BasBQ
Beef en Steak

Juicy Gerookte Kipfilet

Mooi resultaat, ziet er lekker uit.
Moeten ze opgehangen worden of kan het ook door ze gewoon op het rooster te leggen?
 
Dudez zei:
Mooi resultaat, ziet er lekker uit.
Moeten ze opgehangen worden of kan het ook door ze gewoon op het rooster te leggen?

Je kan ze ook gewoon neerleggen, maar als je ze ophangt heeft de rook meer vrijheid om overal te komen.
 
Heerlijk, gelijk weer inspiratie voor de volgend sesie. Dank je Ewald.
 
Bedankt voor de post, zeer interessant om te lezen dat ze vanaf 65 al gaar zijn. Soms lees je dat ze 77 graden moeten halen ....  :-?

Ik heb deze gerookte kip nu bijna 10 keer gemaakt. De eerste keer gestopt met 75 en gaandeweg steeds iets lager. Laatste keer was 69 graden (circa anderhalfuur op 107 graden dome-temp op de WSM). Dat was alweer zoveel sappiger dan 71.

Denk wel dat het een verschil zal geven. Vorige keer duurde het 30 minuten om van 66 naar 69 te komen. Ik weet niet of ik het gelijk al durf met 65 graden, wellicht dat ik dan 1 afhaal en probeer, en daarna beslist voor de rest.

Uiteraard ook nog bedankt aan Noskos voor het geweldige recept.

 
Het gaat ook over de tijd op een bepaalde temperatuur. Als je hot & fast werkt dan zul je een hogere temperatuur moeten aanhouden om het veilig te maken dan bij low & slow omdat alles dan langdurig op een bepaalde temperatuur zit.
 
Wat Noskos zegt, Michel lees het verhaal op amazing ribs (link hieronder), dan wordt het allemaal nog duidelijker

https://amazingribs.com/more-technique-and-science/more-cooking-science/what-you-need-know-about-safe-serving-temperatures
 
Staat een hele berg wijsheid op die site. :-?
Ook over de B.C.C. b.v.  ;)
 
Ik wilde ook eens kip gaan roken op mijn actioon ei en kwam zo ook hier uit. Krijg er al trek van, lekker beeldverslag!
Om de oppervlakte goed te gebruiken wilde ik ook vleeshaakjes gebruiken zoals hier op de foto's. Weet iemand waar die vandaan komen? Moet ik daarvoor naar een speciaalzaak?
 
VleesFeest zei:
Ik wilde ook eens kip gaan roken op mijn actioon ei en kwam zo ook hier uit. Krijg er al trek van, lekker beeldverslag!
Om de oppervlakte goed te gebruiken wilde ik ook vleeshaakjes gebruiken zoals hier op de foto's. Weet iemand waar die vandaan komen? Moet ik daarvoor naar een speciaalzaak?

Ik heb ze volgens mij ook al eens bij de Dille & Kamille zien liggen :)
 
VleesFeest zei:
Ik wilde ook eens kip gaan roken op mijn actioon ei en kwam zo ook hier uit. Krijg er al trek van, lekker beeldverslag!
Om de oppervlakte goed te gebruiken wilde ik ook vleeshaakjes gebruiken zoals hier op de foto's. Weet iemand waar die vandaan komen? Moet ik daarvoor naar een speciaalzaak?

Ik heb ze bij de Hanos gekocht.
 
Hmmmm geen pasje van Hanos hier... Het is nog niet makkelijk gevonden, Intratuin, Welkoop, Action gehad. Binnenkort dan toch het stadscentrum maar in.
 
Hier liggen ze gewoon in de plaatselijke bazar alias doe het zelf.
 
 
 

Jupilerman

Kooltjesharker
Berichten
123
super!!! deze ga ik morgen maken! kan al niet wachten! super bedankt voor je tips!
 
Gerookte kipfilet: altijd lekker.

Ik hou me ook aan jouw temp schema, alleen nooit gedacht om eerder te gaan meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan