BasBQ
Beef en Steak

Iberico spareribs asian style

 

Kalekolen

Vuurmaker
Berichten
54
Afgelopen weekend weer eens spareribs gemaakt, zag dat er nog een paar in de vriezer lagen😬. Wij zijn hier altijd wel fan van iets oosters dus ik dacht laat ik eens spareribs maken met een oosters tintje.

125ml ketjap
125ml soja saus
1 ui
2 teentjes knoflook
4cm gember (zelf gemberpoeder gedaan)
1 citroen, het sap
1 eetlepel honing
1 eetlepel sambal
1 eetlepel sesamolie
4 eetlepels appelsap

dit alles bij elkaar en de spareribs, na het ontvliezen (was ik zelf vergeten, grote zooi als je t later nog moet doen😂) in een ovenschaal en afgedekt een nachtje in de koeling.
54582A38-AE32-4B88-8C7B-7A7F3B77941F.jpeg


de volgende dag de kamado lekker aangestoken, beetje kers en eikenhout er bij en de spareribs 2 uur laten roken. Vervolgens ingepakt en nog kleine 2 uur laten garen.

nadat ze klaar waren heb ik de overgebleven marinade voorzien van 4 scheppen bruine suiker en langzaam laten inkoken tot een mooie dikkere saus om de spareribs mee in te smeren. Nog even laten opdrogen en klaar waren ze😬
80BD9C8C-03C4-4EEF-8BB0-C6650AB68E7C.jpeg

heerlijk gegeten, echter is iedereen altijd zo lovend over de iberico ribben. Deze waren van de sligro, zo’n 5kg doos uit de vriezer. Maar toch niet echt mijn favoriet. We hebben voorheen dik bevleesde ribben gehad maar dat vonden wij veel lekkerder. Maar al met al alsnog lekker gegeten!
2F673E6C-D696-4483-B67E-63AE53E26D4C.jpeg
 
Ze zien er echt waanzinnig lekker uit zeg!!
Ik ben wel benieuwd waarom je dikbevleeste ribbels prefereert boven de iberico variant?
 
Lekkere ribbels man. Dit recept ga ik ook een keer proberen. Heb je de ribs nog met iets speciaals ingepakt? Want je had ze natuurlijk in de natte marinade gezet maar het was me ff niet duidelijk met wat je ze had ingepakt
 
Met deze ribben heb je met ‘3-2-1’ methode wel kans op shiners. Maar dit is geen wedstrijd dus ik vind ze prachtig.
 
Lekkere ribs.
 
Lekkere ribbels man. Dit recept ga ik ook een keer proberen. Heb je de ribs nog met iets speciaals ingepakt? Want je had ze natuurlijk in de natte marinade gezet maar het was me ff niet duidelijk met wat je ze had ingepakt
De ribben ingepakt met 2 klontjes roomboter en wat appelsap + een beetje van de marinade
 
Die zien er goed uit!
 
Zo, dat zijn fijne ribbetjes geworden :D
Ik denk dat deze marinade met stukjes kip op een stokje ook niet verkeerd smaakt..
 
Ze zien er echt waanzinnig lekker uit zeg!!
Ik ben wel benieuwd waarom je dikbevleeste ribbels prefereert boven de iberico variant?
De iberico ribben vind ik persoonlijk iets droger en taaier. Met de dik bevleesde ribben waren ze bij ons veel malser. Ook vind ik meer vlees gewoon lekkerder haha.
 
Zo, dat zijn fijne ribbetjes geworden :D
Ik denk dat deze marinade met stukjes kip op een stokje ook niet verkeerd smaakt..
Dat denk ik ook inderdaad! toevallig hadden wij het er ook al over om dat is een keertje te proberen, heerlijk lijkt mij dat!
 
De iberico ribben vind ik persoonlijk iets droger en taaier. Met de dik bevleesde ribben waren ze bij ons veel malser. Ook vind ik meer vlees gewoon lekkerder haha.
Meer vlees haha dat snap ik. Ik dacht altijd dat iberico ribs vettiger en daarom uiteindelijk ook sappiger bleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan