BasBQ
Beef en Steak

Iemand ervaring met www.123houtskool.nl?

Ondertussen ook voorzien van 4 zakken dankzij Ewald. Ga ze gauw uitproberen. Ben benieuwd.
 
Ik ga eerst minimaal 1 zak opstoken voordat ik mijn bevindingen ga opschrijven. :)
 
Mijn eerste is vorige week opgegaan en heb er nog 1 liggen samen met een zak BR.
Onderin toch meer kleine stukken dan de Dammers.
Maar voor de prijs was het zeker voldoende.

Ben benieuwd naar jou ervaringen
 
De sligro,heeft mijn favoriete gele zakken uit het assortiment gehaald,,iemand in midden Limburg die wil meebestellen ? Ik wil aankomen week een pallet laten komen.
 
Ben vandaag de grens over geweest naar een horeca groothandel in Heinsberg alleen maar blackranch paar zakken meegenomen voor 15 euro per zak van 15 kilo ( ex btw ).
 
Ik ben nu halverwege de 2e zak.
Wat zijn mijn bevindingen.
De sortering van DHV op zich is oke maar de stukken zijn gemiddeld te klein (voor een WGA prima overigens), gruis zit er niet zo veel in op de bodem van de zak maar wel te kleine stukjes.
Het aansteken van DHV duurt veel langer als bij dammers, het is ook harder dan dammers dus dat is logisch.
Voor het grillen vind ik het minder dan dammers, ik vind het meer indirect houtskool, hierin is dammers veel meer allround.
Bij het aansteken rookt het houtskool al is de teerlucht die mij de laatste tijd bij dammers overkomt niet aanwezig.
Het brandt wel veel schoner dan dammers, bij dammers slaat er redelijk wat roet (zwart) neer op de binnenkant van het BBQ deksel, DHV houtskool slaat blauwgrijs neer.
Als de BBQ eenmaal op temperatuur is dan blijft de temperatuur van DHV bij indirect BBQ-en  heel stabiel en heel makkelijk te regelen.

Tot nu toe vind ik het grootste minpunt het grillen, ik gebruik heel vaak de combinatie van indirect garen en afgrillen of andersom, bij het grillen wil ik dan loeiheet vuur waar de vlammen uitschieten en dat mis ik bij DHV.
Voor de rest geen slecht houtskool zeker voor de prijs.
 
Ewald zei:
De sortering van DHV op zich is oke maar de stukken zijn gemiddeld te klein

Mijn zakken zijn tot nu toe gemiddeld zo:


Op zich prima dacht ik?

Ewald zei:
Tot nu toe vind ik het grootste minpunt het grillen, ik gebruik heel vaak de combinatie van indirect garen en afgrillen of andersom, bij het grillen wil ik dan loeiheet vuur waar de vlammen uitschieten en dat mis

Bedoel je dat dit niet lukt?

Is met dhv houtskool.

350 graden haal ik met black ranch makkelijker dan met dhv, maar 250-300 is niet zo'n probleem..
 
De sortering vind ik bij jou ook te klein, een paar grotere brokken en de rest klein spul
In een kamado wil je niet te veel klein spul, omdat je die normaal gesproken anders stookt dan een ketel.
Ik heb nog geen echt vette stukken vlees gegrild, want dan zal ik waarschijnlijk hetzelfde effect bereiken als jij.
Maar zelfs met niet zulke vette stukken vlees zien de vlammen met dammers hetzelfde eruit als bij jouw volgens mij een picanha
 
Ewald zei:
De sortering vind ik bij jou ook te klein, een paar grotere brokken en de rest klein spul
In een kamado wil je niet te veel klein spul, omdat je die normaal gesproken anders stookt dan een ketel.

Ah ok, ik was gewoon benieuwd of de verschillende zakken een beetje hetzelfde zijn vwb grootte van de stukken. Dat lijkt dus zo te zijn.

Heb je het idee dat Dammers heter wordt?
In ieder geval snel op, jeetjemina, ik heb daarmee een keer in een sessietje hamburgers speklappen en spiesjes voor een man of 7 zo'n 3 volle starters nodig gehad, werd ik ook niet blij van.
 
Begrijp me niet verkeerd, DHV houtskool is op zich prima spul al vind ik de sortering aan de kleine kant,
Het is vrij hard, dus aansteken duurt langer als bijvoorbeeld dammers en Peko.
Maar dat mag geen spelbreker zijn, ik denk dat ik nog wat moet wennen aan deze houtskool.
Al vind ik de veel kleine stukken wel een minpunt.
Heb van de week een vetter stuk vlees gegrild en de vlammen waren weer helemaal terug  :)
 
Ik heb tot nu toe de meeste kilo's black ranch verstookt (geen kamado maar ketel), en verbaas me met deze dhv elke keer hoe snel mijn starter alweer klaar voor gebruik is tov BR.

Vlammen heb je echt nodig, niks is zo'n grote teleurstelling als iets vets grillen waarbij er dan geen vlammen komen, vind ik!

Ik zou dus wel willen dat de dhv nog wat hoger in temperatuur tussen krijgen was, vergeleken met dezelfde hoeveelheid black ranch, voor pizza. Ik zou niet graag verschillende houtskolen op voorraad houden voor verschillende sessies.
 
Even een kleine update.
4 zakken DHV verder.
Ik heb erg moeten wennen aan de DHV houtskool.
Het reageert veel trager op zuurstof dan Dammers en Peko, maar het is ook harder dan deze 2.
Laag en Traag is het super stabiel en openen van het deksel geeft geen temperatuur spurt naar boven.
DHV  is op dat punt dus erg vergefelijk.
Hogere temperaturen zijn wel te bereiken maar daar moet je wat geduldiger mee zijn omdat het zoals ik al zei trager op zuurstof reageert.
De verbranding is schoon, in plaats van roet (zwarte neerslag aan de binnenkant van het deksel) slaat DHV grijs neer, wat duidt op een meer volledige verbranding t.o.v. Dammers. Peko geeft hetzelfde effect als DHV.
De nare verbrande autobanden lucht die Black Ranch en in mindere mate Dammers hebben bij aansteken ontbreken volledig bij DHV.
Tegenwoordig schep ik de houtskool ook altijd uit de zak met een zakschep waardoor je een betere verhouding krijgt tussen grote en kleine brokken houtskool.

K52331.jpg



 
Zijn er nog mensen die een pallet hebben besteld en nog zakken "over" hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan