BasBQ
Beef en Steak

Kamado aanschaffen of toch wachten?

 
 
 
 

Laurens

Pitmaster
Berichten
899
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje in dubio. Ik overweeg de aanschaf van een kamado, maar ik weet niet of ik er goed aan doe om die nu te kopen. Ik heb de zoekfunctie ook al gebruikt, maar ik kan niet helemaal het antwoord vinden op mijn vraag.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Weber Master Touch 57 GBS en die bevalt goed (en blijft ook sowieso). Daarnaast heb ik nog een eenvoudige bullet smoker, waar ik niet helemaal tevreden over ben ivm slechte regeling van de luchtstroom.

Ik zou graag een kamado willen aanschaffen omdat dit toch meer stabiliteit geeft in de temperatuur, zuiniger is in gebruik en het ziet er gewoon super stoer uit.

Er zijn alleen 2 redenen waarom ik twijfel of dit het juiste moment is om een kamado aan te schaffen.

1. Ik heb geen overkapping of overdekt stuk waar de kamado zou kunnen staan. Ik zou dus met een hoes moeten werken. Ik heb het idee dat dit toch wel behoorlijk invloed heeft op de levensduur, maar misschien zit ik mis? Je zou zeggen dat het makkelijk vochtig wordt onder een hoes en dat je dan ook snel schimmelvorming kan krijgen.

2. Mijn budget is niet enorm. Ik heb nu een budget van ongeveer €1.000,-. Dan kom je dus uit bij de wat goedkopere merken (Bastard, Grill Guru, Auplex).

Wat is jullie advies, binnenkort een kamado aanschaffen (en welke dan?) of toch wachten tot er ooit een overkapping komt en/of het budget wat ruimer is?
Voor op aanschaf over te gaan, zal ik sowieso ook nog naar de winkel gaan om de verschillen zelf te ervaren.

Ik ben benieuwd naar jullie mening, ideeën en advies 😃
 
Tja , dat is de keuze die alleen zelf kan maken natuurlijk.
Maar voor €1000 valt wellicht de Masterbuilt wel in je straatje , niet vergelijkbaar met de goedkopere die je zelf aangaf maar is een zwarte kamado Joe classic eigenlijk .
Daar is genoeg info over te vinden hier .
Enne... een overkapping is wel fijn om alles onder op te bergen😏
 
Ha Laurens, mijn kamado is mijn dierbaarste aanschaf denk ik. Ik kook er wekelijks een paar keer op en zou nooit meer zonder willen. Ik ben in het zeer gelukkige bezit van een overkapping bij mijn schuur en daar staat hij nu onder naast mijn Webers, daar ben ik heel gelukkig mee. Maar toen ik de BGE net had gekocht (en jaren daarvoor al mijn Webers) stonden die allemaal gewoon in de buitenlucht in weer en wind. Ik had mijn BGE onder een groen zeil (hoes) tegen de vogelpoep en vallende bladeren enzo, maar ik vond het wat gedoe en inderdaad het vocht dat eronder bleef hangen vond ik een groter bezwaar dan gewoon lekker in weer en wind open en bloot.

Dus dan zou ik zeggen, wacht niet te lang en geniet ervan zodra en zolang het kan!

Maar de ene kamado is de andere niet. De goedkopere Auplex-varianten gedragen zich anders bij het koken, ze slaan veel warmte op in het goedkopere keramiek en reflecteren dat minder met de dome. Ik ken veel barbecuers die daar helemaal geen moeite mee hebben en de kamado zien als een Weber van steen. Dan kun je dat prima doen. Maar als je dat zelf (op voorhand) al ervaart als een concessie - en zo lees ik jouw berichtje tussen de regels een beetje - dan kun je beter doorsparen voor iets waar je gelukkiger van wordt. Ik sta een paar keer per week heel gelukkig te wezen bij mijn groene ei en zou echt niet anders willen. Maar mijn large was met wat aanpassingen zoals een carrier, grotere rubberen wielen, zijtafels en extra roosters het dubbele van jouw huidige budget. Ik kook er nu al ruim 6 jaar op met heel veel plezier dus die kosten uitgesmeert over die jaren - en die nog voor ons - dan is het voor mij elke cent waard.

Die groene van mij kun je net zo goed lezen als een rode of een zwarte en zelfs een zwarte ovale, dat is puur je eigen smaak. Ik zie ze hier ook in allerlei kleuren voorbij komen, met RVS schoorsteentjes of ingebouwd in een groot luxe houten meubel, alles kan. Als je er zelf maar blij mee bent!

Ik wens je veel wijsheid en kook-geluk toe Laurens!
 
Dank jullie wel alvast voor de snelle reacties!

Dat is inderdaad een beetje het dilemma waar ik mee zit. Ik zou er graag zo snel mogelijk plezier van willen hebben, maar ik wil over een paar jaar ook geen spijt hebben van een overhaaste beslissing.

Ik hoef ook geen Audi of Mercedes te rijden, maar ik wil wel gewoon een goede auto. Zo ook met de kamado.

Auplex zou het waarschijnlijk toch al niet worden, maar ik ben benieuwd of ik gelukkig ga worden met een grill guru, bastard of masterbuilt (of iets anders).
 
Ik zelf snap echt niet waarom mensen meer zouden willen dan vb een Masterbuilt in mijn geval. Ja uiteraard als je de luxe hebt om een helemaal vrij budget te hebben dan kun je duurder en completer en meer luxe permitteren, maar in basis is een Kamado een Kamado en kun je er hetzelfde mee.

Mij persoonlijk ging het om de service en de mogelijkheden tot accessoires en garantie.

De Masterbuilt is een KJ 1 classic in het zwart, met dezelfde service/garantie etc ( die volgens mij vanaf dit jaar NIET meer gemaakt gaat worden, vanwege hun succes en daarmee hun eigen KJ1 in de weg zitten. Althans dat is mij door een dealer verteld).

Uiteindelijk kun je met een Groene/Rode of Zwarte PRECIES hetzelfde. Alleen de een betaald graag 1000 meer voor het gemak van een lichtgewicht scharnier of toch de mogelijkheid voor 3 niveaus met de Divide & Conquer of een mooi Mat zwarte finish of perfect afgewerkte accessoires, maar dat is uiteindelijk allemaal smaak. Ieder voor zich natuurlijk.

Indien de garantie en service goed is (ik zou dus niet gaan voor een auplex en weet niet hoe het zit met de guru's) EN hij voelt goed (voor mij moest dat robuust en zwaar/stevig zijn), dan zou ik me niet druk maken om de naam. Of je moet er mee willen 'showen' zeg maar..
(Man in de winkel toen ik kwam kijken wilde een Kamado om beetje te grillen en de vrouw die mee was wilde alleen een groene, die pastte beter in de tuin!! Maargoed, die reden ook een flink grotere auto dan die van mij)

Hier komt familie ook over de vloer en zegt ook meestal; " gaaf man, die zwarte big green egg!!". Als ik ze dan moet gaan uitleggen dat het eigenlijk een Kamado Joe classis is, maar anders in de markt gezet door het moederbedrijf etcetera..

Lang verhaal kort, tenzij je lichter wilt tillen of andere extra luxe nodig hebt, gewoon gaan voor een zwarte/groen/rode/paarse of roze binnen je budget met de juiste Garantie/service etc.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Het blijft een luxe probleem, maar ik wens je veel succes in je tocht naar een kamado.
Ook hier gaat dat ooit gebeuren, maar voorlopig nog erg happy met de webers, inclusief de accessoires die er in de loop van de tijd erbij gekocht zijn.
 
Hoi Laurens,

kijkend naar jouw budget zal mijn advies zijn om te kijken naar de masterbuilt. Ik heb de mijne nu een half jaar en hij bevalt super goed. Op het genootschap staan meerdere reviews Over de masterbuilt.
Succes met je keuzen!
 
Of je moet er mee willen 'showen' zeg maar..
(Man in de winkel toen ik kwam kijken wilde een Kamado om beetje te grillen en de vrouw die mee was wilde alleen een groene, die paste beter in de tuin!!
Maar goed, die reden ook een flink grotere auto dan die van mij)

Tuurlijk, dat hou je altijd... we deden eens een catering (vroeger, toen het leven nog ècht leuk was) en kookte daar onder meer met een Big Green Egg - het is een mooie eyecatcher zo'n kamado en er is altijd live-actie - toen we twee mannen tegen elkaar hoorde pochen hoe geweldig die spareribs waren die van de BGE kwamen en dat ze daardoor echt lekkerder en sappiger waren. Die kwamen dus mooi van de WSM-57 die daar lekker productie stond te draaien wat verder achterin de tent!
 
Ik denk ook niet dat je het verschil proeft, alleen het is wel makkelijker maar dat is mijn mening.
Dit merk ik vooral bij het reverse searen
 
20 strengen ribben gaar je veel makkelijker in een WSM hoor! :cool:
 
Zie ook het draadje hier: https://www.bbqgenootschap.nl/threads/kamado-joe-classic-iii-vs-bge-large.26228

Denk dat een ei onder een (goede) hoes geen probleem is, zo staat mijn Genesis Weber ook in weer en wind onder een hoes.. Mijn BGE mag wel onder de overkapping maar dat is omdat ik die vaker gebruik en dat ook tijdens regenachtig weer doe (en sta dan liever zelf droog :))

Voor 1000 euro kan je alle merken kopen maar zal je qua grote wat concessies moeten doen.
De Bastard Large past volgens mij nog net en is erg mooi (net als KJ, BGE en Primo) maar als je het mij vraagt zou ik doorsparen en de versie kopen die je de komende 10+ jaar wil gebruiken.

Succes met je (leuke) keuze ;-)



Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Al toe aan een beetje tegengas? ;)

Ik zou het zelf anders doen; er is niets wat je niet kan maken met je huidige Weber Master Touch 57 GBS..... natuurlijk gaan sommige dingen makkelijker op een Kamado en zijn het mooie stoere apparaten maar met wat meer bijregelen en zonder de looks kan alles op je huidige Weber. Ik zou eerst investeren in een lekker afdak zodat je het hele jaar door kunt hobbyen en intussen opzoek naar de Kamado van je dromen.

Voorlopig sta ik zelf al lange tijd onder m'n afdak het hele jaar door met heel veel plezier, onder andere, lange low&slow runs te doen met m'n WMT 57 GBS en kijk ik alleen nog maar, met net zoveel plezier, (dat wel) naar al die mooie Kamado's :giggle:

Succes met je afwegingen ;)(y)
 
Hier ook een tevreden Masterbuilt gebruiker (en ook tevreden over de GG compact).
Ik hoorde laatst ook dat de MB eruit gaat, dus misschien toch goed om dat te overwegen en van je restbudget een afdakje te maken en als er dan nog wat over is het divide & conquer systeem van KJ te halen.
Dan ben je wel een baas hoor!
 
Al toe aan een beetje tegengas? ;)

Ik zou het zelf anders doen; er is niets wat je niet kan maken met je huidige Weber Master Touch 57 GBS..... natuurlijk gaan sommige dingen makkelijker op een Kamado en zijn het mooie stoere apparaten maar met wat meer bijregelen en zonder de looks kan alles op je huidige Weber. Ik zou eerst investeren in een lekker afdak zodat je het hele jaar door kunt hobbyen en intussen opzoek naar de Kamado van je dromen.

Voorlopig sta ik zelf al lange tijd onder m'n afdak het hele jaar door met heel veel plezier, onder andere, lange low&slow runs te doen met m'n WMT 57 GBS en kijk ik alleen nog maar, met net zoveel plezier, (dat wel) naar al die mooie Kamado's :giggle:

Succes met je afwegingen ;)(y)
Dat is precies wat ik gedaan heb , weber gekocht , kwam toen een afdak tekort dus een overkapping gemaakt met de weber ingebouwd in een meubel (staat hier op het forum). Toen toch maar een kamado gekocht . Prima volgorde voor mij 😇
 
Naast mijn Weber 57 heb ik in 2017 een Grill Guru Elite aangeschaft, een supercompleet van cordieriet keramiek uitgevoerd ei. Roestvrijstalen top, en mooi glad uitgevoerd.
Ik zou zeggen, check online naar de specificaties.

Geen moment spijt van gehad. Een hoes is niet nodig als je blijft bbq-en, een overkapping is wel handig om zelf niet nat te worden.
 
Aangezien een kamado 10+ jaar in de tuin blijft staan, zou ik geen genoegen nemen met een compromis. Als je een specifiek merk in je hoofd hebt zitten, zou ik net zo lang doorsparen tot dat je iets hebt staan wat je ook echt heel graag wilt.

Ik heb zelf de Kamado Joe Classic 2 in het zwart gekocht bij www.grillfuerst.de . Dat is een grote duitse bbq keten, met onder andere winkels in regio Dusseldorf. Hij is daar op dit moment nog steeds € 1090,- . (https://www.grillfuerst.de/Kamado-Joe/Keramikgrill/Kamado-Joe-Classic-II-Black.php ) Je hebt dan gewoon de Europese garantie van Kamado Joe.

Ze bezorgen niet in de Nederland, maar binnen 2 uurtjes rijden ben je vanuit veel plekken in Nederland al bij hun winkels. Een kleine moeite, voor een product dat zo lang in de tuin blijft staan.
 
Ik zit ook meer op de lijn van EasywoodsQ. Die Weber 57 GBS is prima. Kun je heel veel, zo niet alles mee. Liever droog en beschut achter die Weber, dan in wind en regen achter een kamado. En je hebt daarna tijd om te sparen voor de kamado die je echt wil.
 
Eind november heb ik voor dezelfde keuze gestaan. Heb hier in mijn stadstuintje geen echte ruimte voor een overkapping, maar wilde toch een kamado. Lang gekeken naar de Masterbuilt voor €700,-. Uiteindelijk toch besloten om voor de KJC1 te gaan, deze was €850 met black Friday maar is regulier vaak wel voor rond de 900-950 te krijgen.

Hij staat hier buiten met een hoes. Deze haal ik er op dagen dat het niet gaat regenen af, maar anders zit hij er gewoon op. Dat werkt tot nu toe voor mij prima! Geen last van schimmel o.i.d. De kamado staat hier wel ieder weekend aan.

Kijk vooral naar de garantie. Bij de grote merken heb je 20 jaar garantie op het keramiek, en 5 jaar op het ijzer. Die 5 jaar op het ijzer is zeker fijn als hij buiten staat zonder overkapping. Het lijkt me dat als hij na 5 jaar niet doorgeroest is, het wel snor zit.

Succes met de keuze!
 
Gewoon nu kopen.

Je laat me wel schrikken door te zeggen dat hij onder een afdak moet 😉. De mijne staat al twaalf jaar in weer en wind onbedekt buiten. Bastard heeft hele mooie kamado’s
 
Terug
Bovenaan Onderaan