BasBQ
Beef en Steak

Jord's Cherry Cola ribs

 

Marcozld

Stoker
Berichten
414
Vorige week had ik een bijna 4,5 uur durend spektakel (al zeg ik 't zelf) gepland op de bbq. Ik wilde nu eens een keer een langere run doen met ribbetjes. Ik vond al snel een leuk recept in Smokey Goodness boeken.

Recept ook op: https://bbqstreet.nl/recept/cherry-cola-ribs/
Ribbetjes gehaald bij: https://vleesboerderijboot.nl/

Toch even stil staan bij Vleesboerderij Boot... dat was voor mij een eerste bezoek maar absoluut niet de laatste. Wat machtig om daar rond te mogen kijken. Ze hebben echt alles voor de vleesliefhebber maar ik kon op dat moment ook een lekker stukje kaas, een flesje olijfolie én chocolade van Zeeuwse bodem niet laten liggen :).

De ribben waren echt dik bevleesd en na de ribben te hebben ontdaan van het vliesje even goed alles in de rub gezet. Eénmaal op de bbq de temperatuur zo dicht mogelijk tegen de 110 graden aan proberen te krijgen. Helaas kreeg ik het niet lager dan 130 op de koepel. Ieder half uur met een spray alles goed nat gemaakt om na twee uur in het rekje nog eens twee uur de ribben in folie te laten garen. Het laatste stukje direct op het rooster maakte het feestje af. Ze lijken donker maar waren voor dat ze nog even op de grill gingen goudgeel. Belangrijker nog... er was geen tijd om foto's te maken toen ze op tafel kwamen te liggen, ze waren zo op en dus voor herhaling vatbaar.

P.s. Dit was ook de eerste keer met briketten van Ecobrasa. Die hebben mij in positieve zin enorm verrast. Bijvullen was maar één keer nodig en dat waren zo maar een 4tal extra briketten.

IMG_3198.JPG


IMG_3197.JPG


IMG_3202.JPG


IMG_3204.JPG


IMG_3210.JPG


IMG_3211.JPG


IMG_3212.JPG


IMG_3216.JPG
 
Laatst bewerkt:
Lekker dagje gehad zo
Als je ieder half uur de Q opent om te sprayen krijg je extra zuurstof en loopt de temp op
 
Mag ik vragen waarom de ribs in een standaard daar er genoeg plek is om ze neer te leggen ? Heb even opgezocht vleesboerderij boot is 30 minuten rijden vanaf hier. Daar gaan we zeker eens langs bedankt !
 
Mag ik vragen waarom de ribs in een standaard daar er genoeg plek is om ze neer te leggen ? Heb even opgezocht vleesboerderij boot is 30 minuten rijden vanaf hier. Daar gaan we zeker eens langs bedankt !
Volgens het recept is het beter om te grillen met het bot naar beneden, vandaar het rekje. Mocht iemand daar een goede verklaring voor hebben dan hoor ik 't graag. Ik zie ook dat vaak een ikea-rekje wordt gebruikt om ribbetjes te grillen.
P.s. Voor mij was het ook 30 minuten rijden :)
 
zie ook dat vaak een ikea-rekje wordt gebruikt om ribbetjes te grillen.
Dat is de door IKEA all purpose barbecuerek. Ook wel genaamd: grillställ. 😉. Schijnt dat er ook deksels van pannen tussen passen.

zal gesmaakt hebben die ribbels.
 
Nice. Ziet er prima uit
 
Mooie ribbels, bij Boot hebben ze vaak mooie stukken vlees liggen. Als zelfde eiland bewoner stap ik er met enige regelmaat binnen voor een stukkie vlees. Lekker man!
 
Volgens het recept is het beter om te grillen met het bot naar beneden, vandaar het rekje. Mocht iemand daar een goede verklaring voor hebben dan hoor ik 't graag. Ik zie ook dat vaak een ikea-rekje wordt gebruikt om ribbetjes te grillen.
P.s. Voor mij was het ook 30 minuten rijden :)
Bot naar beneden betekent bij spareribs in mijn interpretatie dat je de holle kant, daar waar je de botjes kunt volgen en de vliezen verwijdert, naar beneden legt. Plat op het rooster dus. Ik doe hier vaak 4 hele strengen op de 57cm weber en dan gebruik ik (dus) ook een rekje. Ik doe dan een indirecte opstelling op basis van een Slow 'n Sear clone en dan hou ik die zijde richting de warmtebron. Volgens mij allemaal wél redelijk in de marge, want het komt hoe dan ook meestal helemaal goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan