Beef en Steak

I see a red door and I want it painted... Asado Negro!

ogreve

Sprokkelaar
Venezolaanse Asado Negro (= "Black Roast")
Bij deze mijn debuut zowel in deze forum sectie, als voor de maandelijkse fotowedstrijd.
Het is iets dat men hier (vrijwel?) niet zal kennen. Iets uit het land van mijn schoonfamilie. Iets dat wijlen mijn schoonmoeder meerdere keren beloofd heeft eens voor me te maken en er nooit van is gekomen: Asado Negro!

IMG_3273.JPG

Eerst over het vlees:
Het vlees dat in Venezuela gebruikt wordt heet daar "muchacho redondo".
De Engelse naam voor dit vlees is "Eye of Round" en de dichtsbijzijnde Nederlandse versie zou "Achtermuis" moeten zijn. Die heb ik dan ook gebruikt. Het is een erg mager stuk rundvlees dat uit het bovenbeen/bil van de koe komt. Wel merk ik twee verschillen met de Nederlandse 'cut' vs. de Venezolaanse:

In Nederland heeft het vlees een lange dunne vorm en heeft het geen vet aan de buitenkant, in Venezuela is het beduidend korter en dikker en heeft het een mooi vetlaagje op een deel van de buitenkant.

IMG_5532.jpg

Over de bereiding:
Doe dit in 2 dagen. Op dag 1 het marineren en op dag 2 het bereiden.
Volgens de legende is het gerecht per ongeluk ontdekt in de coloniale tijd (ergens in de 18e of 19e eeuw) door een fout van de kok - die zou het eten niet goed in de gaten hebben gehouden, het deels hebben laten verbranden en het vervolgens hebben getracht te redden door het toevoegen van meerdere ingredienten. Zo zou de Asado Negro geboren zijn, en dat verklaart ook gelijk waarom het 'negro' is
Om 'm echt zwart te krijgen moet je twee "opzettelijke fouten" maken - je doet dus expres iets dat je normaliter juist niet doet!

Omdat er wat tricky stappen bij zitten en ook het maken van de saus en bijgerechten beschreven zijn is het een lang verhaal. Ik splits 'm op in opeenvolgende losse blokken.

Dag 1 - marineren:

Voor de marinade gebruiken we de volgende ingrediënten:
  • +/- 1,5 kg “muchacho redondo” (achtermuis) - mijn stuk was 1,8 kg
  • Sap van 1 citroen of limoen
  • 2 eetlepels worcestershire saus
  • 3-5 tenen knoflook (goed geplet)
  • Zout
  • Peper
  • Rode Wijn - in veel recepten gebruiken ze maar 1-2 glaasjes, ik heb een grote DO dus ik nam een hele fles (0,70 liter)
Aan de slag!
Maak eerst de (gepelde) knoflook goed fijn tot een soort pasta/pulp en smeer daar het vlees rondom mee in. Doe er de 2 eetlepels worcestershire saus over, knijp de volledige citroen/limoen er over uit en strooi er grof zeezout en peper overheen. Zorg dat alle zijden redelijk evenredig op deze manier gekruid zijn:

IMG_5554.jpg

Plaats het vlees nu in een diepe kom waar het net in past en giet alle wijn er bij. Door een dergelijke kom te nemen kan de wijn hoger komen, maar het vlees hoeft niet helemaal onder te staan, er trekt genoeg in.

IMG_5565.jpg

Dek het nu af met aluminiumfolie en zet het 12-24 uur in de koelkast.

IMG_5567.jpg

• Leuk
Waarderingen: Noah
Dag 2 - bereiding:
Tijdens de daadwerkelijke bereiding ga je aanvankelijk even flink druk zijn en is er een tijdje waarin het window tussen "goed uitgevoerd" en "verpest" erg klein is. Gedurende die tijd wil je echt bij het vlees blijven en zal je enkele keren snel moeten handelen. Zorg er dus voor dat je alle ingrediënten netjes voorbereid hebt en alles op scherp staat naast de kamado!

Het volgende ga je nodig hebben:

Voor de saus - zorg dat je dit alles voorbereid klaar hebt staan voordat je het vlees in de DO gaat doen:

• 1 kopje geraspte "papelón"/"panela" of "jaggerty" - als je dit niet kan vinden: donkerbruine bastaard suiker
  • 1 grote witte of rode ui, in dunne reepjes gesneden
  • 1 pimiento (chile) - optioneel
  • 2 rode paprika’s in dunne reepjes gesneden
  • 2 groene paprika’s in dunne reepjes gesneden
  • 1-2 kruidnagels
  • 2-3 Laurier blaadjes
  • Oregano
  • Komijn
  • Arachideolie (of andere die goed tegen hoge hitte kan)
Start de kamado en stook die op tot een dome temperatuur van rond de 150 graden, maak een directe opstelling en plaats de DO laag boven het vuur want in het begin wil je hard gaan. N.B.: ik heb een 12qt DO en dat is echt een beest van een ding. Kleinere DOs kunnen wellicht ook hoger geplaatst worden.

Terwijl de kamado opwarmt kan je mooi de verse ingrediënten voorbereiden.
Snij de paprika's en ui in dunne reepjes en doe die in gescheiden schalen:

IMG_5602.jpg
IMG_5604.jpg

Nu komt de "papelon" (= venezolaanse naam).
Wat is het, vragen jullie?
Dit product komt dus uit zuid Amerika en is -zeg maar- een voorstadium van geraffineerde rietsuiker. Het wordt gemaakt van opgedroogd suikerrietsap en is dus NIET gerafineerd en is dus NIET hetzelfde als rietsuiker (hetgeen WEL geraffineerd is)!
Je kan dit kopen bij een Surinaamse toko en wellicht ook op andere plekken.
Vraag naar "papelon" (Venezolaanse naam) of "panela" (Colombiaanse naam voor hetzelfde product). Als ze dat niet hebben vraag dan naar "jaggerty" (afkomstig uit India, mits het van enkel riet is gemaakt en dus niet van palm).
Als je niets van dit alles kan vinden, neem dan donkere bastaardsuiker (hoewel dat wel echt anders is). Het doel is mooie extreem diepe karamelisatie te krijgen.

Zo ziet de versie er uit die ik in Enschede in de Surinaamse toko aantrof:

IMG_5606.jpg

Haal het uit de verpakking, neem een grove rasp en vang het schaafsel op in een kopje. Neem een riante hoeveelheid want de diepe karamelisatie is straks een key stap in de hele bereiding. In mijn geval heb ik ongeveer de halve papelon geraspt (dus rond de 200 gram) en dat is best hard werk, begin daar dus op tijd mee.

IMG_5610.jpg

Nou, alles klaar en in de aanslag voor actie en de DO lekker heet gestookt?

Dan gaat nu het leukste en spectaculairste deel van alles komen; "Fire! Fire! Fire!"

OK, we gaan het niet rechtstreeks in de hens zetten, maar toch ... het moet wel echt hard gaan.

Doe een flinke scheut arachideolie in de DO en laat dat even lekker heet worden:

IMG_5618.jpg

Til het vlees uit de marinade terwijl de olie heet stookt en laat het vlees uitlekken. Bewaar al het vocht want dat vormt straks een groot deel van de saus. Doe het vlees in de hete olie en: let it burn!

IMG_5629.jpg

Dit gaat nu met enig sizzelend geweld en ruikt al echt heerlijk - alleen daarvoor al wil je dit eens maken.

Maar je las het net goed: "let it BURN!" - inderdaad - nu ga je de "opzettelijke fout nummer 1" maken: ga niet lopen draaien, maar laat 'm lekker een tijdje liggen en keihard searen tot 'ie echt aan de buitenkant zo donker begint te raken dat je dicht tegen zwart aankomt. Enkele zwarte stukjes mogen best en je olie gaat straks ook erg donker worden. Ja. Het hoort echt zo. Pas wanneer het er ongeveer zoals in de onderstaande foto uitziet draai je hem naar een andere zijde en doet die op dezelfde manier. Dit herhaal je tot de hele buitenkant zo donker is geseared.

IMG_5631.jpg

Nu komt de tweede "opzettelijke fout" en deze luistert veel nauwer, wees hier dus alert en handel snel zodat je het niet verpest en echt laat verbranden. Je gaat nu de geraspte papelon toevoegen. Strooi wat op het vlees en in de olie ernaast. Handel snel en blijf met een houten spatel goed in de olie met papelon roeren, blijf nu ook constant het vlees er door rollen zodat de karamel daar ook op de zijkant pakt. Je zal zien dat de papelon al snel diep karameliseert en om op een zwart ogend eindresultaat te komen moet ie echt diep donker worden. Maar wees dus gewaarschuwd - het window tussen diep donker en verbrand is klein!

Als je het risico niet aandurft, ga dan wat minder ver en doe de vervolgstappen wat eerder.

IMG_5652.jpg
IMG_5657.jpg

Goed, als de karamel nu echt donker is blijf je nog even snel moeten handelen. Gedurende het hele karamelisatie proces blijf je goed met de houten spatel door de karamel roeren en spul van de bodem losmaken en blijf je ook het vlees roteren. Doe nu de reepjes ui in de karamel en blijf goed roeren tot de ui ook wat gekarameliseerd is:

IMG_5673.jpg

Nu doe je hetzelfde met de reepjes paprika:

IMG_5682.jpg

Strooi nu een vrij riante hoeveelheid oregano en komijn op de bovenkant van het vlees en blijf dat nog even rouleren (geen zorgen om de verdeling van de oregano en komijn - komt allemaal goed door het roteren van het vlees) en laat het nog even allemaal gaan en roteer het vlees.
Wanneer het er allemaal echt diabolisch uit begint te zien ben je klaar voor de volgende stap, dat is wanneer het er ongeveer zo uit ziet:

IMG_5690.jpg

Right!

Vanaf nu gaat het allemaal een stuk minder intens worden.
Giet al het eerder opgevangen marinadevocht erbij en laat dat even kort de boel afblussen. Roteer het vlees nog even een paar keer en giet er dan ruim water bij tot er een flinke hoeveelheid vocht bij zit. In mijn grote DO staat het vlees dan nog niet onder het vochtoppervlak maar bedenk dat er nogal een volume verschil is tussen een 12qt en kleinere DOs. Bij kleinere zal het vloeistofniveau dus veel hoger staan. Wees hier niet te zuinig want je gaat straks het vocht nog nodig hebben voor de saus!!!
Voeg nu ook de laurierblaadjes en de kruidnagel(s) toe.

IMG_5695.jpg

Roer alles nog even wat door en laat 'm even een minuutje of 5-10 zonder deksel.
Dan de deksel er op en het gebruikelijke werk. Tussentijds even af en toe roeren.

IMG_5707.jpg

Na ongeveer een anderhalf uur ben ik gestopt. In de Venezolaanse gerechten lieten ze 'm rond de 2 uur gaan maar die stukken vlees zijn dikker en bij alle video's die ik heb gezien is de bereiding op een gasfornuis of in de oven gedaan (om nog maar over de "quick hack" van een snelkookpan te zwijgen, lol). Gebruik hier gewoon je verstand en eigen inzicht. Net voor het stoppen heb ik even de kerntemperatuur gemeten en die was rond de 91 graden. Het vlees is erg mager en je kan vrijwel zeker op een stuk lagere temperatuur al stoppen en dan is 'ie misschien wat minder 'rollade-achtig droog'. Ik wil dit gerecht later ook nog eens met vetter vlees maken, iets als chuck roast bijvoorbeeld.

Haal het vlees er nu uit en laat het onafgedekt minimaal 15 minuten rusten. Kijk eens hoe diep donker (nagenoeg zwart) het nu is! En nee, het is niet verkoold!

IMG_5730.jpg

Laatst bewerkt:
Saus, bijgerechten en serveren

Ha! Je dacht dat we nu klaar waren?
Nou, mooi niet!

Saus en bijgerechten maken!

Voor de bijgerechten heb je het volgende nodig:
  • Peterselie
  • Rijst
  • 1 Plátano (= bakbanaan) - neem de allerdonkerst bruine die je kan vinden - die zijn het lekkerst
  • Rauwkost salade: paprika, komkommer, sla, ui - of naar eigen inzicht
Eerst de saus:

Om de saus mooi homogeen en diep donker te krijgen gieten we eerst alles door een vergiet en vangen we het vocht op. Plet de ingrediënten wat tegen de zijkant zodat het vocht er zoveel mogelijk doorloopt.

IMG_5740.jpg

Doe nu het opgevangen vocht terug in de DO en laat dat alvast beginnen met inkoken.

Intussen verwijder je de laurierblaadjes uit de opgevangen ingrediënten en doe je dat alles met 1 of 2 pollepels van het vocht in een schaal en ga je het kort (5-10 seconden pureren tot je een wat dikkige emulsie hebt):

IMG_5749.jpg
IMG_5751.jpg

Doe dat bij het vocht in de DO, roer het door en laat het inkoken.

IMG_5753.jpg

Cruciaal: in deze fase MOET je echt de saus even proeven en op smaak brengen, niet zozeer met zout en peper, dat zit waarschijnlijk wel goed, maar wel goed testen of het niet te bitter is. Door de harde karamelisatie slag wordt het wat bitter, dat is deels goed en hoort zo, maar als je ‘m te bitter vindt, voeg dan in deze fase extra papelón of bruine suiker of honing toe en test opnieuw tot je een goede balans hebt gevonden. De saus hoort uiteindelijk 3 smaken ineen te hebben: zoet, zout en bitter. Alledrie mooi in balans, zonder grote uitschieters!

Wanneer het wat dikkig is (maar hoeft niet heel dik te zijn) moet het goed donker zijn, echt zwart bijna. Doe het nu in een handige schaal om straks met een pollepel vanuit te kunnen serveren.

Bijgerechten:

Deze behandel ik enkel kort, ze zijn vrij triviaal.

De rijst kook je gewoon en het maken van de rauwkost salade behoeft ook geen uitleg.
Voorbeeld idee voor ingrediënten daarvoor:

IMG_5725.jpg

Voor de platano neem je de DO deksel (of als die niet reversibel is een losse skillet of pan): zet die op de kamado, beetje olie er in en bak de banaan goudgeel (beetje donker mag best), voorzichtig draaien, ze gaan makkelijk stuk:

IMG_5716.jpg
IMG_5719.jpg
IMG_5758.jpg

Tot slot dan het feestmaal!

Snij de asado in plakken van ongeveer 1 cm (of dunner als je dat fijner vindt). Je zal zien dat het vlees erg mager is en als je het goed gedaan hebt zal je ook zien dat de zwarte buitenkant slechts een dun laagje is en niet diep verkoold is.

IMG_5759.jpg

Mooi bordje opmaken met enkele plakken vlees en de bijgerechten...:

IMG_5762.jpg

Lekker riant saus over het vlees, en zie hier: Asado Negro Venezolano!

IMG_E5829.JPG

Laatst bewerkt:
Ziet er heerlijk uit.
In het vervolg kun je beter je draadje aanpassen (Bewerk) ipv steeds een nieuw bericht starten, je kunt 20 foto's per bericht kwijt, daarna moet je wel een nieuw starten

Nou Olaf! Wat een heerlijk verslag heb je neergezet met heerlijke plaatjes erbij👌🏻

Ik kon het hele gerecht niet maar het lijkt me smakelijk om eens te gaan maken! Dankje voor het plaatsen van dit recept!

Ps: uit ervaring weet ik dat je MAX 10000 leestekens mag hebben! Heb je er zelf al vaker op betrapt dat ik erover heen ga 😅

Wat een mooi recept zeg! Ziet er zeer smakelijk uit!

Geen halve maatregelen, netjes! 😁

Wow, wat top verslag. Die gaat op de todo lijst.

Heel gaaf! Inderdaad nog nooit van gehoord, maar ziet er goed uit. En volgens mij ben je hier genoeg tijd mee kwijt dat het daarna wel lekker móét zijn. 😉

Bam!!!! dat is een allemachtig mooi verslag. daar had ik graag van willen proeven.. mooie inzending ook zo!!

:love: mooi verhaal en mooie reportage! Had graag even willen proeven!!

Tnx allemaal voor de leuke reacties - ik wilde ook graag een erg ongebruikelijk gerecht maken - leuk om te zien dat 'ie hier inderdaad nog niet bekend was en het gaf me een mooie gelegenheid om weer eens iets te doen met fotografie (één van mijn eerdere hobbies). :)

Vraagje: vinden jullie deze verslagstijl en -lengte fijn op deze manier, of liever korter?
Mijn eigen notities voor de bereiding waren heel erg "staccato" en kort, maar het leek me leuk er wat meer een verhaal van te maken en uitgebreid te illustreren.

@Ewald : Ik had eerst alles in één enkele post en toen ik die om 1:00 's-nachts eindelijk klaar had liep ik tegen de melding aan die Roy ook aangaf: maximaal 10.000 tekens toegestaan. Verder vond ik het wat meer structuur geven door het op te knippen in enkele losse logische blokken; vandaar dus. :)

Over de smaak: die is moeilijk te beschrijven, het is echt een heel aparte (op een goede manier) combi van bitter, zout en zoet en rijkt ook heel intens en lekker. Probeer 'm eens en je zal ruiken en proeven wat ik bedoel. Zelf wil ik 'm nog wel eens herhalen met vetter vlees en kijken hoe dat uitpakt.

• Leuk
Waarderingen: A3N
Ik kan een mooi uitgebreid verslag wel waarderen 👌.

Heel leuk verslag van een heel bijzonder gerecht. Lijkt me lekker!

Terug
Bovenaan Onderaan