BasBQ
Beef en Steak

Houtskool

@Ghost de black ranch marabu knettert bij mij ook op hoge temperaturen. Vandaar daar ik deze alleen voor l&s gebruik.
 
@Ghost de black ranch marabu knettert bij mij ook op hoge temperaturen. Vandaar daar ik deze alleen voor l&s gebruik.
Dacht eerst dat het aan het merk lag maar ook de "Cuban Marabu" ( rode dozen van Flames & Flavour) geven "vuurwerk" als je ze de vrije teugels geeft.

Daarvoor de White Quebracho van de Welkoop maar daar zat een geurtje aan,
 
Houtskool is een natuurproduct.
Ja en dat kan soms knetteren, hier is zelf een keer een stuk met een doffe knal uit elkaar geploft.
Er zijn houtsoorten die daar weinig last van hebben zoals Berk, is mij verteld.
Ik heb weinig zin en ruimte om verschillende soorten houtskool in huis te hebben voor verschillende bereidingen. Ik stook zo'n 250 kilo houtskool per jaar. Veel verschillende soorten in huis hebben is niet praktisch, plus het feit dat directe en indirecte bereiding L&S en H&F in 1 sessie vaak voorkomen.
Ik wil gewoon 1 soort een allrounder dus.
Dat is voor mij Dammers houtskool maar Fire up houtskool, de gele zak (voorheen Peko) is nagenoeg hetzelfde en ook prima.
Dat het sneller brandt dan bijvoorbeeld Marabu heb ik absoluut geen last van.
Low en Slow sessies van meer dan 16 uur komen hier niet voor en dat haal ik met gemak met een half vol gevulde firebox van de Primo oval XL.
Ja, en er kan een knetter of spetter stuk houtskool tussen zitten en soms een stinkend stuk, maar dat valt de laatste tijd reuze mee.
 
@Ewald: ik zou idd ook altijd kiezen voor 1 soort. het leven is al complex genoeg......
De marabu gaat voor mij iig afvallen. Een plofje of een knettertje is niet zo erg maar dit begint erg op vuurwerk te lijken..
 
Zo weer op pad om een zak Dammers aan te schaffen. Ben ook een liefhebber van de marabu van houtskool.nl.
 
Zo weer op pad om een zak Dammers aan te schaffen. Ben ook een liefhebber van de marabu van houtskool.nl.
Ik dus niet van wege te veel spetteren op hoge temperatuur
 
Boys, wat Ewald zegt. Het is een natuur produkt, in L&S countries gemaakt. Vaak onder slechte arbeidsomstandigheden.
Wij vonken en knetteren ook wel eens.dus waarom mag het houtskool dat niet.

Dus, vlam in dat ding en gaan....prettig rokerig weekend
 
@Peter64 eens hoor maar gloeiend stukken houtskool die door de tuin vliegen werd me net even te gortig.
L&S opmaken en weer verder kijken.

Ook jij een rokerig en smakelijk weekend

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Boys, wat Ewald zegt. Het is een natuur produkt, in L&S countries gemaakt. Vaak onder slechte arbeidsomstandigheden.
Wij vonken en knetteren ook wel eens.dus waarom mag het houtskool dat niet.

Dus, vlam in dat ding en gaan....prettig rokerig weekend
En zo is het maar net ;)

BBQ’ze dit weekend, Peter!
 
Ik gebruik diverse soorten afhankelijk van wat er op gaat of wat ik wil testen. Ik hou wel van een uitgesproken smaak, maar dat is heel persoonlijk. Nog heel veel uit te proberen. Onderstaand mijn huidige houtskool.

Dammers
Kj Big Block
Bastard Marabu Cuba
Big Green Egg standaard
Black Ranch Quebracho
Houtskool is brandstof en moet neutraal zijn, van smaak (geen smaak.)
Voor smaak hebben we rookhout en een klein beetje PAK's
 
Laatst bewerkt:
Gebruik nu de Pitmaster Quebracho, verschillende stukken van groot tot klein.
De laatste keer house of charcoal gehaald bij de makro omdat de grill guru uitverkocht was.
Helaas was dit geen succes en was het na mijn mening echt een slechte selectie.

Welkoop houtskool hoor ik in de omgeving ook goeie verhalen over, dus die wil ik ook nog eens proberen.
 
Sorry, maar deze snap ik niet. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarbij juist die rokerigheid en/of smaak gewaardeerd wordt. Ik beschouw gas van een gas barbecue als brandstof. Alles wat ik in mijn kamado gooi is iets wat smaak kan geven. Bovendien is moeten hier geen kwestie. Mijn achtertuin is geen wedstrijd 😉
Rokerige smaak komt van rookhout niet van houtskool, die typische BBQ smaak komt onder andere door de PAK's die op je product neerslaat en het rookhout.
Daar heeft je houtskool maar zijdelings mee te maken, daar verbranden de vetten in die voor de PAK's zorgen.
 
Rokerige smaak komt van rookhout niet van houtskool, die typische BBQ smaak komt onder andere door de PAK's die op je product neerslaat en het rookhout.
Daar heeft je houtskool maar zijdelings mee te maken, daar verbranden de vetten in die voor de PAK's zorgen.

@Ewald betekent dat bijvoorbeeld dat de Black Ranch Quebracho, die toch wel een rokerige smaak afgeeft als ik dat van anderen hoor, PAK's afgeven? en heeft dit dan te maken met het onvolledige verbranding van de houtskool of wat is anders de reden dat ze meer PAK's afgeven dan bijvoorbeeld neutrale houtskool?
 
20220514_164919.jpg

Vandaag deze gaan halen.
 
@Ewald betekent dat bijvoorbeeld dat de Black Ranch Quebracho, die toch wel een rokerige smaak afgeeft als ik dat van anderen hoor, PAK's afgeven? en heeft dit dan te maken met het onvolledige verbranding van de houtskool of wat is anders de reden dat ze meer PAK's afgeven dan bijvoorbeeld neutrale houtskool?
Heel vreemd maar er zijn mensen die de geur die van de Quebracho afkomt rokerig noemen.
Terwijl anderen waaronder ik het vinden ruiken alsof de buurman in de zomer zijn tuinhek in de carboleum zet, of zijn schuurdak van een nieuwe teerlaag voorziet. Het zijn de teerresten in de houtskool die door onvolledige pyrolisatie verbranden.
Als ik daarintegen een stukje rokend appelhout of eik of beuken of ander echt rookhout ruik dan is er toch een wereld van verschil.
Het is een groot misverstand dat houtkool rookgeur af moet geven.
PAK's heeft overigens niet alleen met je houtskool zelf te maken. PAK''s worden ook gevormd door het verbranden van het vleesvet in de gloeiende kolen. Hetzij briketten, hetzij houtskool en zelfs met gas. PAK's zijn aromatische koolwaterstoffen, en die gevormd worden door het vleesvet geven oa die typische BBQ smaak
Quebracho komt ui Argentinie, de manier van BBQ en daar is anders met wat wij doen. Zij grillen voornamelijk op open vuur of open bbq's en ze garen dan vaak langzaam. Dus of het vuur moet niet te heet zijn of het rooster hangt hoog boven de gloeihaard. En daar is quebracho perfect voor. En dat het stinkt hebben ze geen last van want ze hebben geen gesloten BBQ waar die dampen gevangen worden gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Heel vreemd maar er zijn mensen die de geur die van de Quebracho afkomt rokerig noemen.
Terwijl anderen waaronder ik het vinden ruiken alsof de buurman in de zomer zijn tuinhek in de carboleum zet, of zijn schuurdak van een nieuwe teerlaag voorziet. Het zijn de teerresten in de houtskool die door onvolledige pyrolisatie verbranden.
Als ik daarintegen een stukje rokend appelhout of eik of beuken of ander echt rookhout ruik dan is er toch een wereld van verschil.
Het is een groot misverstand dat houtkool rookgeur af moet geven.
PAK's heeft overigens niet alleen met je houtskool zelf te maken. PAK''s worden ook gevormd door het verbranden van het vleesvet in de gloeiende kolen. Hetzij briketten, hetzij houtskool en zelfs met gas. PAK's zijn aromatische koolwaterstoffen, en die gevormd worden door het vleesvet geven oa die typische BBQ smaak
Quebracho komt ui Argentinie, de manier van BBQ en daar is anders met wat wij doen. Zij grillen voornamelijk op open vuur of open bbq's en ze garen dan vaak langzaam. Dus of het vuur moet niet te heet zijn of het rooster hangt hoog boven de gloeihaard. En daar is quebracho perfect voor. En dat het stinkt hebben ze geen last van want ze hebben geen gesloten BBQ waar die dampen gevangen worden gehouden.
Bedankt voor de toelichting. Altijd fijn wat bij te leren vooral over PAKs 😁.
En een duidelijk verhaal over Quebracho houtskool. Reden dat ik dat nooit geprobeerd heb, is juist omdat ik geen smaak wil van mijn houtskool. Dat voeg ik graag zelf toe.
 
Normaal haal ik de gele zakken van Fire-up. Maar nu bij de Gamma hebben ze de Fire - up low and slow in de aanbieding. Iemand hier ervaring mee ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan