BasBQ
Beef en Steak

Houtskool op de Weber?

 
 

Watergeus

Stoker
Berichten
305
Hallo allemaal,

Vraag van mijn kant, ik ben erg wel nieuwschierig of er ook Weber gebruikers zijn die voor de low and slow sessies houtskool gebruiken.
Ik ben zelf een weber fan en ben begonnen met kokosbriketten van prodica. De prijs kwaliteit verhouding heb ik altijd als zeer goed ervaren.
Na de recente prijsverhoging van 20+% voor deze briketten ben ik weer aan het rondkijken en lezen naar een vervangende huis standaard.
Ik ben wel nieuwschierig of er naast de kamado gebruikers ook weber gebruikers zijn die standaard houtskool gebruiken.
Het gaat mij dan vooral om het low en slow met houtskool, zijn er mensen die hier goede ervaring mee hebben of is de standaard bij de weber gebruikers voor low and slow toch echt Ecobrassa?
Ben benieuwd!
 
Als ik de Weber Go Anywhere als eens genruik dan gaat er altijd marabu houtskool op, simpelweg omdat ik het in huis heb voor gebruik in de kamado’s. Dat gaat prima, marabu is een keiharde houtskool die lang brandt. Ook voordeel is dat het niet overmatig gaat branden zodra het meer zuurstof krijgt (lees; deksel open doet). Iets wat bij de lichtere houtskoolsoorten nog wel eens wil gebeuren.

ik zou het gewoon eens proberen en kijken hoe het bevalt.

Groeten van Robert
 
Ik gebruik van de wat kleinere stukken en de left-overs uit de Kamado in de Weber (GBS 57). Dat gaat voor het reguliere werk prima. Voor low en slow gebruik ik in de Weber meestal de Ecobrassa briketten. De grotere houtkoolstukken liggen dan toch wel vrij dicht tegen het rooster aan.
 
Toevallig gisteren spare ribs gemaakt met houtskool white quebracho Omdat de briketten op waren. Heb er nog een topic van gemaakt: Spit Ribs.

moet zeggen dat het me niet tegen viel. Het aanvullen van houtskool viel mee. Kan ze makkelijk met een looftlighter aansteken (dat doe ik niet bij briketten)
maar voor low en slow gebruik ik toch liever kokosbriketten.
Ze branden langer maar vooral de temperatuur vind ik daarmee makkelijker te regelen.
Om de spare ribs in te pakken moet de bbq open en dan krijgt het houtskool ineens veel zuurstof.
Aangezien ze makkelijk branden gaat de temperatuur meteen omhoog en daardoor gaat het verbruik ook omhoog. En is dus meer werk voor constante temperatuur.

Dus zo snel mogelijk de deksel er weer op ! En alle regelaars (bijna) dicht. Spare ribs inpakken duurt altijd wel even.

Volgende keer ga ik weer voor briketten: zuiniger en constanter.
Alleen de aanschafprijs kan dan idd tegenvallen. Hoe dan de verhouding zuiniger is, weet ik niet.
Dan is het gemak voor mij doorslaggevend.
 
In het begin gebruikte ik Ecobrasa, kort daarna de overstap naar houtskool gemaakt. Dit bevalt mij in ieder geval beter. Kijk dan vooral naar een hard houtsoort (bijvoorbeeld marabu).
 
In het begin gebruikte ik Ecobrasa, kort daarna de overstap naar houtskool gemaakt. Dit bevalt mij in ieder geval beter. Kijk dan vooral naar een hard houtsoort (bijvoorbeeld marabu).
De soort is inderdaad ook nog bepalend. Goeie tip !
En kan je ook aangeven waarom het jou beter bevalt dan ecobrasa ?
ik gebruikte altijd kokosbriketten voor low en slow.
 
De soort is inderdaad ook nog bepalend. Goeie tip !
En kan je ook aangeven waarom het jou beter bevalt dan ecobrasa ?
ik gebruikte altijd kokosbriketten voor low en slow.
Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.
Persoonlijk vond ik de temperatuur makkelijker te regelen en makkelijker in gebruik. Ik zie mensen met Ecobrasa vaak een heel rijtje bouwen, daar heb ik het geduld niet voor haha.
Tevens merk ik met houtskool dat er toch een typerende BBQ smaak meekomt, dit vind ik heerlijk. Het laatste kan compleet tussen mijn oren zitten haha.
 
Ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is.
Persoonlijk vond ik de temperatuur makkelijker te regelen en makkelijker in gebruik. Ik zie mensen met Ecobrasa vaak een heel rijtje bouwen, daar heb ik het geduld niet voor haha.
Tevens merk ik met houtskool dat er toch een typerende BBQ smaak meekomt, dit vind ik heerlijk. Het laatste kan compleet tussen mijn oren zitten haha.
hahaha ! Bedankt voor je reactie. Zo’n rijtje maken doe ik ook niet hoor. Gooi alles er gewoon in en begin in een hoekje met aansteken En soms in het midden.
De houtskool smaak ben ik volledig met je eens ! Dat mis ik ook bij de briketten.
Ik ga de maruba dan maar eens proberen
 
hahaha ! Bedankt voor je reactie. Zo’n rijtje maken doe ik ook niet hoor. Gooi alles er gewoon in en begin in een hoekje met aansteken En soms in het midden.
De houtskool smaak ben ik volledig met je eens ! Dat mis ik ook bij de briketten.
Ik ga de maruba dan maar eens proberen
Zodra er hier een WGA staat zal ik ook weer een doosje Ecobrasa halen. Of op zoek naar wat kleiner houtskool. Dat lijkt mij voor die kleine BBQ wel weer handig.
 
Wat weer een hoop reacties! Bedankt.
De zak marabu is besteld hoor 😀 ik ben wel erg benieuwd of het ook gaat lukken met de deflector. De ruimte voor houtskool in natuurlijk behoorlijk beperkt in de weber als je de ring en deflector gebruikt. Maar ook als het daarmee njet gaat lukken wordt er ook bij ons nog regelmatig gegrild dus wat het ook wordt het komt wel op 🤣
 
L&S normaliter kokosbriketten. Ervaring is dat de kokosbriketten van Welkoop van nature al niet zo'n hoge temp krijgen. Maar dat heeft als nadeel dat opregelen bij inkakken van de Q temp ook lastig is.
Ecobrasa heb ik al een tijdje niet meer gebruikt. Ervaring hierbij is top.
 
Laatst bewerkt:
ik gebruik kokosbriketten van bonfire komen van de Sligro ben daar zeer tevreden over branden lang goede temperatuur weinig as.
 
Inmiddels de houtkool getest voor zowel Low and slow als voor High and fast.
Moet zeggen dat de stukken houtskool bij gebruik van de deflector al snel te groot zijn, dit natuurkijk door de zeer beperkte ruimte onder de deflector. Voor low and slow wat mij betreft dus een no go. Wat betreft het regelen van de temperatuur viel mij het verschil t.o.v. de kokos eigenlijk best mee. De temperatuur liet zich nog prima sturen.
Voor het hetere werk bevalt de houtskool prima, ik heb dus ook zo'n donkerbruin vermoeden dat de houtskool hiervoor wel gebruikt gaat worden en dat voor de low and slow sessie de kokos toch de favoriet blijft. (zoals bij de meesten met een Weber :) )
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ik heb een offset smoker waarbij ik geregeld op houtskool stook, daar gaat dan wel bij een lange sessie van 10 tot 14 uur wel gemiddeld 6 kilo er door heen. Gemiddeld is het een 3e van de zak(15kg) die ik verbruik. Mijn offset smoker is niet mega groot, een firebox van 30 cm x 30 cm.

Hierbij moet ik zeggen dat de temperatuur enorm stabiel blijft. Het is al eerder gezegd maar houtskool is ideaal voor low en slow.
Als je op je weber bezig gaat, probeer eens wat grotere stukken uit voor de langere sessies.
En nee begin dan niet gelijk aan kamado joe big block.
Ga wat verschillende soorten houtskool uit proberen totdat er 1 past bij je bbq.
Ik heb nu white oak van een lokale winkel bij mij in omgeving en dat werkt perfect voor mij.
 
Mooi topic om te volgen. Ik gebruik houtskool op mijn Masterbuilt en op mij WMT kokosbriketten. Vorige week een WGA aangeschaft en ik denk dat ik daar ha starten met restjes en kleine stukken houtskool als ik dit topic zo lees. Dit ook omdat ik op dit moment geen briketten op voorraad heb 😉
 
Ik gebruik over het algemeen kokos briketten van FireUp op zich bevallen deze wel goed, alleen iets teveel as, heb ernaast ook GreekFire maar ben hier niet echt erg tevreden over, vooral de warmte vind ik tegenvallen


Low en slow op de 57 GBS
 
Mijn grootste probleem is het gebrek aan ruimte in de WMT bij gebruik van de deflector.
De ruimte in de kolenring is zo "laag" dat je eigenlijk alleen kleine stukken houstkool kan gebruiken.
Wat dat betreft is er in een kamado gewoon meer ruimte om grotere stukken houtskool te gebruiken.
Ook heb ik er geen zin in om een zak mooi houtskool te kopen en dan de grotere stukken klein te moeten maken om ze onder de deflector te laten passen. Voor mij is (tot nu toe) de conclusie: Low and slow (lees bij gebruik van de heat deflector) met cocos en High and fast met houtskool.
 
Mijn grootste probleem is het gebrek aan ruimte in de WMT bij gebruik van de deflector.
De ruimte in de kolenring is zo "laag" dat je eigenlijk alleen kleine stukken houstkool kan gebruiken.
Wat dat betreft is er in een kamado gewoon meer ruimte om grotere stukken houtskool te gebruiken.
Ook heb ik er geen zin in om een zak mooi houtskool te kopen en dan de grotere stukken klein te moeten maken om ze onder de deflector te laten passen. Voor mij is (tot nu toe) de conclusie: Low and slow (lees bij gebruik van de heat deflector) met cocos en High and fast met houtskool.

Zo doe ik het hier ook. Al moet ik zeggen dat ik de deflector en de ring op de weber steeds minder vaak gebruik. Zeker nu ik een kamado heb. Ribs en pulled pork zijn dan ook geweldig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gebruiken jullie met houtskool op de weber een snake of minion manier voor indirect?
 
Terug
Bovenaan Onderaan