BasBQ
Beef en Steak

Jaarboek van een beginner

 
 

Dennisvs

Kooltjesharker
Berichten
119
Ik vind dit forum echt fantastisch en haal enorm veel plezier en inspiratie uit jullie berichten. Ik heb vorig jaar voor mijn 25e verjaardag mijn eerste barbecue gekregen. Komend weekend gaat de barbecue weer aan, want dan ben ik weer jarig en dus wordt mijn barbecue ook 1 jaar! Omdat ik inmiddels wat fijne gerechtjes gemaakt heb, leek het mij leuk om wat ervaringen en lessons learned met jullie te delen.

Spullenboel
Ik ben in het bezit van een Weber Master Touch Premium, en ik vind het echt een ontzettend fijne barbecue. Verder is mijn IKEA kerntemperatuurmeter mijn rots in de branding en ook de Weber Pizzasteen (die is best duur, maar past wel precies op de plaat) heeft inmiddels de nodige barbecuesessies meegemaakt. Qua brandstof maak ik gebruik van... jawel, de Weber houtskoolbriketten, maar ook de de normale houtskool en kokosbriketten van Welkoop worden hier in grote getalen opgestookt. Overigens ben ik nog niet helemaal overtuigd van deze laatste twee. De temperatuur wordt echt goed heet als je ze een tijdje laat staan in de kolenstarter (ik gebruik die van Action) maar ik vindt ze wel vrij snel weer afkoelen. De kolenring en diffuser plate heb ik nog niet gebruikt, maar blijf dit forum afspeuren naar goede manieren om deze nog in te zetten. Echt low en slow sessies heb ik nog niet aangedurfd, maar deze zomer wil ik met behulp van de video's van Noskos BBQ toch eens een poging wagen.

Burgers
Ik ben begonnen met wat eenvoudige, klassieke, barbecuegerechten. Sateetjes, burgertjes, etc. Inmiddels zijn die laatste één van die favorieten hier thuis. Verse burgers heb ik inmiddels in allerlei soorten en maten gemaakt, maar inmiddels ben ik er wel achter dat hoe simpeler het recept is, hoe lekkerder hij vaak smaakt. Ik maak ze het liefst met Mexicaanse kruiden, dus lekker veel gemalen komijnzaad, pepertjes en gerookte paprikapoeder. Gehakt haal ik bij de slager en ik maak ze het liefst 's morgens alvast klaar, zodat ze mooi compact zijn voordat ze de grill op gaan. De Sear Grate is dan echt een uitkomst die het helemaal afmaakt. Voor degenen die de liefde voor hamburgerbroodjes met mij delen: Deze broodjes zijn echt ontzettend goed helemaal zelf te maken en maken dit feestje helemaal af. De weber stook ik het liefst lekker hoog op (250) zodat de sear grate loeiheet is. Dan schuif ik de bakjes iets naar de zijkant en leg ik meteen de burgers op de grate. 10 minuutjes hebben ze altijd voor mij wel nodig (ruim 150 gram gehakt per burger) en dan kan ik ondertussen mooi een bakje van aluminiumfolie vouwen voor een minuutje cheddarkaas smelten. Heerlijk.

Picanha
Op diverse forums lees ik over wat een doodzonde het is om picanha te kruiden. En als dat echt zo is, ga ik naar de hell. Picanha is van zichzelf echt al heerlijk, maar als je de korst krokant en kruidig maakt, werkt het echt als 1+1=3. Ik hou van paprikapoeder (liefst gerookt) en meng deze met bruine suiker, zout, chillivlokken (kan hij echt heel goed hebben!) en natuurlijk lekker veel peper. Ik hou qua tijden het recept van BBQ helden aan en vind hem op 55 graden verreweg het lekkerst. Dan is hij nog mooi mals aan de binnenkant, terwijl de buitenkant een beetje krokant is. Ik snij hem graag zou dun mogelijk (op de foto zijn ze voor het mooie nog te dik), zodat het vlees zo op je mond smelt. En ik vind het echt fijn vlees voor met grote groepen. Het is relatief eenvoudig evenredig gaar te krijgen en iedereen vindt het lekker!

Bavette
Mijn eerste bavette heb ik eigenlijk gewoon verpest. ik maakte hem volgens het receptenboek van Weber (daar is hij weer) met Parmezaanse kaas en rucola. Alleen was ik niet zo scherp en haalde ik hem mooi bruin van de barbecue af op kerntemperatuur van 47 graden. En dat is eigenlijk gewoon zonde. Vastbesloten om deze net zo lekker te krijgen als ik hem bij Porter House gegeten had zijn we inmiddels 6 bavettes verder. De eerste conclusie is dat de kwaliteit van het vlees bij bavette echt heel erg uitmaakt. Het verschil tussen de ene slager en de andere "slager" is echt enorm. En verder heb ik geleerd dat bavette best wel wat kan hebben. Ik haal hem er niet meer vanaf tot hij zeker 52+ graden is en koop alleen nog maar goede stukken vlees. En dat proef je!

Vis
Het voordeel van vis, vind ik, is dat het eenvoudig te combineren is tot een volwaardige maaltijd. Zalmmoten maak ik het liefst op een cedarhouten plankje, omdat hij anders toch wel snel vast plakt aan mijn grill. Ik krijg het simpelweg niet vol elkaar. Voordeel van het plankje is dat de smaak natuurlijk ook in de vis trekt en dat is alleen maar bonus. Garnalen maak ik ook graag, liefst op een spiesje zodat ze mooi evenredig kleuren. Dit weekend maakte een vriend van mij een zelfgemaakte curry met pinda, rijst en heel veel kruiden (vissaus als geheime ingredient). De reeds gepelde garnalen hadden de hele dag gemarineerd in o.a.Thaise basilicum, peper, zout en wederom wat vissaus. De ingrediënten van de curry moet hij me nog sturen. Ik hoefde alleen maar de garnalen te grillen. Hemels was het.

Pizza
Tot slot zijn we samen gek op pizza. En hoewel de "verse" pizza's uit de koeling van de Hoogvliet ook uitstekend zijn voor een snelle maaltijd op vrijdag, gaat er niets boven een volledig versgemaakte pizza. En mijn vriendin houdt nogal van bakken en zet haar keukenmachine graag aan, dus naar de bodem heb ik geen omkijken meer. Wat ik wel (op de vervelende manier) heb moeten leren: beleg de pizza pas vlak voordat hij op de barbecue gaat. Dan krijg je echt die krokante bodem. De pizzasteen laat ik eerst door directe warmte voorverwarmen en daarna schuif ik ze opzij zodat de barbecue echt een oventje wordt. Ik krijg graag nog tips over hoe ik de barbecue (zonder er te veel aan te moeten doen) constant op 220 graden houdt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er meestal drie maken (en dan delen met onze gasten) en dat de middelste verreweg de lekkerste zijn. Het recept is uit het boek La Place, waarbij je het deeg van de bodem alvast de dag van te voren maakt. Die is echt heerlijk luchtig.

Tot slot
Ik dank jullie tot zover voor een jaar vol barbecuetips, -inspirate en -reviews. Onzettend leuk om iedereen zo bezig te zien en van elkaar te leren. Ik wens jullie allemaal een fijn barbecuezomer!


Burgers:

IMG-20220522-WA0011.jpg
IMG20220521150804.jpg
IMG20220521152616.jpg
20210718_110625-COLLAGE.jpg

Picanha:
IMG_20211112_183321.jpg
IMG_20211112_183556.jpg

Bavette:
IMG20220508173538.jpg


Vis:
Screenshot_2022-06-13-17-00-59-85_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
IMG_20210719_190217__01.jpg
IMG-20220612-WA0021.jpg
IMG20220612183317.jpg


Pizza
IMG20220528185703.jpg
IMG20220430193536.jpg
 
Zo dat is een uitgebreid voorstellen 😄.
Welkom hier Dennis
 
Zo, dat heb je even mooi omschreven.

Prachtige gerechten gemaakt en zo te lezen veel plezier gehad tijdens het BBQen.

Dit bereik je alleen maar door zelf lekker veel te experimenteren en af en toe iets te verbranden.
Dus bedank ook vooral jezelf voor het afgelopen jaar!
 
Kijk, dit is een echte binnenkomer. Zeer uitgebreide intro met al voldoende uren op de teller.
Welkom.
 
Mooi verhaal en heel leuk om te lezen. Mooie BBQ heb je, die kwamen we laatst ergens tegen en voor de toekomst lijkt het me ook wel wat! Voorlopig ga ik eerst maar even aan de slag op mijn geadopteerde 47cm kettle haha.

Ga vooral zo door
 
Zo, dat heb je even mooi omschreven.

Prachtige gerechten gemaakt en zo te lezen veel plezier gehad tijdens het BBQen.

Dit bereik je alleen maar door zelf lekker veel te experimenteren en af en toe iets te verbranden.
Dus bedank ook vooral jezelf voor het afgelopen jaar!
Of iets raars op je spit te gooien 😂.

Welkom Dennis en hou dat enthousiasme vast 😁
 
Fantastisch zeg. Mooi uitgebreid verslag. En wees gerust. Bij mij gaat ook het eea mis hoor. ;)
 
Welkom Dennis! Mooi verslag. Leuk om te lezen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Chapeau, wat een reportage. De gerechten zien er stuk voor stuk heerlijk uit. Ik ben benieuwd wat er in de komende tijd nog meer geprepareerd wordt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan