BasBQ
Beef en Steak

Italiaanse ribeye, groentespies en borrel stokbrood

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.631
Zaterdag een italiaans gekruide ribeye gemaakt. Nu is dat ansich niet zo bijzonder....maar ik wil hem de liefhebber niet onthouden.

De ribey, dikte tussen 3 en 4 cm laten snijden bij de Sligro.
Deze gedroogd en geheel aan beide zijden bedekt met een marinade van olijfolie, een mix van gehakte tuinkruiden, wat gehakte knoflook en ui.
Stevig in de folie gedraaid. (ik heb geen vacuumeermachientje) en 8 h in de koelkast laten marineren en enkele keren gedraaid.

IMG_4703.jpg
IMG_4704.jpg


IMG_4705.jpg


Daarbij nog groentespiezen en een italiaans gevuld party stokbrood gemaakt.

Voor de steak een gremolata gemaakt met daarin geraspte limeon, knoflook, peterselie, extra virgine olie en een mengsel van de tuinkruiden op de steak.

1 Q klaar gemaakt voor L&S op een dome temp. van 150 C.
De andere voor high op 200 C.

Ribey.
Deze lekker 30' op kamer temperatuur laten komen. Vervolgens met een thermometertje indirect op de Q gelegd. Lucht flink geknepen. Tijd voor biertje.
De steak heeft 55' nodig gehad om op een kerntemperatuur van 55 C. te komen. Daarna de onderzijde nog ff boven de relatief koude kolen tot een kern van 56 C.
Verder niet geseard. Ingepakt, ff laten rusten en in stukjes gesneden.
Sufferd die ik ben, vergeten een lekbakje te plaatsen. 1x raden waar die olie nu is. Poetsen.... :cautious:

IMG_4706.jpg

IMG_4710.JPG


IMG_4712.jpg


Borrel stokbrood
Idee gejat van @Fian. Stokbrood voorzien van inkepingen en deze gevuld met peterselie, mozarella, rauwe ham, tomaat, paprika.
Brood instreken met olijfolie en tuinkruiden mengsel. Bestrooid met geraspte parmezaan
Stokbrood is gebroken bij het plaatsen op de Q. Daarom een pen er door gejast.
Dit indirect voor 25' laten garen bij een dome temp. van 200 C.

IMG_4708.JPG


Groentespies.
Hier kan je van alles aansteken. Zit zelfs een teentje knoflook tussen....gewoon garen en grillen voor 15'.

IMG_4709.jpg


IMG_4711.jpg


En dan....aanvallen.
Persoonlijk vond ik de steak lekker mals en prima van smaak. Zeker omdat de kruiden er nog onder en boven op zitten.
De gemaakte gremolata geeft nog wat extra cachet.
Wijntje deed het er prima bij.

IMG_4717.JPG


Bedankt voor het lezen.
Het was lekker. (aan te raden)
 
Ziet er goed uit !
Vraagje als je naar de Sligro wil moet je dan een zakelijke pas hebben en zo ja moet het een horecazaak zijn ?
 
Ziet er goed uit !
Vraagje als je naar de Sligro wil moet je dan een zakelijke pas hebben en zo ja moet het een horecazaak zijn ?
Nee, je hoeft slechts een pas te hebben.
Ergens lenen is al voldoende.
 
Smakelijk verhaal ziet er goed uit

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er goed uit wat op’t bord ligt 👍🏻
 
Deze toegevoegd aan mijn todo-lijst.
Had vorige week een stukje vlees op de BBQ voor een reverse sear en maakte me toen al de bedenking wat als ik deze gewoon indirect gaar tot de gewenste kerntemperatuur en dan serveer, maar omdat het oog ook wat wil uiteindelijk toch afgegrild.
Zo'n mooie kruidenlaag is een visueel genot, dus snel ook maar eens proberen.
Bedankt voor de inspiratie en de langere todo-lijst ;)

Een vacumeermachine is een echte aanwinst in de keuken. Onder andere om vlees te marineren maar even goed om restjes van oa pulled pork in te vriezen en deze nadien sousvide op te warmen. Ben zelf heel tevreden van mijn toestel van Lidl en valt goed mee van prijs.
 
Laatst bewerkt:
Deze toegevoegd aan mijn todo-lijst.
Had vorige week een stukje vlees op de BBQ voor een reverse sear en maakte me toen al de bedenking wat als ik deze gewoon indirect gaar tot de gewenste kerntemperatuur en dan serveer, maar omdat het oog ook wat wil uiteindelijk toch afgegrild.
Zo'n mooie kruidenlaag is een visueel genot, dus snel ook maar eens proberen.
Bedankt voor de inspiratie en de langere todo-lijst ;)

Een vacumeermachine is een echte aanwinst in de keuken. Onder andere om vlees te marineren maar even goed om restjes van oa pulled pork in te vriezen en deze nadien sousvide op te warmen. Ben zelf heel tevreden van mijn toestel van Lidl en valt goed mee van prijs.
Dat is niet alleen voor het oog, maar searen geeft veel maillard en dus smaak aan het vlees. Maar hetgeen ik hier in het topic zie, ga ik toch ook eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan