BasBQ
Beef en Steak

Hongaarse Kip

 
 

Rdj

Gemarineerd
Berichten
2.379
Vandaag eens wat anders gemaakt .
Hongaarse Kip met pasta.

Ingrediënten & hoeveel heden:
3a4 kippen poten.
Kop kook room of crème fraiche
Kop gezeefde tomaten
Kop kippen bouillon
3 tenen knoflook
2 kleine uien
3 eetlepels paprika poeder
2 eetlepels bloem of meel
1 eetlepel bruine suiker
Roomboter
Olie
Peper en zout

Doe een klont boter met een scheut olie in de skillet en laat het op temperatuur komen op de Q met open deksel directe opstelling.
Wrijf de poten in olie met pezo.
En doe ze in de skillet.
IMG_0289.jpeg


IMG_0290.jpeg
IMG_0293.jpeg

Wanneer ze al wat bruin worden en de eerste vetten en sappen in de pan zitten grill je de poten verder op het rooster en fruit je de uien en knoflook in de skillet.
IMG_0294.jpeg

Vervolgens doe je de paprika poeder / meel/ suiker er bij en roer je dit goed door en even verhitten.
IMG_0295.jpeg

Dan voeg je de tomaten puree toe en goed door roeren.
Als de poten mooi gerild zijn (hoeven niet gaar te zijn )mogen in de skillet en schep je de saus over de poten .
De Q richt je nu indirect in en regel hem af op 200 graden. Daar mag hij een half uurtje in . Ondertussen kook je de pasta met wat zout en eventuele overgebleven bouillon en na het afgieten nog een klontje roomboter er bij door husselen.
IMG_0296.jpeg

Na een halfuur haal je de poten uit de skillet en voeg je de crème fraiche/room toe en op smaak pezo , goed door roeren en leg je de poten weer terug in de saus en laat je hem nog 5 min op de Q.
IMG_0297.jpeg

IMG_0299.jpeg

Pootje op bord met saus , pasta er bij .
Eet smakelijk 😋.
 
Laatst bewerkt:
Das een heerlijk gerechtje zo 😋
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Dat ziet er goed uit.

Lijkt me erg lekker.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Ziet er heerlijk uit! En inderdaad iets anders dan normaal 😋
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Wauw, mooi kleurtje, ziet er erg lekker uit.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Zo wauw dit ziet er ff super lekker uit :love:
Hahaaaa en ik zie dat mijn wederhelft ook al een reactie heeft gegeven, dit kan zomaar aankomend weekend op het menu staan 😄

Alleen nog ff een paar vraagjes, je hebt het over een kop zure room, tomatenpuree en kippenbouillon, is een kop hetzelfde als een cup qua inhoud 🤔
En je hebt het over tomatenpuree maar ik zie een pakje gezeefde tomaten, dat zijn 2 verschillende dingen 🤔
En ik zie op de laatste foto nog iets van groene kruiden over de kip, dat staat niet bij de ingrediëntenlijst 🤔
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Zo wauw dit ziet er ff super lekker uit :love:
Hahaaaa en ik zie dat mijn wederhelft ook al een reactie heeft gegeven, dit kan zomaar aankomend weekend op het menu staan 😄

Alleen nog ff een paar vraagjes, je hebt het over een kop zure room, tomatenpuree en kippenbouillon, is een kop hetzelfde als een cup qua inhoud 🤔
En je hebt het over tomatenpuree maar ik zie een pakje gezeefde tomaten, dat zijn 2 verschillende dingen 🤔
En ik zie op de laatste foto nog iets van groene kruiden over de kip, dat staat niet bij de ingrediëntenlijst 🤔

Je hebt gelijk, gezeefde tomaten,
Zal het aanpassen.
Koffie ☕️ kopje / bekertje vlak vol als inhoud.
Het groene was peterselie (meer voor de show😄)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Bedankt voor je reactie en nu ik mijn bril op heb zie ik op de een na laatste foto een potje gedroogde peterselie 😜
 
  • Haha
Waarderingen: Rdj
Als je bang bent dat de zure room gaat schiften kun je beter creme fraiche gebruiken, dat is ook zure room maar met een hoger vetgehalte waardoor de kans op schiften vele malen Kleiner is daarom staat er op een bekertje zure room: voor koude bereidingen en op een bekertje creme fraiche voor warme bereidingen.
Ik weet wat ik aankomend weekend mag maken.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Als je bang bent dat de zure room gaat schiften kun je beter creme fraiche gebruiken, dat is ook zure room maar met een hoger vetgehalte waardoor de kans op schiften vele malen Kleiner is daarom staat er op een bekertje zure room: voor koude bereidingen en op een bekertje creme fraiche voor warme bereidingen.
Ik weet wat ik aankomend weekend mag maken.
Ik zat ook al in twijfel, dank voor de tip 👍🏻.
Heb hem aangepast in de post.
Ben benieuwd hoe je het vind 😄.
 
Laatst bewerkt:
Als je bang bent dat de zure room gaat schiften kun je beter creme fraiche gebruiken, dat is ook zure room maar met een hoger vetgehalte waardoor de kans op schiften vele malen Kleiner is daarom staat er op een bekertje zure room: voor koude bereidingen en op een bekertje creme fraiche voor warme bereidingen.
Ik weet wat ik aankomend weekend mag maken.

Creme fraiche dat is voor mij dus opgeklopte room dat je bij een desert geeft. Jij bedoeld dus gewoon room ? Of heb ik het daar mis, heb mij dit altijd al afgevraagd eigenlijk
 
Ziet er heerlijk uit! Die gaan we es maken! Thanks!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Rdj
Creme fraiche dat is voor mij dus opgeklopte room dat je bij een desert geeft. Jij bedoeld dus gewoon room ? Of heb ik het daar mis, heb mij dit altijd al afgevraagd eigenlijk
"crème fraîche" is letterlijk uit het Frans vertaald "verse room"
 
"crème fraîche" is letterlijk uit het Frans vertaald "verse room"

Ok zoals ik dus dacht, maar hier dus in den Belziek is creme fraiche althans toch vanwaar ik afkomstig ben (rond Leuven), dus slagroom (opgeklopte room met suiker) dat je koop eventueel in een spuitbus of zelf maakt en gebruikt bij ijs, aardbeien, pannekoeken, wafels etc. Dat is dus creme fraiche, is eigenlijk wel dialect, dus vandaar mijn verwarring, maar dus nooit aan gedacht dat dit eigenlijk gewoon "verse room" is en ik heb nochthans lang genoeg in Brussel gewerkt (wat tweetalig is Frans en .... Frans :) ) dus mijn Frans is helemaal niet slecht
 
Ok zoals ik dus dacht, maar hier dus in den Belziek is creme fraiche althans toch vanwaar ik afkomstig ben (rond Leuven), dus slagroom (opgeklopte room met suiker) dat je koop eventueel in een spuitbus of zelf maakt en gebruikt bij ijs, aardbeien, pannekoeken, wafels etc. Dat is dus creme fraiche, is eigenlijk wel dialect, dus vandaar mijn verwarring, maar dus nooit aan gedacht dat dit eigenlijk gewoon "verse room" is en ik heb nochthans lang genoeg in Brussel gewerkt (wat tweetalig is Frans en .... Frans :) ) dus mijn Frans is helemaal niet slecht
Had er niet meer bij stilgestaan, maar inderdaad als wij hier in 't Antwerpse over creme fraiche praten is het inderdaad slagroom.
Omdat wij geregeld in Frankrijk zijn, waar je dus verse room als 'creme fraiche' koopt was ik ook even mijne kluts kwijt o_O.
 
@cricque @Stijn
Creme fraiche is niet hetzelfde als slagroom
Creme fraiche is absoluut zurig
In NL althans.
Weer een verschil met de Belgen die een vis naar een deel van het varken noemen.
Een spiering is in NL een vis en in Belgie een varkensprocureur
 
Laatst bewerkt:
@criCremeen @Stijn
Creme fraiche is niet hetzelfde als slagroom
Creme fraiche is absoluut zurig
In NL althans.
Weer een verschil met de Belgen die een vis naar een deel van het varken noemen.
Een spiering is in NL een vis en in Belgie een varkensprocureur
dus gewoon zure room :unsure:

Beetje het tegenovergestelde van wat het in het Frans betekend.
Fraîche wil trouwens vers zeggen, wat geven jullie in NL de runderen te eten als hun verse room zuur is :ROFLMAO:
 
Ja zo zijn er nog wel een paar dingen die anders zijn :)

Maar room gebruik ik alleen voor soep eigenlijk en roomsaus (peper/champignon), béarnaise. Zure room dus eigenlijk nooit. Zo geen fan van, alleen bij "Hortobagyi Palascinta" (hongaarse pannenkoek gevuld met vlees en een paprika/tomatensaus), daar vind ik het echt bij passen. Maar op een "langos" dan bijvoorbeeld hoeft dit ook weer niet voor mij. Smaken verschillen. En zo zijn er nog wel een paar hongaarse gerechten waar ik het wel kan op smaken, maar andere dan weer niet.

Als je ooit naar Hongarije moest gaan "Hortobagyi palascinta" zeker proberen ! En als dessert Somloi Galuska, maar dat is hit & miss, iedereen maakt daar zo een beetje zijn eigen versie van en kan totaal anders zijn van restaurant tot restaurant en per streek
 
Terug
Bovenaan Onderaan