BasBQ
Beef en Steak

Kamado aanschaffen of toch wachten?

Ik zit met een gelijk dilemma. Op mijn W57 GBS is veel te maken. Deze staat droog bij niet gebruik. Verder gebruik ik die niet onder het afdak. (is wit geverfd) maar altijd buiten. (al of niet onder een regenscherm).
Het gemak zie ik vooral in de betere temperatuur regeling en de warmtehuishouding bij long runs. Dat is nl een min bij de Weber.
En by the way. Of je nu in de winter achter een Weber of een Kamado buiten staat.......

Verder sterkte bij het maken van een goede keuze.
 
Gewoon nu kopen.

Je laat me wel schrikken door te zeggen dat hij onder een afdak moet 😉. De mijne staat al twaalf jaar in weer en wind onbedekt buiten. Bastard heeft hele mooie kamado’s
Het is niet zo zeer de kamado die onder een afdak moet maar diegene die er mee bezig is . Als je er het hele jaar er op wil bakken/koken/roken etcetera. is het wel prettig als je dit beschut kan doen toch😉
 
Nee hoor, zoveel rook komt er niet van de kamado af hoor .
Dat ligt er natuurlijk een beetje aan.. Met paar uur roken krijg ik wel aanslag op het dak. Kunst is goede lucht circulatie en zal een dak welke aan een muur/schuur vast zit (en meer als deze schuin op/af loopt) wel sneller afgenomen mogen worden.
Dakje met rockpanel of betonplex panelen maken dat makkelijk.

Zelf heb ik een week of wat geleden een steigerbuis constructie voor een verrijdbare overkapping besteld (moet nog in elkaar maar wacht tot de bouwmarkt weer op mag).. Op die manier kan ik overal in de tuin beschut staan..

Zoiets als de foto maar dan met steigerbuizen frame..
0b1760c0d9ca7d961230e989cf6cee90.jpg


Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, op den duur wel... ik rook koud en warm het hele jaar door en de bomen verliezen blad en er vallen vogelpoepjes uit de lucht, maar ik sta wel lekker droog en beschut als ik mijn biertje uit de schuur heb gepakt. Heerlijk man, 't is der haast alweer tijd voor!
 
Wordt het dak van jullie afdak niet zwart met een BBQ eronder?

Ik gebruik mijn Weber minimaal 2x per week het hele jaar door om onder andere (koud) te roken en lange runs met lekker ruim rookhout..... af en toe even een natte doek over de wit gepoedercoate dakplaten en ze zijn weer netjes ;)
 
Ik heb sinds december een bastard en heb geen moment spijt! Wat een top ding. En ik zie een bastard ook niet als een goedkoop segment. Noskos, jord e.d. kunnen er ook prima mee overweg en die zie ik ook geen troep gebruiken. Ik heb gewoon een hoes en heb tot nu toe nog geen vocht gezien eronder. Ik sta minimaal 3x in de week achter de bbq zonder een afdak. Uiteraard is het soms handig, maar 9 van de 10x ga ik low and slow en sta ik hooguit 10 minuten echt buiten. Ik zou zeggen doen. Mijn bastard large was 999 in de aanbieding. Maat van mij heeft er nu 1 voor 995 gekocht.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Het blijft een lastige keuze.

Één voordeel, de kamado en de overkapping komen uit verschillende potjes, dus ik hoef niet te kiezen. Denk alleen dat de overkapping pas over een paar jaar komt. Maar uit jullie reacties lees ik dat dat geen reden is om de aanschaf uit te stellen.

Zoals ik jullie nu hoor, zal het waarschijnlijk gaan tussen de Masterbuilt en de Bastard. Daarmee zou ik dan een kwalitatief goede kamado hebben en die past dan ook nog binnen mijn budget.
 
Wij van wc-eend......
Ik wil daarom toch de Grillbill onder je aandacht brengen. Mooie kamado. En voldoet aan je budget.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
 
Bedankt voor al jullie reacties. Het blijft een lastige keuze.

Één voordeel, de kamado en de overkapping komen uit verschillende potjes, dus ik hoef niet te kiezen. Denk alleen dat de overkapping pas over een paar jaar komt. Maar uit jullie reacties lees ik dat dat geen reden is om de aanschaf uit te stellen.

Zoals ik jullie nu hoor, zal het waarschijnlijk gaan tussen de Masterbuilt en de Bastard. Daarmee zou ik dan een kwalitatief goede kamado hebben en die past dan ook nog binnen mijn budget.
Succes met de uiteindelijke keuze. Ik denk dat welke van de 2 het ook wordt, je heel blij zult zijn 😉
 
Laurens,

Ik heb net voor de kerst voor hetzelfde dilemma gestaan (los van afdak). Ook een mastertouch 57 en nog een cadac meridian (gas).. ik heb me een aantal dagen ingelezen: ik wilde de urban bastard omdat ik die er vet vind uitzien. Kwam er toch wel achter dat de kwaliteit van basterd simpelweg minder is dan van de joe of bge. Ik ben uiteindelijk voor een joe classic 3 gegaan. Ook meer dan budget/ geld dat ik er voor gereserveerd had. Maar nu weet ik zeker dat het kwaliteit is en ik niet( zoals veel bastard/joe verkopers zeggen) mijn bastard terug zou moeten sturen wegens defect (ratio 1 vs 10 (joe/bastard) volgens meerdere verkopers

Heb er bijna nog elke dag achter gestaan: pulled pork, pizza, entrecote, appelflappen je kunt er alle kanten mee op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Aangezien een kamado 10+ jaar in de tuin blijft staan, zou ik geen genoegen nemen met een compromis. Als je een specifiek merk in je hoofd hebt zitten, zou ik net zo lang doorsparen tot dat je iets hebt staan wat je ook echt heel graag wilt.

Ik heb zelf de Kamado Joe Classic 2 in het zwart gekocht bij www.grillfuerst.de . Dat is een grote duitse bbq keten, met onder andere winkels in regio Dusseldorf. Hij is daar op dit moment nog steeds € 1090,- . (https://www.grillfuerst.de/Kamado-Joe/Keramikgrill/Kamado-Joe-Classic-II-Black.php ) Je hebt dan gewoon de Europese garantie van Kamado Joe.

Ze bezorgen niet in de Nederland, maar binnen 2 uurtjes rijden ben je vanuit veel plekken in Nederland al bij hun winkels. Een kleine moeite, voor een product dat zo lang in de tuin blijft staan.

Ik heb de Grill Guru, Masterbuilt, KJ classic 1, KJ classic 2 en BGE large op een rijtje gezet.

Grill Guru valt al vanwege de beperkte mogelijkheden qua accessoires.
BGE valt af vanwege de prijs.
KJ classic 1 valt ook af omdat de Masterbuilt nagenoeg gelijk is, maar wel goedkoper is.

KJ classic 2 viel in eerste instantie ook af vanwege de prijs, maar na het zien van deze link werd het ineens wel heel interessant. Maar nu zie ik dat deze niet meer leverbaar is... iemand enig idee of deze nog terug komt? Of dat een andere dealer de KJ classic 2 heeft rond de €1100,-?

Anders wordt het de Masterbuilt. Daar ga ik zeker blij mee zijn!
 
Ga je geen spijt van krijgen, gefeliciteerd met je aankoop!

Wanneer ontvang je hem?
 
Ga je geen spijt van krijgen, gefeliciteerd met je aankoop!

Wanneer ontvang je hem?
Heb via Fonq besteld, dus als het goed is morgen al. De accessoires (muv houtskool en looftlighter) heb ik via Grill Care besteld, deze levering duurt iets langer. De hoes en ash basket staan zelfs in backorder.
 
Heb via Fonq besteld, dus als het goed is morgen al. De accessoires (muv houtskool en looftlighter) heb ik via Grill Care besteld, deze levering duurt iets langer. De hoes en ash basket staan zelfs in backorder.
veel plezier met je aankoop! maar dat zal zeker lukken ;-).
 
Daar zal je vast veel plezier aan beleven! Proficiat!
 
Het maagdelijk witte eitje is aangekomen en gemonteerd. Wat een joekel van een ding zeg!

Nog wel een vraagje, als ik hem aansteek met de Looftlighter, laat ik hem dan daarna ook nog 10 minuten met de deksel open staan? Of kan het deksel dan gelijk dicht?

E988AFE0-3A17-479A-B9C4-F88AB873C5A8.jpeg
9E191F74-3434-4F17-90E0-1A6E026B7477.jpeg
C72FC49A-88E3-4F75-967F-F2516EE201A7.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan