Beef en Steak

Joko's satay (ajam)

Ik sluit me helemaal aan bij wat Roy zegt! Meer dan een goede poging @Sticky Fingers !
Ik heb editie uit 1981 van Beb, ze zeggen dat het m'n geboortejaar is., maar klopt volgens mij niet 😅

In zo'n toko kun je mij ook rustig een dagdeel rond laten lopen, heerlijk!

Laatst bewerkt:
7831e9b77fdec606177486817966e435.jpg

ed9851dab0b20bd6fe501fccb5981afe.jpg

850d8bb6fac01b7275abd9078f3bfba0.jpg

4eded8d2cbaf7b3803200798f7ff2199.jpg

Afgelopen vrijdag hadden we op het werk een satébattle. Donderdag de kip al gemarineerd en vrijdag met drie collega’s ieder een eigen recept gemaakt. Uiteindelijk eindigde mijn recept gelijk met dat van een collega.

’s Avonds thuis nog een ronde op mijn eigen BBQ gemaakt, ook dat was top!

Ik liep alleen tegen twee dingen aan. Ik gebruikte dunne, lange satéstokjes, maar bij een bbq temperatuur van zo’n 250-300 verbrandden die behoorlijk snel. Ik had ze vooraf al geweekt en indirect gelegd, maar dat hielp helaas niet genoeg. Hebben jullie hier nog tips voor?

Daarnaast bleven de satés flink aan het rooster plakken. Helaas heb ik geen satérooster. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

De satetjes zien er niet verkeerd uit 👍
Die stokjes dat blijft een dingetje, is het voor thuis dan gebruik ik meestal platte metalen spiesjes.
Het voordeel is dat je vlees niet draait op het stokje en dat ze niet verbranden, het nadeel is dat je je klauwen verbrand als je er niet op let dat ze gloeiend heet zijn.
Je zou het rooster kunnen invetten dan is de kans op plakken een stuk kleiner.
Ook zijn er van die wegwerp draadroostertjes in de handel met zo een soort rooster als de sategrill
Bijvoorbeeld

Uiteraard moet je ze dan bij alie temu of weet ik waar kopen. Bij bol zijn ze veeeeeel te duur

Laatst bewerkt:
7831e9b77fdec606177486817966e435.jpg

ed9851dab0b20bd6fe501fccb5981afe.jpg

850d8bb6fac01b7275abd9078f3bfba0.jpg

4eded8d2cbaf7b3803200798f7ff2199.jpg

Afgelopen vrijdag hadden we op het werk een satébattle. Donderdag de kip al gemarineerd en vrijdag met drie collega’s ieder een eigen recept gemaakt. Uiteindelijk eindigde mijn recept gelijk met dat van een collega.

’s Avonds thuis nog een ronde op mijn eigen BBQ gemaakt, ook dat was top!

Ik liep alleen tegen twee dingen aan. Ik gebruikte dunne, lange satéstokjes, maar bij een bbq temperatuur van zo’n 250-300 verbrandden die behoorlijk snel. Ik had ze vooraf al geweekt en indirect gelegd, maar dat hielp helaas niet genoeg. Hebben jullie hier nog tips voor?

Daarnaast bleven de satés flink aan het rooster plakken. Helaas heb ik geen satérooster. Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Ik gebruik deze, zijn wat dikker en niet te lang want op een goede satay zit niet zoveel vleesj 🥰

Zorg ervoor dat de punt van het stokje bedekt blijft met vlees en leg een strook alu folie op het rooster onder de kale stokjes, zodat alleen het vlees van de sate direct op het rooster ligt.
Zo zijn beide kanten van het stokje beschermd tegen verbranden
Tegen plakken van het vlees aan het rooster gaar ik sate altijd eerst indirect en grill daarna direct af. Of Je koopt een sategrill ;)

Zien er top uit! Een sate battle, wat een leuk idee!

Wat Ewald ook zegt, bedek de puntjes met vlees. Zelf heb ik de stokjes buiten de barbecue (dus niet boven het vuur), maar een strook alu folie werkt prima.
Je kunt je rooster even insmeren met olijfolie, net voordat je de sate erop gooit. Dan draaien ze gemakkelijker.

Maar de beste tip geeft Ewald: Je koopt een sate-grill hahaha (echt waar).

Terug
Bovenaan Onderaan