BasBQ
Beef en Steak

Jamaican jerk chicken.

 
 

Erik B71

Kooltjesharker
Berichten
244
Met Vaderdag kreeg ik het boek Brand new BBQ van Jord Althuizen. Vandaag de Jamaican jerk chicken uit het boek bereid. Een dag eerder begonnen met de marinade. 3 lente-uitjes in ringen gesneden, 2 habanero pepers zonder zaadjes ( originele scotch bonnet pepers kon ik niet zo snel vinden )en 4 knoflooktenen fijngehakt. Dit in een pan gefruit tot het licht gebruind en zacht was. Toen de kruiden 1,5 tl gemalen piment, 0,5 tl nootmuskaat, kaneel en zwarte peper, 1 tl gedroogde tijm en zout en 2 laurierblaadjes verkruimeld toegevoegd. Daarna het sap van 3 limoenen en 100 ml soyasaus. Dit een paar minuten laten trekken En daarna in een blender/ keukenmachine. Dit af laten koelen en in een ziplock bij de 4 kippenbouten een nachtje in de koelkast.
Volgende dag de bbq op 150/160 graden, appelchunck in de kolen en indirect 45 min de kip grillen. Na 45 minuten ff direct om het huidje lekker krokant te krijgen.
Heerlijk mals kippetje waarna een paar seconden het pitje aardig doorkomt. Niet te maar wel aanwezig. Mijn kinderen en ik vonden het heerlijk. Mijn vrouw vond de kip te pittig. Maar die kan er helemaal niet tegen. (ze at hem wel helemaal op, zonder velletje weliswaar) . Dit lekker bij de rijst met zoete ananas. Heerlijk!!!

IMG_7747.jpeg


FullSizeRender.jpeg


IMG_7749.jpeg


IMG_7750.jpeg


IMG_7751.jpeg


IMG_7753.jpeg


IMG_7752.jpeg
 
Dat ziet er heerlijk uit!

Mooie foto’s om van het resultaat ook.

Waarom heb je die laurierblaadjes op de bbq liggen?
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er heerlijk uit!

Mooier foto’s om van het resultaat ook.

Waarom heb je die laurierblaadjes op de bbq liggen?
Ik hoorde van het kanaal van Ralph de Kok dat jerk chicken eigenlijk op pimenthout gerookt moest worden maar dat hebben ze hier niet. Iets wat er in de buurt moest komen was laurier met kaneelstokjes. Kaneelstokjes had ik niet dus laurier met kaneelpoeder geprobeerd. Rook wel lekker. Kan niet zeggen of ik het ook proefde vanwege de marinade en het appelrookhout.
 
Ik hoorde van het kanaal van Ralph de Kok dat jerk chicken eigenlijk op pimenthout gerookt moest worden maar dat hebben ze hier niet. Iets wat er in de buurt moest komen was laurier met kaneelstokjes. Kaneelstokjes had ik niet dus laurier met kaneelpoeder geprobeerd. Rook wel lekker. Kan niet zeggen of ik het ook proefde vanwege de marinade en het appelrookhout.
Dat is apart. Misschien nog een keer testen 😉 Kip ziet er heerlijk uit.
 
Anders moet je als pepers eens sugar rush proberen is.
Een habanero is +- 100 tot 350k op de scoville schaal
Een sugar rush is 30 tot 50k op de scoville schaal

Dit is ook licht zoet, maar waar je die kan kopen ... no clue, tenzij via zelfkweek ofzo. En kan je gerust eentje meer ofzo gebruiken
 
Zalig man, lekker jerken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan