BasBQ
Beef en Steak

Iemand ervaring met www.123houtskool.nl?

Ik zag het.

Maakte weinig uit want ik heb liever zakken van 4KG, die zijn handelbaarder.
 
El Fumarole zei:
Ik ken het niet, maar met ?7,00 voor 10 kilo is wel een keer het proberen waard! Stukken zien er ook fors uit op de foto's, dus het lijkt een beetje op de betere houtskool die we van Peko, Dammers en BlackRanch gewend zijn. Qua formaat dan.

De inflatie is kennelijk keihard toegeslagen, ik zie een prijs van 11,95 per zak...
 
hoe zit het met de rookontwikkeling, afgifte van eventuele smaak en brandduur? Als je deze met pakweg een peko of black ranch vergelijkt
 
Beetje laat misschien, maar ik dacht toch mijn eerste ervaringen met deze houtskool te delen.
Inmiddels heb ik 2x de ketel q ermee aan gehad, en as we speak brand de WSM voor de (en mijn) eerste keer mee.

Ik vind de stukken mooi vwb formaat:


Bij het opstoken van de starter valt op dat de rook veel lichter is dan die zwarte rook die je bij black ranch wel hebt, maar niet zo vreselijk scherp ruikend zoals met supermarkt houtskool regelmatig het geval is.
Nadeel tov black ranch vind ik dat er wel meer gloeiende deeltjes de lucht in gaan. Wellicht een nadeel bij gebruik van een starter onder een afdak of zo.

Smaak. Met pizza heb ik een subtiele rooksmaak ervaren. Minder dan met black ranch, meer dan bijvoorbeeld met flamy kokosbriketten.


Temperatuur en brandduur.
Ik heb het idee dat de energiedichtheid iets kleiner is dan met black ranch. Met black ranch heb ik mijn kogel q in 15 minuten op 350 graden.
Met deze houtskool had ik voor mijn gevoel iets langer nodig om op temperatuur te komen.
Temperatuur laat zich wel gemakkelijk regelen tov de "ik doe maar wat" goedkope houtskool meuk die iedereen wel kent :)
Ik heb niet het idee dat ik veel meer nodig heb als met black ranch, dus ben tot nu toe zeer tevreden!


 
Ik ga binnenkort een pallet met 30 zakken bestellen mocht er animo zijn van mensen in de omgeving Spijkenisse................
Wat de kosten precies gaan worden weet ik niet, hangt af van de transportkosten, maar ik schat dat ik uitkom op 8 a 9 euro per 10 kg.
 
Ewald zei:
Ik ga binnenkort een pallet met 30 zakken bestellen mocht er animo zijn van mensen in de omgeving Spijkenisse................
Wat de kosten precies gaan worden weet ik niet, hangt af van de transportkosten, maar ik schat dat ik uitkom op 8 a 9 euro per 10 kg.

Dit klinkt top, heb interesse in meerdere zakken. Woon alleen in Apeldoorn maar dat moeten we dan maar even zien.

http://www.123houtskool.nl/415394259/category/375544/webshop

Prijzen zijn echt heel goedkoop. Ga maar eens 5 a 10 zakken bestellen.
 
dennis zei:
Temperatuur en brandduur.
Ik heb het idee dat de energiedichtheid iets kleiner is dan met black ranch. Met black ranch heb ik mijn kogel q in 15 minuten op 350 graden.
Met deze houtskool had ik voor mijn gevoel iets langer nodig om op temperatuur te komen.

Nog een kleine update.
Als je een normale (57cm) kogel q hebt, en daar graag op hoge temperatuur meerdere pizza's achter elkaar op maakt, is deze houtskool wellicht wat minder geschikt, of je moet er echt veel houtskool op gooien.
Met een volle starter gaat de temperatuur in eerste instantie richting de 300 graden. Beetje pushen en geluk om de 350 te halen. Kakt na pizza 1 een beetje in. Bij pizza 3 zitten we nog maar op 250 graden.
Bij black ranch lukt het me makkelijk om met een volle starter way beyond de 350 te komen en dit ook best even vast te houden.

Maar toch,  bij normaal vleesgebruik,  heb je er niet extreem veel van nodig, dus nog steeds (voor mij) prima spul!
 
dennis zei:
dennis zei:
Temperatuur en brandduur.
Ik heb het idee dat de energiedichtheid iets kleiner is dan met black ranch. Met black ranch heb ik mijn kogel q in 15 minuten op 350 graden.
Met deze houtskool had ik voor mijn gevoel iets langer nodig om op temperatuur te komen.

Nog een kleine update.
Als je een normale (57cm) kogel q hebt, en daar graag op hoge temperatuur meerdere pizza's achter elkaar op maakt, is deze houtskool wellicht wat minder geschikt, of je moet er echt veel houtskool op gooien.
Met een volle starter gaat de temperatuur in eerste instantie richting de 300 graden. Beetje pushen en geluk om de 350 te halen. Kakt na pizza 1 een beetje in. Bij pizza 3 zitten we nog maar op 250 graden.
Bij black ranch lukt het me makkelijk om met een volle starter way beyond de 350 te komen en dit ook best even vast te houden.

Maar toch,  bij normaal vleesgebruik,  heb je er niet extreem veel van nodig, dus nog steeds (voor mij) prima spul!

Ik zoek een allrounder, Black Ranch vind ik geen allrounder, Dammers daarentegen wel.
Volgende week woensdag wordt er hier een pallet (30x 10 kg.) DHV van 123houtskool bezorgd.
Ben erg benieuwd en ik durf het risico van een hele pallet wel aan want de laatste tijd heb ik weer een haat en geen liefde verhouding met Dammers houtskool, de laatste zakken houtskool roken mij te erg en te lang, slecht gepyroliseerd, je ziet vaak stukken waar de bruine houtkleur nog in zit.

Even kijken hoe het gaat met opslag en wellicht kan ik met mijn maat distributeur worden van Zuid Holland
wordt waarschijnlijk dan 9 euro voor 10 kilo.
 
Ewald zei:
dennis zei:
dennis zei:
Temperatuur en brandduur.
Ik heb het idee dat de energiedichtheid iets kleiner is dan met black ranch. Met black ranch heb ik mijn kogel q in 15 minuten op 350 graden.
Met deze houtskool had ik voor mijn gevoel iets langer nodig om op temperatuur te komen.

Nog een kleine update.
Als je een normale (57cm) kogel q hebt, en daar graag op hoge temperatuur meerdere pizza's achter elkaar op maakt, is deze houtskool wellicht wat minder geschikt, of je moet er echt veel houtskool op gooien.
Met een volle starter gaat de temperatuur in eerste instantie richting de 300 graden. Beetje pushen en geluk om de 350 te halen. Kakt na pizza 1 een beetje in. Bij pizza 3 zitten we nog maar op 250 graden.
Bij black ranch lukt het me makkelijk om met een volle starter way beyond de 350 te komen en dit ook best even vast te houden.

Maar toch,  bij normaal vleesgebruik,  heb je er niet extreem veel van nodig, dus nog steeds (voor mij) prima spul!

Ik zoek een allrounder, Black Ranch vind ik geen allrounder, Dammers daarentegen wel.

Heb ik ergens het woord allrounder gebruikt in combinatie met black ranch?
Wat is een criterium voor allround houtskool?
Makkelijk hoge alsmede lage temperaturen haalbaar? Neutrale smaak? Lange brandduur?

Als lange brandduur een criterium is, valt Dammers ook af...Of ik heb gewoon een slechte batch gehad.
Bij neutrale smaak valt black ranch af, en bij lange brandduur lust black ranch de Dammers rauw, is mijn ervaring tot nu toe.

Reden dat ik tot nu toe steeds black ranch aanhaal is omdat ik die houtskool het beste ken, er in vergelijking tot andere houtskolen het meest van verstookt heb, en er daarom het makkelijkst mee kan vergelijken.
Daarmee zeg ik niet dat black ranch de allerbeste houtskool is, want dat weet ik simpelweg niet
 
Dennis, over welk type BR heb jij het?
 
De Argentijnse, in de blauwe zak (rode quebracha).
Dat is inderdaad ook wel handig om erbij te vermelden :)
 
Ewald zei:
Ik ga binnenkort een pallet met 30 zakken bestellen mocht er animo zijn van mensen in de omgeving Spijkenisse................
Wat de kosten precies gaan worden weet ik niet, hangt af van de transportkosten, maar ik schat dat ik uitkom op 8 a 9 euro per 10 kg.

hoi Ewald,
ik woon in Vlaardingen lekker in de buurt dus, heb zeker wel interesse in een paar zakjes. Ik hoor wel of het door gaat. Kan je me dan even mailen?
 
Yep dat bedoel ik met Allround, hoge en lage temperaturen en acceptabele branduren.
En houtskool die wat beter reageert als je van hogere naar lagere dome temperatuur wilt na bijvoorbeeld een Sear.
Black Ranch reageert daar veel trager op dan de iets zachtere houtskool van Dammers.

Black Ranch vind ik persoonlijk geen fijne houtskool, er blijft veel te lang een "ruft"" vanaf komen na aansteken.
Dat het heel lang brandt en loeiheet kan worden is een ding wat zeker is, maar ik wil geen gore teersmaak aan mijn vlees en dat heb ik met Black Ranch wel gehad, bij een aantal sessies bij een maat, en een keer op een BBQ bijeenkomst een heel smerige naar teer smakende varkens ribstuk geproeft die met Black Ranch was klaargemaakt
De zak Black Ranch die ik toentertijd bij mijn Primo erbij kreeg heb ik dan ook nooit gebruikt en uiteindelijk weggegeven.
Dammers brandt korter, Peko brandt weer korter dan Dammers, maar ik heb geen noemenswaardige nadelige effecten qua brandtijd van deze 2 laatste soorten.
Ik kan de Primo met een halve firebox vol Dammers (divider plate) met gemak 24 uur op 120 graden houden, op 200 graden houdt ik hem zeker een uur of 8 a 10 aan de praat zonder bijvullen.
Dammers houtskool is niet heilig ik heb nu regelmatig een zak waar het hout niet goed gepyroliseerd is en ik langer moet wachten tot de teerlucht is verdwenen. vandaar dat ik nu heel benieuwd ben naar DHV houtskool.
 
Eddeped zei:
Ewald zei:
Ik ga binnenkort een pallet met 30 zakken bestellen mocht er animo zijn van mensen in de omgeving Spijkenisse................
Wat de kosten precies gaan worden weet ik niet, hangt af van de transportkosten, maar ik schat dat ik uitkom op 8 a 9 euro per 10 kg.

hoi Ewald,
ik woon in Vlaardingen lekker in de buurt dus, heb zeker wel interesse in een paar zakjes. Ik hoor wel of het door gaat. Kan je me dan even mailen?

Is goed
 
Ewald zei:
Yep dat bedoel ik met Allround, hoge en lage temperaturen en acceptabele branduren.
En houtskool die wat beter reageert als je van hogere naar lagere dome temperatuur wilt na bijvoorbeeld een Sear.
Black Ranch reageert daar veel trager op dan de iets zachtere houtskool van Dammers.

Heb daar eigenlijk nooit last van gehad met Black Ranch. Maar, met een kamado gaat dat ongetwijfeld anders zijn dan met een ketel (alhoewel het verschil vergelijkbaar zou moeten zijn eigenlijk?).

Ewald zei:
Black Ranch vind ik persoonlijk geen fijne houtskool, er blijft veel te lang een "ruft"" vanaf komen na aansteken.
Dat het heel lang brandt en loeiheet kan worden is een ding wat zeker is, maar ik wil geen gore teersmaak aan mijn vlees en dat heb ik met Black Ranch wel gehad, bij een aantal sessies bij een maat, en een keer op een BBQ bijeenkomst een heel smerige naar teer smakende varkens ribstuk geproeft die met Black Ranch was klaargemaakt

Da's minder.
Ik heb 1x gehad dat ik MOINK balls maakte met Black Ranch houtskool, en bovendien wat rookhout had toegevoegd, balls waren daarna vrij bitter van smaak, dat was niet zo geweldig.
Het is inderdaad wel vaak als je Black Ranch gebruikt dat het net lijkt of je een berg autobanden aangestoken hebt.

Ik heb een slechte ervaring met Dammers, waarbij ik ?cht heel erg veel houtskool nodig had. Maar ik heb ook geen -tig kilo's van dat spul verstookt, dus kan een slechte batch zijn (hout is een variabel natuurprodukt, dus zal met houtskool dan ook zo zijn?). Vond het alleen wel prijzig worden als ik voor een paar hamburgers, speklapjes, sateetjes en nog wat grut 2 volle starters nodig heb.

Ik denk dat de DHV houtskool je wel gaat bevallen, niks mis mee!
 
dennis zei:
Het is inderdaad wel vaak als je Black Ranch gebruikt dat het net lijkt of je een berg autobanden aangestoken hebt.

Dat is een hele goede omschrijving, die ga ik van je pikken. :D
 
Vandaag een pallet binnengekregen, bij een maat van me laten bezorgen en de helft zelf meegenomen naar huis.
Die gaan we eens uitvoerig testen, aardige mensen overigens bij DHV, tot aan de Chauffeur toe.  :) =D>

DSC_6656_zps7cmxddrq.jpg


DSC_6657_zpsc6j0vvqi.jpg


DSC_6658_zpsazsbosm5.jpg
 
Kan je in ieder geval weer een weekje voorruit :)
 
grillmeister zei:
Kan je in ieder geval weer een weekje voorruit :)
15 zakken is ongeveer 15-20 weken  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan