BasBQ
Beef en Steak

ik en mijn nieuwe hobby

Jan1963

Tondelzoeker
Berichten
19
Hallo, ik ben Jan, 58 jaar inmiddels, en ik denk dat ik (eindelijk) mijn passie heb gevonden. Ik wil me helemaal gaan verdiepen in het culinair barbecuen, roken, slow cooking en alles wat erbij hoort. Het seizoen komt er zo langzamerhand aan dus ik ben me aan het inlezen en op youtube aan het kijken wat ik het beste kan aanschaffen.

Op het moment heb ik een gewone 47 cm bbq van Weber, maar ik wil dus wat luxer. Ik heb al veel bekeken en wat steeds terugkomt als ik ga evalueren, dan is het
de Boretti Barilo. Volgens mij kan je met deze bbq alles, is hij niet te duur en is hij van een goede kwaliteit. Het enige nadeel wat ik opmerk is dat er geen wielen onder zitten, dus niet heel makkelijk te verplaatsen is.

Graag ontvang ik tips en/of advies over of dit een goede keuze zou zijn, of dat er andere bbq's zijn die beter zijn om mee te beginnen, of zaken waar ik echt aan moet denken bij de aanschaf van een neiuwe baerbecue/smoker.

Alvast bedankt en groet,
Jan
 
Hey,

Welkom hier.

Een eerste punt om even aan te halen. Ik citeer: 'Het seizoen komt er zo langzamerhand aan...'. Dat is hier een verkeerde instelling, want het is 12 maanden per jaar 'het seizoen' om te BBQ'en :p Dat ga je hier ook snel merken.

Geen ervaring met die kettles van Weber of zo een Boretti, maar ik lees van die Boeretti's niet zo heel veel goeds als het aan komt op een stabiele temperatuur en dat heel wat mensen aanpassingen doorvoeren om dat in orde te krijgen. Maar daar gaan de mensen hier je zeker in kunnen bij staan. Ik zelf ben een hevige fan van een kamado, maar dat is een ander budget natuurlijk.

Veel plezier hier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Welkom Jan!
Ik denk dat je van een Weber MT 57 blijer wordt dan van de Boretti.
Temperatuur regeling is bij de Boretti nog al een dingetje.
Heb je meer budget dan kan je uiteraard richting de kamado gaan maar als je niet teveel geld kwijt wilt en toch alles kunnen doen dan zit je met de MT57 goed.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Welkom Jan,

Ik sluit me helemaal aan bij bovenstaande.

Wellicht dat je met een budget model kamado eerst het kunstje kunt leren om vervolgens te investeren in een wat serieuzere.
Er komen er ook genoeg op marktplaats voorbij.

De Boretti heb ik geen ervaring mee.
 
Sorry voor die opmerking over het seizoen;).......en ik ga nog eens verder lezen en kijken, wil wel eentje waarmee ik goed kan roken, en dat het dan ook echt goed is, lees dat veel apparaten veel rook verliezen en dat wil ik natuurlijk niet. Het oorspronkelijke idee cq motivatie was om een kalkoen te gaan roken.............inmiddels ben ik er achter dat er zoveel meer is, nu allleen nog even de juiiste keuze maken.
 
oke, een budget kamado??? heb gelezen dat je voor een beetje Kamado al gauw tussen de 1000 en 1200 euro moet leggen. Werkt een budget kamado ook goed dan? ben zo bang dat ik dan iets koop wat minder van kwaliteit of sneller stuk gaat, lastig, had best een leuke bij Intratuin gezien, dacht rond 600 maar ben bang voor het bovenstaande dus. Of misschien die rode Kettle Joe van metaal geloof ik, is dat wat?
 
Als het allemaal wat makkelijker mag gaan kijken bij mensen die ervaring hebben of een cursus doen is ook de moeite waard.
Leuk om te doen en je komt er vanzelf achter waar jouw wensen liggen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Sorry voor die opmerking over het seizoen;).......en ik ga nog eens verder lezen en kijken, wil wel eentje waarmee ik goed kan roken, en dat het dan ook echt goed is, lees dat veel apparaten veel rook verliezen en dat wil ik natuurlijk niet. Het oorspronkelijke idee cq motivatie was om een kalkoen te gaan roken.............inmiddels ben ik er achter dat er zoveel meer is, nu allleen nog even de juiiste keuze maken.

Hey Jan

Van het seizoen is ironisch bedoeld hé :p

Alles hangt wat van je budget af. Ik had hier een goede gas BBQ staan, maar wilde een stapje verder. Maar met wat lezen en zo, kwam ik er achter dat ik absoluut een Kamado wou. Ik hoefde ook niet op een euro te letten, maar toch wilde ik geen fortuin uitgeven aan een ei dat later mss 5 x per jaar gebruikt wordt. Uiteindelijk dan een Kamado Joe Classic 1 gekocht en het ding wordt nagenoeg elke zaterdag gebruikt en in de zomer nog meer. Ik heb er nu zelfs een beetje spijt van dat ik niet de Classic 2 heb gekocht. En heb me voor kerst zelfs nog het kleine broertje ervan bij gekocht, want 1 BBQ is wat weinig als je complete menu's wilt maken. Dus hou die 47cm weber ook nog maar bij.

Waarom een Kamado? Ergens vind ik het mooi in de tuin, maar deze is zo veelvuldig te gebruiken en zo temperatuurvast. Een Weber kettle zou het zelfde kunnen, maar iets meer weersgevoelig. Zelf geen ervaring mee, maar zoals ik dat hier lees, ga ik ervan uit dat de mogelijkheden gelijk zijn.

Denk dat je eerst moet kijken wat je er maximaal aan wil geven. En dan kijken wat je voor dat budget hebt. Eens smoker is eerder voor te roken, en minder geschikt voor te grillen, maar het kan wel.
 
oke, een budget kamado??? heb gelezen dat je voor een beetje Kamado al gauw tussen de 1000 en 1200 euro moet leggen. Werkt een budget kamado ook goed dan? ben zo bang dat ik dan iets koop wat minder van kwaliteit of sneller stuk gaat, lastig, had best een leuke bij Intratuin gezien, dacht rond 600 maar ben bang voor het bovenstaande dus. Of misschien die rode Kettle Joe van metaal geloof ik, is dat wat?
Laten we zeggen dat je met €1000 qua garantie en kwaliteit goed zit. Echter heb je dat ook met de masterbuilt kamado. Is ook van Kamado joe en in principe een kamado joe classic 1, maar dan in het zwart zonder de D&C en asla. Dan zit je aan €799.
 
oke, een budget kamado??? heb gelezen dat je voor een beetje Kamado al gauw tussen de 1000 en 1200 euro moet leggen. Werkt een budget kamado ook goed dan? ben zo bang dat ik dan iets koop wat minder van kwaliteit of sneller stuk gaat, lastig, had best een leuke bij Intratuin gezien, dacht rond 600 maar ben bang voor het bovenstaande dus. Of misschien die rode Kettle Joe van metaal geloof ik, is dat wat?
Als je hier wat grasduint kom je allerlei ervaringen tegen.
Voor de A merken betaal je doorgaans meer maar is de garantie ook gewoon goed.
Bij de budget merken moet je ook een beetje geluk of vooral geen pech hebben.
Zo vooral veel lezen om uit te vinden wat jezelf wilt


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
oke, een budget kamado??? heb gelezen dat je voor een beetje Kamado al gauw tussen de 1000 en 1200 euro moet leggen. Werkt een budget kamado ook goed dan? ben zo bang dat ik dan iets koop wat minder van kwaliteit of sneller stuk gaat, lastig, had best een leuke bij Intratuin gezien, dacht rond 600 maar ben bang voor het bovenstaande dus. Of misschien die rode Kettle Joe van metaal geloof ik, is dat wat?

Sorry, misschien was ik niet volledig genoeg.

Ik bedoel hier de Chinese copies mee die voor onder de 600 euro aangeboden worden. (Ergens zelfs 400 dacht ik)

Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een green egg of een kamado Joe, maar kost ook maar een fractie hiervan.

Uiteindelijk gaat het niet om de bbq maar om het mannetje wat er achter staat.

Er zijn er hier ook meerdere die helemaal tevreden zijn met een weber 47/57 en een smokie mountain. Met die combinatie kun je hetzelfde als met een kamado.
 
Welkom Jan.
Veel plezier met je te oriënteren en nadien veel BBQ-plezier!
 
..... wilde een stapje verder. Maar met wat lezen en zo, kwam ik er achter dat ik absoluut een Kamado wou. Ik hoefde ook niet op een euro te letten, maar toch wilde ik geen fortuin uitgeven aan een ei dat later mss 5 x per jaar gebruikt wordt. Uiteindelijk dan een Kamado Joe Classic 1 gekocht en het ding wordt nagenoeg elke zaterdag gebruikt en in de zomer nog meer. Ik heb er nu zelfs een beetje spijt van dat ik niet de Classic 2 heb gekocht.
Exact mijn recente gedachte en keuze (KJ Classic).
Waarom beetje spijt dat je niet de C2 hebt gekocht?

Laten we zeggen dat je met €1000 qua garantie en kwaliteit goed zit. Echter heb je dat ook met de masterbuilt kamado. Is ook van Kamado joe en in principe een kamado joe classic 1, maar dan in het zwart zonder de D&C en asla. Dan zit je aan €799.
Voor een KJ Classic hoef je op dit moment niet veel meer te betalen hoor en zeker als je ook de opties aanvinkt een érg goede deal! ;)
 
Welkom Jan n succes met je keuze maken
 
Jan welkom op het Genootschap.

De meest ideale barbecue om te leren en technieken onder controle te krijgen is een Weber kettle. Maat 57 cm. Op marktplaats kan je ze vaak voor een schappelijk bedrag op de kop tikken. Alle onderdelen zijn gewoon te koop. Wil je daarna naar iets anders kan je deze gewoon voor hetzelfde bedrag verkopen.
 
dank voor de reacties, heb net een youtubefilmpje gekeken en kwam er achter dat idd een Weber kettle van 250 euro hetzelfde resultaat geeft als kamado kettle die ruim over de 500 euro schiet. Dan is de keuze niet zo moeilijk, maar ik denk zelf dat ik om ook te kunnen roken beter kan gaan voor de Weber Smokey mountain, al weet ik niet zeker of ik die ook als gewone barbecue kan gebruiken. ik heb natuurlijk nog de wel de standaard Weber van 47 cm diameter mocht ik "normaal" willen barbecuen.
 
welkom hier

voor de komst van kamado's had nagenoeg iedereen een weber 57cm
daar kan alles zeker zo goed mee als een kamado.

hier vanaf het begin al een weber 57cm, en daarnaast een weber smokey mountain voor low & slow.
ook nog wat accessoires en een kleine weber, de wga. Dit alles voor een gezamenlijk bedrag waarvoor je nauwelijks 1 kamado kan kopen.
En geloof me, ik heb nog niets niet kunnen maken in al die jaren. Roken, grillen, koud roken.... noem maar op. Alles kan.

de boretti zou ik niet aanraden. Tis een mooi apparaat maar je wilt controle over de temperatuur. En daar zijn webers en kamado's heel goed in.

En oh ja, dat er wat rook ontsnapt langs het deksel of een kiertje is niet erg. Een goede test is dat als je alle luchtschuiven van je bbq dicht zet, hij automatisch moet doven. En dat doet een weber en ook een fatsoenlijke kamado.

succes met je keuze
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Exact mijn recente gedachte en keuze (KJ Classic).
Waarom beetje spijt dat je niet de C2 hebt gekocht?
Spijt is veel gezegd. Zoals aangehaald moest ik niet echt op budget letten, maar ben ik niet het type om het aan deuren en ramen uit te smijten. Als ik dan €1500 voor een KJC2 uitgeef om hem dan 3 tot 5 x per jaar te gebruiken, dat is dan zonde.
Had ik geweten dat ik er elke week mee aan de slag ging, had ik de 2 genomen.

Voornaamste verschillen zijn scharnier, topvent en gasket.
Die gasket van de KJC1 wordt morgen vervangen door de fiberglass die de KJC2 standaard heeft. De topvent staat nog niet op punt bij KJ. Zodra deze wel in orde is, koop ik dat mss nog wel erbij.
Rest enkel dan nog het scharnier. Mis ik het? Niet echt, maar lijkt me wel een pak makkelijker.
 
Die verschillen waren voor mij geen reden om te twijfelen gezien het grote prijsverschil.

Zowel topvent als gasket kunnen bij de Classic worden vervangen door die van de Classic 2 mocht je dat willen. Gasket doe je nu las ik en topvent van Classic 2 is niet probleemloos, dus heeft op dit moment ook niet mijn voorkeur. Openen en sluiten van de deksel vergt meer kracht bij de Classic, maar zó zwaar gaat dat niet en bovendien lijkt me de extra sluiting die bij de Classic 2 nodig is niet handig.
 
Die verschillen waren voor mij geen reden om te twijfelen gezien het grote prijsverschil.

Zowel topvent als gasket kunnen bij de Classic worden vervangen door die van de Classic 2 mocht je dat willen. Gasket doe je nu las ik en topvent van Classic 2 is niet probleemloos, dus heeft op dit moment ook niet mijn voorkeur. Openen en sluiten van de deksel vergt meer kracht bij de Classic, maar zó zwaar gaat dat niet en bovendien lijkt me de extra sluiting die bij de Classic 2 nodig is niet handig.

Ik wilde sowizo een 2de kamado en twijfelde lang om de KJC2 erbij te kopen, maar achteraf gezien leek dat toch wel overkill om met 2 large toestellen te zitten. Daarom dat de Junior erbij is gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan