Gewoon met de föhn van mijn dochter Marc.
Het kan soms toch zo simpel zijn. Thanks!
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gewoon met de föhn van mijn dochter Marc.
Ik zal je een persoonlijk berichtje sturen met die flesjes info.
Een pb met info over de flesjes komt eraan, maar gelet op je tweede opmerking vermoed ik dat je meer doelt op de inhoud...
We hadden al even contact via PB maar ondertussen een nickchange uitgevoerdBravo @Jurian top dat je deze ook gaat maken!
Natuurlijke gisten van bijv de gember zijn ook levende gisten maar er komt genoeg druk vrij deze dagen dus hij is wel op gang gekomen gelukkig!Iets te warm water lijkt me geen probleem hoor, je hebt dan automatisch wat ruimte in de pot voor de eerste expansie door de vergisting. Als je zou vergisten met levende gist dan is te warm een risico, maar nu start je een natuurlijke fermentatie en lijkt me dat in het geheel geen kwaad kunnen.
Dit zijn de potten die ik ook gebruik voor appelciderazijn en zuurkool, dus ik weet wat ik doe haha. Hij boert al goed dus hij is wel op gang gekomen. Tip is ook om regelmatig te roeren, de schimmels die bovenop wellicht zouden starten druk je dan onder het vocht en kunnen niet verder. Door dat in begin dagelijks te doen en later elke 2-3 dagen heb ik bijv. bij appelciderazijn nog nooit schimmelvorming gehad.Begrijp ik goed dat je zonder waterslot werkt? Zorg dan wel dat je om de dag even laat boeren, anders geeft het misschien zo'n bende straks!
Nee de natuurlijke gisten zijn aanwezig in je producten. Vooral gember is een bekende, maar bijv biologische appels werken ook heel goed. Het kan goed zijn dat madame jeanet of kumquats ook natuurlijke gisten bevatten, dat weet ik niet. Van de mango zóu het kunnen, maar omdat je die schilt ben je daar waarschijnlijk een groot gedeelte van kwijt. Als je kokend water op je gist doet sterft het af en doet het weinig meer. Ja, helaas ook ervaring mee...@Sander72 ben je daar zeker van?
De gistcellen moeten toch ergens vandaan komen?
Normaal zweven deze gewoon door de lucht, maar als je er nu te warm vocht in doet ga je deze vernietigen en zodoende heb je in een afgesloten bokaal geen gistcellen meer dus kan de fermentatie ook niet starten.
Of maak ik hier een denkfout?
Nou het ging mij om "De gistcellen moeten toch ergens vandaan komen?". Dan is het antwoord nee want ze zitten in de producten die je gebruikt. Het komt niet zomaar aanwaaien. Fermentatie doe je doorgaans ook met afgesloten deksel (los van waterslot/burpen). Dat door de lucht zweven speelt bij een (gecontroleerde) fermentatie dus geen rol.@Jurian kan je even verduidelijken,
Nee, ik maak geen denkfout, of neen hetgeen ik zeg klopt niet .
uit je 2e zin maak ik dan toch op, als je er koken water op doet is alles dood en gaat hij niet op natuurlijk wijze fermenteren.
Hoe lang laat je de saus op 92 graden in de slowcooker?