BasBQ
Beef en Steak

Iberico Secreto Saté

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,

Jullie lezen het goed. Iberico Secreto in de saté marinade. Ik voelde me toch een beetje een godslasteraar maar toch. Je ziet vandaag de dag mensen Waygu in de RUB zetten. Of dit mooie stukje vlees helemaal onder de saus smeren... Nou goed dan, ik ga het ook eens doen. Maar dan wel subtiel.

Voor de marinade heb ik 2 teentjes knoflook, 2 bolletjes stemgember, 1 rode peper, een flinke scheut ketjap manis, eetlepel zout en een eetlepel versgemalen peper gebruikt. Dit alles mooi gemengd en dat tezamen met een stuk Secreto van ongeveer 500gr in de vacuüm gedaan.

IMG_0380.JPG


IMG_0381.JPG


IMG_0382.JPG


Dit ging voor 1,5 dag in de koelkast. Af en toe een beetje kneden. En dan praktiseren of ik er wel goed aan doe...
Voor de bereiding heb ik de trouwe ouwe weber weer eens aangestoken. Mooi vol met houtkool en een lekker heet vuur. Paar Stukjes cederhout er bij en gaan.

IMG_0383.JPG


IMG_0387.JPG


Het stuk Secreto uit de zak getoverd en op de grill. Eerst even kort indirect en daarna stevig aanzetten. Lekker veel draaien om het verbranden te voorkomen. Lekker vuurspektakel geeft dat.

IMG_0385.JPG


IMG_0388.JPG


IMG_0389.JPG


IMG_0392.JPG


Vrouwlief maakte ondertussen de nasi en de pindasaus.... jaaaa als je het fout doet doe je het ook goedfout hey
De brakken waren helemaal blij, want ze kregen weer Iberico. Lekker vlees met een vetje papa joepie.
Vlees dus snel naar binnen, aansnijden en lekker het bordje op gaan maken.

IMG_0395.JPG


IMG_0397.JPG


IMG_0398.JPG


En hoe smaakt het dan. Vreselijk lekker natuurlijk. Wie zou dit nou niet lusten. Iberico Secreto met een zoete touch heerlijk man.
Maar of ik het vaker zal doen? Eigenlijk blijf ik het zonde vinden. Het vlees heeft van zich zelf al een geweldig lekkere smaak. Die hoef je niet te boosten met iets. Voortaan gebruik ik gewoon procureur steaks oid om dit zelfde gerecht te maken. Ik ben Iberico Secreto nog lang niet beu gegeten.

Bedankt voor het kijken en lezen.

(ps) De Secreto is niet door de pindasaus gegaan hoor. Dat kreeg ik niet over m'n hart...)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ook een keer gedaan. Smaak was top. Alleen ik vond het mondgevoel niet fijn. Ik hou niet van kauwen op vet. Misschien een stuk gehad wat erg veel vet had.
 
Als het lekker is en wat extra's geeft bovenop de Iberico smaak waarom niet? Als het de Iberico smaak teveel verdrinkt, dan is het misschien zonde. Maar ik kan me voorstellen dat door de pindasaus halen wel zonde kan zijn. Ik doe dit zelf regelmatig met kippedijfilet en gooi daar een beetje wat zeer grof gemalen pinda's overheen.(Geen pinda saus)
Maar door jou staat dit met iberico bij mij nu ook redelijk hoog op de lijst.
 
Dit is een stukje vlees wat hier al heel lang op de planning staat.

Heel mooi gedaan, krijg er gelijk honger van. 😋
 
Dit lijkt me heerlijk, met een goede pindasaus is niks mis. #beetjedecadentmagbest.
 
Heerlijk... Niks zo lekker als goeie "satesaus"! Pracht stukkie vlees, mooie garing! Ook wel eens "secreto" van een Nederlands varken op toevallig? Zo ja... Hoe is dat?
 
Lekker eten, daar met je je nooit voor schamen, Bram.
(ps) De Secreto is niet door de pindasaus gegaan hoor. Dat kreeg ik niet over m'n hart...)
Hahaha ik moest hard op lachen :ROFLMAO:

Maar super dat je ook dingen deelt waarvan je zegt; dat doe ik niet nog een keer.
Voor mij weer een reminder om iberico secreto te halen.
 
Man, wat ziet dat er goed uit zeg.
Groot gelijk dat je het even probeert.

Bordje ziet er prima uit Bram. Had best ff willen komen proeven
 
Heerlijk recept en genoten van je verhaal.
De boodschap is helder je kan nog zo`n exclusief stukje vlees zijn je bent nóóit te goed voor de saté .......

- wie durft de slager te bellen voor 2 kg Waygu saté??? kan een item zijn voor een verborgen camera programma 😄 -
 
Heerlijk recept en genoten van je verhaal.
De boodschap is helder je kan nog zo`n exclusief stukje vlees zijn je bent nóóit te goed voor de saté .......

- wie durft de slager te bellen voor 2 kg Waygu saté??? kan een item zijn voor een verborgen camera programma 😄 -
Was al tiener wel grappig toen ik als afwashulp in een wat duurder restaurant werkte. Een veel en graag geziene gast (gaf altijd 100 gulden fooi) vroeg om sateh, maar het "goedkopere" vlees was op, dus werd er gerijpte ossehaas aan stokjes geregen.
Dat was toen heel wat. Maar nu heb ik zoiets van "lekker toch?"
 
Als het heerlijk was is het nooit zonde 😁.
Ziet er lekker uit 👌
 
Ook al maak je van secreto of wagyu een "frikadel speciaal" als jij dat wilt doen!

Secreto was vorige week niet bij de groothandel te verkrijgen helaas zeer smaakvol stukje vlees is mij dat zeg!

Mooi verslaggie!
 
Verkrijgbaarheid wordt wel een probleem ja als jan en alleman het gaat gebruiken voor saté, frikadellen....
What`s next? Kattenvoer :mad:
 
Je hebt weer wat lekkers gemaakt Bram. Snap wel dat je het ergens zonde vindt maar met experimenteren is niks mis. Ik zie graag je wagyu frikandellen tegemoet 👍
 
Ziet er heerlijk uit Bram. Zelf ook nog wat iberico Secreto in de vriezer liggen maar om daar saté van te maken. Tja, daarvoor eet ik het echt te weinig maar leuk om een keer te doen, ooit, misschien, denk ik ;)
 
Bram, net was dus weer genieten.
Jij aan je oude maar zeer trouwe Weber, en de family binnen am Tisch.😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Als jij het lekker vindt moet je het vooral doen.
Ik vind het er heerlijk uit zien.
Het is anders als je smaken met elkaar mengt die niet matchen.
Ook al ben ik een pindasaus freak, op bepaalde gerechten hoort het gewoon niet thuis, maar hierop zou een likje "goede" pindasaus niet misstaan denk ik.
Btw. Sate is vlees aan stokjes. ;)
 
Als jij het lekker vindt moet je het vooral doen.
Ik vind het er heerlijk uit zien.
Het is anders als je smaken met elkaar mengt die niet matchen.
Ook al ben ik een pindasaus freak, op bepaalde gerechten hoort het gewoon niet thuis, maar hierop zou een likje "goede" pindasaus niet misstaan denk ik.
Btw. Sate is vlees aan stokjes. ;)

Dat is zeker waar. En idd saté hoort op een stokje. Ik wist ff niet hoe dit te benoemen. De saté saus is natuurlijk home made. Ik geloof dat wij dezelfde receptuur gebruiken als jullie. Dus dat moet goed zitten. Maar ik denk dat we net zo smakelijk eten als we dit van procureur zouden maken.

Heerlijk... Niks zo lekker als goeie "satesaus"! Pracht stukkie vlees, mooie garing! Ook wel eens "secreto" van een Nederlands varken op toevallig? Zo ja... Hoe is dat?

Dit stukje vlees vind je alleen op het Iberico varken. Bij normale varkens is dit stukje spier niet ontwikkeld. Mocht ik er naast zitten hoor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan