BasBQ
Beef en Steak

IJsselmeerpaling gerookt

 
 

Hendrik

Kooltjesharker
Berichten
129
Beste mede bbq'ers,

Zoals eerder aangekondigd een kort verslagje van de vanmiddag gerookte paling. Na een nacht in de pekel te hebben gelegen, 10l water, 500 gram zout de palingen gewassen en aan de speten geregen. 8 pond, waren 27 stuks. Vuurtje in de rookkast gemaakt ( eiken hout ) en de paling erin om te drogen op zo'n 40-45 graden. Na plus/minus een half uurtje waren ze mooi droog en de rookkast dicht ' gegooid " en de temperatuur naar 80-85 graden gebracht. Tijdens het garen af en toe een handvol beuken krullen erbij voor de smaak en kleur. Uur en kwartier later waren ze klaar, dan pak ik ze in, in plastic zakken en gaat de handdoek erover. Ze gaan een tijdje slapen, " broeien ". Zie foto's

20210803_164008.jpg


20210803_163913.jpg


20210803_163846.jpg


20210803_154232.jpg


20210803_152158.jpg


20210803_144434.jpg


20210803_144426.jpg
 
Heel mooi.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lekker is weer veel te lang geleden dat ik paling heb gegeten (en vangen gebeurt als bijvangst ook niet meer)
 
Heel mooi gemaakt, zijn ze nog steeds zo stervens duur?
 
Heerlijk.... Paar jaar terug ook gemaakt . Hierna de rookkast weg gedaan 😬.
Je eet er zelf 5 op en de rest geef je bijna allemaal weg 😂😂😂.

Maar het blijft heerlijk 😋
 
Zien er heerlijk uit! Grote fans van paling hier.
 
Zien er goed uit, je kan weer effe vooruit
 
Pure nostalgie naar mijn grootvader die ze zelf ving en rookte (of bakte in de pan) 🤤
 
Heerlijke plaatjes, prachtige visjes. Genieten!
 
Dat is mooie vers gerookte paling, mooie rookkast ook.

Vroeger heb ik er heel wat zelf gevangen op de camping, mijn pa liet ze dan een nacht of 2 "zwemmen" in schoon water en de andere dag gingen ze de pan in, ze hadden hier ook van gesmuld ;)
 
Dat is mooie vers gerookte paling, mooie rookkast ook.

Vroeger heb ik er heel wat zelf gevangen op de camping, mijn pa liet ze dan een nacht of 2 "zwemmen" in schoon water en de andere dag gingen ze de pan in, ze hadden hier ook van gesmuld ;)
Wij gingen vroeger " peuren " jaren 70, als schooljongens. Mocht toen eigenlijk al niet meer, laat staan nu 🙄
 
Terug
Bovenaan Onderaan