had kunnen kopen gelijk.
Maar goed, we gaan toch niet alles op 1 dag testen dus dat heeft nog tijd.
Een lekbak en een grill lifter heb ik ook niet, is het verstandig om die nog te gaan halen voor ik begin? En in het boek las ik over een skillet, wat beter zou zijn dan een grillplaat, die ik overigens ook niet heb. Heb ik dit echt allemaal nodig of kan ik gewoon beginnen met hamburgertjes op het rooster?
En ik zie ook vaak de deflector ingepakt in aluminiumfolie. Is dat handig?
 
Een skilled of grillplaat hangt af van het gebruik. De deflector inpakken is wel handig ivm het schoonhouden. Een grill lifter heb ik wel maar gebruik ik niet regelmatig. Oppakken doe ik met hittebestendige handschoenen. En een lekpan is wel handig om vet op te vangen.

Succes ermee
 
Gewoon rustig beginnen Chris, komt allemaal goed. Het leukste is om onderweg zelf te ervaren wat je nodig hebt aan accesoires. Ik vind zo'n gridlifter zelf erg fijn werken, maar een ander doet dat met een sterke barbecuetang of met lashandschoenen van Toolstation. Een pizzaschep is fijn en kun je ook van allerlei merken kopen. Ik pak mijn deflector of hitteschild niet in maar zet er graag een rvs dienblad (Hendi bij Sligro) op dan heb je ook meteen een ronde druipschaal die je zou kunnen inpakken met alufolie om vlot te reinigen.
 
Laatst bewerkt:
En mocht je gietijzeren pannen willen ,dan zonder steel ,maar oren.
Scheelt ruimte in de kamado.
 
Welkom bij het genootschap

Genoeg te lezen hè
Hopelijk is het gelukt
 
Dat ding brand de komende weken continu :p
Dat denk ik ook. Vanavond is inderdaad de fik erin gegaan. Maar eerst moest ik nog langs de intratuin voor vuurvaste handschoenen. Dat bericht over toolstation zag ik helaas te laat. Maar deze zijn in ieder geval goed. Gelijk ook maar een(halve maan). Lekbak meegenomen. Daarna eerst nog even goed lezen in 'hete kolen' maar dan toch maar aan de slag.
Met wokkels snel en lekker vuurtje en in no time was er een mooie temperatuur bereikt. Intussen weer verder lezen, moet ik nou wel of niet de deflators gebruiken, wanneer moeten de roosters erin enz. Redelijk snel toch de lekbak (lastig!) en de grillroosters geplaatst en daarna konden de chipolata's er snel op. Degenen boven de lekbak warmden rustig en kregen minder donkere strepen, die zonder lekbak gingen veel sneller maar veroorzaakten ook lichte ontploffinkjes tussen de kolen. Dus toch allemaal maar boven de lekbak geschoven. Daarna de hamburgers erop en toen nam mijn zoon het over, dat wordt nog ruzie denk ik haha. Naar mijn zin deed hij wat te vaak de deksel open, ik zou ze meer rust gunnen. Mogelijk daardoor waren ze ook best wat donker, maar niet echt verband en wel erg lekker ook.
Tenslotte was het tijd voor de spareribs, een voorgemarineerde uit de supermarkt. Die ook maar boven de lekbak laten doen want dat komt natuurlijk helemaal veel vet uit.
Het lukte hem nu ook de deksel langer dicht te houden, steeds 2 minuten, en na een minuut of 15 kwamen er lekker gaar en net niet droog vanaf.
Voor een eerste keer vond ik dit best een goed resultaat en ik ben trots op mezelf (en op hem)
Daarna alle schuiven dicht en na korte tijd zag ik de temperatuur gaan dalen. Toen ik hem na een minuut of 15 open deed was het mooi donker binnen.

Morgen kijken naar een volgende mogelijkheid, wil ook het indirecte gaan ondervinden.
c022fecf98e69902011fd532b4e66c86.jpg
333786a1358af717bb1fbce629bcb05b.jpg
459ef6adcc629e68771052b2d308090c.jpg
c8809efccd2fd3069562acd1c10e857f.jpg
11da8e48ab9c21dbccab5121c7a4caf7.jpg
23f1c317fb267f62e732bb2b74abc40d.jpg
 
Welkom! Lekker bezig hoor.
Kijk voor de hulpmiddelen gewoon ook bij Action en ikea. Scheelt enorm en werkt goed.

Een bbq tang van de action
Ikea heeft zeer betaalbare digitale thermometers voor in je vlees of op je rooster.
Ook zeer betaalbare ovenschalen handig bij de voorbereiding of als lekbak


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Bedankt voor de tips.
Toevallig bij de vorige AH actie al een mooie bbq tangenset gescored.
Weleens bij de action een gaatjesschaal voor op de bbq gekocht (stond op het etiket dat het voor de bbq was). maar dat ding was niet hittebestendig! Daarom heb ik nu wel een net hoe mijn bedenkingen bij action spullen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan